arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

چند نکته درپی اقدام موقرانه رئیس جمهور در دیدار با رقبای انتخاباتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در این نشست محمد غرضی، محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل و سعید جلیلی با رییس جمهوری دیدار و گفت و گو کردند. علی اکبر ولایتی یکی از نامزدهای انتخابات 24 خرداد 92 به دلیل انجام سفر از پیش برنامه ریزی شده به چین، در این نشست حضور نداشت.



رییس جمهوری و 6 رقیب انتخاباتی وی پس از پایان این دیدار در مقابل بنری که روی آن نوشته شده بود «همیشه در کنار هم هستیم.»، عکس دسته جمعی به عنوان یادگاری گرفتند.



بدون شک اقدام رئیس جمهور در دعوت از رقبا و دیدار با آنها در سالگرد پیروزی انتخاباتی، اقدامی مهم و پسندیده است. متاسفانه جای چنین حرکات و اقدامات همگرایانه ای به شدت در عرصه سیاسی ما خالی است و به نظر می رسد قاعده بازی در بین سیاستمداران بیشتر مبتنی بر حاصل جمع صفر است که در آن رقیب شکست خود را دلیل و مجوزی برای به شکست کشانیدن رقیب پیروز خود در اجرای برنامه های وعده داده شده می داند و کاندیدای پیروز نیز رقبای دیروز خود را همیشه به چشم رقیب می بیند. سیاستی که علاوه بر اینکه ضرر و زیان فراوانی برای مردم به همراه دارد با شرع و اعتقادات ما نیز مغایرت دارد.



اما این دیدار واجد پیام هایی هم برای سیاستمداران و هم برای جامعه است. این اقدام می تواند به عنوان الگویی برای دیگر سیاستمداران ما نیز تبدیل بشود تا تلاش کنند جدای از اختلافات روشی و فکری که امری مرسوم در تمامی جوامع است همیشه و در همه حال در پی منافع مردم و کاستن از آلام و دردهای شهروندان باشند.



همان گونه که خود رئیس جمهور نیز این دیدار را سمبلیک برای نشان دادن وحدت و همدلی و سودمند برای منافع ملی عنوان کرد. همچنین روحانی دلیل برگزاری این نشست را این گونه توصیف می کند: « با برگزاری این نشست، بار دیگر کنار همدیگر بودیم و توانستیم همدیگر را ببینیم و اگر روزی با یکدیگر رقابت می کردیم، امروز در کنار هم برای ملت و اهداف ملی هستیم، گفت: ما امروز همه هدف واحدی را دنبال می کنیم.»



لازم به گفتن است ایراد چنین سخنانی حداقل انتظار ما از جناب روحانی است؛ کسی که قبل از انقلاب سابقه ای طولانی در راه حرکت بر مدار اسلام و مردم دارد و هنوز از خاطرمان نرفته که اختلافات سال 88 رقبای انتخاباتی شکاف های جدی بر پیکر جامعه ایجاد نمود و نه تنها فضای سطح بالای سیاسی بلکه جامعه را نیز دو قطبی نمود.

همچنین این دیدار می تواند حامل پیام هایی برای مردم باشد که اختلافات شکل گرفته در دوران رقابت های انتخاباتی صرفاً مبتنی بر ارائه برنامه های مختلف برای رسیدن به اهداف یکسان بوده و هدف سربلندی نظام جمهوری اسلامی و حل مشکلات مردم بوده است و این خود می تواند باعث افزایش مقبولیت نظام و سبب ساز همبستگی بیشتر خود مردم شود.



نکته آخر این که علاوه بر رئیس جمهور تمامی مقامات و مسئولان سیاسی با تمام تلاش و توان کمک نمایند تا دولت در تحقق اهداف خود موفق باشد و دولت نیز بایست با روی گشاده از این امر استقبال کند. موضوعی که در طول این مدت کمتر بر عرصه سیاسی حکمفرما بوده و ما بیشتر شاهد جنگ و جدل های رسانه ای بوده ایم که در صورت تدام این روند بازنده واقعی و اصلی آن مردم و منافع ملی خواهند بود.

منبع: الف
نظرات بینندگان