arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۲

احمد شیرزاد: دولت دیگر در سیاست خارجی پیگیری‌کننده‌ای بی‌اختیار نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده سابق مجلس عملکرد دولت در سیاست خارجی و اقتصاد را مثبت ارزیابی می کند و معتقد است دولت اگر صحنه سیاست داخلی و فرهنگی کشور را به غوغاسالاران واگذار کند دیگر هیچ زمانی نمی تواند این صحنه را از آنها پس بگیرد.

احمد شیرزاد در گفتگو با خبرگزاری آنا،در پاسخ به اینکه دولت در چه حوزه هایی موفق عمل کرد و در چه زمینه هایی نیاز به کار بیشتر دارد، گفت: موفق ترین عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی بوده است،دولت در گام های نخست موفق شده تغییرات مثبتی را از طریق گفتگو های دیپلماتیک ایجاد  و دیپلمات های خارجی را متوجه یک تغییر فصل سیاسی در ایران کند.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه موفقیت به دست آمده در سیاست خارجی کشور ما صرفا معطوف به مذاکرات هسته ای و  و بهبود روابط دیپلماتیک با ایران در خارج از کشور نیست گفت:این مهم است که دولت به عنوان یک پیگیری کننده بی اختیار و منفعل رفتار نکند.اتفاقاتی که در گذشته در جریان مذاکرات هسته ای رخ می داد این بود که مذاکره کنندگان از خود هیچ گونه رفتار فاعلانه نداشتند و به مدیریت صحنه نمی پرداختند.

وی ادامه داد:از یک طرف کسانی در خارج از ایران تصمیماتی می گرفتند که با ایران چه بکنند واز داخل هم جناح های تند رو بر تبل شعار های تندتر می کوبیدند و در نتیجه هیچ اقدام موثر و مهمی در عرصه سیاست خارجی و رخ نمی داد.

شیرزاد اظهار داشت: بنابراین منظور از موفق عمل کردن دولت در سیاست خارجی صرفا ناظر به رفتار دیپلماتیک در بیرون نیست بلکه آنچه مهم است این است که مسئولین سیاست خارجی بتوانند به درستی وضعیت ایران در صحنه جهانی را در آرایش قدرت ها در داخل ترسیم کنند  و اطلاعات مناسب را در اختیار مقام های بلندپایه بگذارند به طوری که نظام بتواند تصمیم مقتضی را بگیرد.

این نماینده سابق مجلس در مورد عملکرد اقتصادی دولت،گفت: مسائل اقتصادی ما بی تاثیر از سیاست خارجی ما نیست،اما واقیعت این است که بهبود وضعیت اقتصادی تنها به دلیل فضای روانی ناشی از مذاکرات نیست، بخشی از مدیران کارآمد و خبره که در طی 8 سال گذشته خانه نشین بودند و از حضورشان استفاده نمی شد به صحنه برگشتند و در کارهای اجرایی جذب شدند بنابراین صحنه مدیریت کشور جان تازه ای گرفت.

وی اظهار داشت: کنترل حجم نقدینگی مهم ترین عامل تورم است و دولت در نخستین قدم سعی کرد از چاپ اسکناس که رویه رایج دولت قبل بود  و همچنین از دست زدن به منابع بانکی که در واقع پول مردم است خودداری کند.

شیرزاد با بیان اینکه  دستگاه های اجرایی دولت نیازمند بودجه اند،گفت: اینکه دولت بتواند برای حل و فصل سریع مشکلات خود به سراغ منابع بانکی نرود و از روشهای اصولی تر مثل اخذ مالیات و انظباط پولی و مالی استفاده کند بسیار در کنترل تورم مهم است.

وی افزود:دولت توانست در ارائه به موقع لایحه بودجه که به نظر نمی رسید کار عادی  و راحتی باشد موفق عمل کند.بعد از 8 سال عملیات تخریبی و اضمحلال سازمان برنامه و نیروهای کارشناسی که در این مسیر باید کمک می کردند ارائه به موقع بودجه اقدام مهمی بود.

شیرزاد گفت: این مجموعه رفتار ها توانسته آثار مثبتی را در اقتصاد به جا بگذارد.

*دولت صحنه سیاست داخلی و فرهنگ را به اهل شعار و تندرو ها واگذار نکند

وی در مورد عملکرد فرهنگی دولت نیز،گفت: در این زمینه دولت هر از چند گاهی خیزهایی بر می دارد اما متاسفانه مقاومت خیلی شدید است و مجموعاً چندان موفقیت قابل توجهی به دست نیامده.البته این پیش بینی می شد که به دلیل شرایط بسیار اضطراری و احساس ضعفی که تندروهای اصولگرا در عرصه سیاست خارجی و در عرصه اقتصاد داشته اند یک مقدار در این زمینه ها کوتاه بیایند،ولی در عرصه فرهنگ و سیاست داخلی متاسفانه هنوز یک احساس قدرت و سرمستی در برخی از جناح های تندرو وجود دارد و تصور می کنند با بسته نگه داشتن فضای سیاسی فرهنگی و متهم کردن دیگران و ایجاد فضای رعب می توانند صحنه را مدیریت کنند تا بتوانند در انتخابات مجلس از این فضا استفاده کنند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه آنها قطعا با این روش به جایی نمی رسند گفت: اما از دولت انتظار این است که بتواند قوی تر عمل کند.

وی گفت: ظاهراً تحلیل دولت این است که اگر بتواند در مسائل سیاست خارجه و اقتصاد به یک موفقیت قابل توجهی دست یابد می تواند در عرصه سیاست داخلی با قدرت و استحکام عمل کند  و فضای سیاست داخلی کشور را آن طور که می خواهد ساماندهی کند. من با این تحلیل دولت موافق نیستم و فکر می کنم اگر صحنه سیاست داخلی و فرهنگی کشور را به اهل شعار و اهل تند روی واگذار کند دیگر هیچ زمانی نمی تواند این صحنه را از آنها پس بگیرد.

شیزراد تاکید کرد:دولت باید جدی تر و منطقی تر در این عرصه عمل کند و از این اتهام افکنی ها و فضا سازی های غوغاسالارانه تندروها وحشت نکند و کاری که منطقی و قابل دفاع است را انجام دهد،وزارت ارشاد تا حدی گفتگوهایی  در عرصه فرهنگ انجام می دهد اما دولت خیلی زود عقب نشینی می کند و محکم در صحنه نمی ایستد.

*وزارت کشور در توسعه سیاسی موفق عمل نکرده

شیرزاد همچنین عملکرد دولت در وزارت کشور را ضعیف دانست و گفت:نمی توان به عملکرد وزارت کشور نمره قبولی داد، وزارت کشور در مسیر توسعه فعالیت سیاسی چندان موفق عمل نکرده ، وزارت کشور در انتصاباتی که باید انجام می داده بسیار کند و ضعیف عمل کرده است.

*عملکرد وزیر علوم نتایج مثبتی  در دانشگاه پدید آورد

وی در مورد عملکرد دولت در حوزه آموزش عالی نیز گفت:حرکت در وزارت علوم علیرغم فشار های زیادی که وجود دارد بسیار جدی بوده و وزیر بسیار قوی و با اراده عمل کرده است به طوری که ما در دانشگاه ها شاهد نتایج مثبت عملکرد وزارت علوم هستیم، هرچند فشار ها و هجوم ها کارها را عقب می اندازد.
نظرات بینندگان