به گزارش انتخاب؛ از جمله نکاتی که در گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان از صنعت خودروسازی می توان به آن اشاره کرد فروش 3650 خودرو با شرایط ویژه و با دستور وزیر صنعت بوده است. همچنین در این گزارش تاکید شده روند تخصیص خودرو به شرکتهای زیر مجموعه خودروسازان از قبیل تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، ایساکو، آپکو و برخی از نمایندگیها در مورد خودروهایی که دارای اختلاف قیمت با بازار میباشند به نحو مطلوب مدیریت نشده این درحالیست که تعهدات معوق در خصوص مشتریان ثبتنامی گریبانگیر شرکت ایران خودرو بوده است. حدود 31 درصد از کل فروش محصولات ایران خودرو در سال 1391 توسط 35 نمایندگی انجام شده است.
اما ارائه این گزارش از سوی نمایندگان مجلس واکنش های مختلفی را به همراه داشته است و احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی کشور می گوید این گزارش در قوه قضائیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و دو طرف در دادگاه اسناد خود را ارائه خواهند کرد.
وی گفته است خودروسازان درباره آمارهایی که پیش از این ارائه داده اند دروغ نگفته اند و این موضوع در دادگاه نیز مشخص خواهد شد.
نعمت بخش با اشاره به زیان خودروسازان در سال های اخیر اعلام کرده است خودروسازان در بورس فعالیت دارند و به زودی مجامع شرکت های خودروسازی برگزار خواهد شد و آنجا نیز مشخص می شود که خودروسازان زیان کرده اند و سودی به دست نیاورده اند.
وی درباره گزارش های مالی شرکت های خودروسازی کشور می گوید فعالیت خودروسازان و گزارش های مالی آنها در بورس مشخص است و سازمان های حسابرسی این گزارش های مالی را کنترل می کنند و جایی برای دروغگویی وجود ندارد.
دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده است نمایندگان مجلس در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی مواردی را مطرح کرده اند که برخی از این موارد نیز به حق است اما خیلی از موارد مطرح شده در این گزارش نیز در دادگاه مشخص خواهد شد و خودروسازان درباره آنها گزارش های خود را ارائه می کنند.
وی همچنین درباره احتمال بازنگری قیمت خودرو از سوی شورای رقابت می گوید قیمت خودرو از سوی شورای رقابت متوسط 5.5 درصد بعد از 15 ماه افزایش یافته و این در شرایطی است که خودروسازان به دنبال افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت ها بودند و تصور نمی کنم این متوسط 5.5 افزایش قیمت کاهش یابد.
نعمت بخش اعلام کرده است نظر خود آقای شیوا رئیس شورای رقابت نیز این بود که افزایش بین 10 تا 12 درصدی قیمت ها حق خودروسازان است و این موضوع را در جلسه ای که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند عنوان کردند اما پس از آنکه سخنگوی دولت با افزایش قیمت ها مخالفت کرد با احتیاط وارد موضوع تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو شدند و افزایش متوسط 5.5 درصدی را تصویب کردند.
وی با بیان این که افزایش متوسط 5.5 درصدی قیمت خودرو افزایش حداقلی قیمت است، می گوید قیمت تمام مواد اولیه افزایش داشته و گران شده است و این موضوع تنها مربوط به صنعت خودروسازی نیست و تمام محصولات نیز افزایش قیمت داشته اند اما در مورد افزایش قیمت خودرو که حداقل افزایش قیمت را نسبت به سایر کالاها داشته است انتقادها فراوان است.
نعمت بخش با بیان این که خودروسازان مجبور هستند با افزایش تولید هزینه های خود را جبران کنند، افزود تمام صنایع کشور افزایش قیمت داشته اند اما می گویند خودرو نباید گران شود.
دبیر انجمن خودروسازان کشور تاکید کرده است در این شرایط مطبوعات و رسانه ها انصاف را باید رعایت کنند و ما هم از افزایش قیمت خودرو ناراحت هستیم اما در شرایطی که ارزش پول ملی کشور در یک شب به یک سوم می رسد خودروسازان چاره دیگری ندارند.
نعمت بخش با تاکید بر ناراحتی و ناچاری خودروسازان از افزایش قیمت خودرو، گفته است همه اقلام تشکیل دهنده خودرو چندبرابر شده است به طور مثال زمانی قیمت هر حلقه لاستیک 33 هزار تومان بود اما هم اکنون قیمت هر حلقه لاستیک به 102 هزار تومان رسیده که البته این لاستیک در بازار حدود 145 هزار تومان به فروش می رسد و خودروسازان با این افزایش قیمت ها مجبور به افزایش حداقلی قیمت ها هستند.
همچنین هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو رابطه با گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که اخیرا متن آن در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شده است تاکید کرده است در این گزارش موضوعاتی متوجه ایران خودرو شده است که ما در صددیم ظرف 10 روز آینده توضیحاتی را در این رابطه در سایت خود منتشر کنیم.
وی با بیان این که برخلاف اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی براینکه خودروسازان اطلاعات نادرستی را به شورای رقابت ارسال کردهاند باید بگویم تمام اطلاعات ارسالی ایران خودرو به شورای رقابت درست بوده است، می گوید ما هیچ اطلاعات نادرستی به شورای رقابت ندادهایم بلکه به هر میزان که شورا از ما اطلاعات درخواست میکرد در اسرع وقت به این شورا ارسال کردیم.
یکه زارع همچنین در رابطه با بازنگری فرمول شورای رقابت که این روزها از سوی برخی نمایندگان مجلس به صورت جدی دنبال می شود، گفته است قرار بر بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو نیست اما برخی قیمت های فعلی شورای رقابت را مبهم می دانند که در این رابطه قرار است کار کارشناسی صورت گیرد.
منبع: نامه نیوز
شمايي كه آرزوي تعطيلي خودرو سازي داخلي را داريد بعد از تعطيلي صنعت خودرو داخلي ميبايست از شتر و اسب براي حمل و نقل استفاده كنيد.وخودرو به كالايي لوكس در خدمت كمتر از 5 درصد افراد جامعه تبديل خواهد شد.
در ثانی جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منتفعت است. درب کارخانه ضرر ده را هرچه زودتر ببندید ضرر کمتری میکنید. به خدا راضی به ضرر شما برای خودمان نیستیم. کمکتان هم میکنیم که زودتر ببندید این بنگاه ضرر و زیان برای همه را!