پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : داعش تاکنون در تبلیغات خود بیش از 400 مرتبه به ایتالیا و واتیکان به عنوان نماد غرب و مسیحیت اشاره و آن را تهدید کرده است.
به گزارش ایرنا از روزنامه 'کوریره دلاسرا'، بر اساس مطالعات موسسه تحقیقاتی 'Ispi' ، داعش تاکنون بیش از 400 بار به ایتالیا واتیکان اشاره کرده و از طریق پیام های ویدیویی، توئیتری، عکس های مونتاژ شده و تصاویر آمفی تئاتر باستانی 'کولزئوم' نماد شهر رم، این کشور را تهدید کرده است . در حالی که ایتالیا هنوز مانند همسایگان اروپایی اش مورد حمله داعش قرار نگرفته است اما ماشین تبلیغات داعش ظاهرا توجه خاصی به این کشور دارد.
داعش در پیام های خود 299 بار به شهر رم به عنوان نماد غرب و مسیحیت اشاره کرده است و حتی نام یکی از نشریات خود را 'رومیا' گذاشت. در پیام های داعش اغلب به روز رستاخیز اشاره شده ، روزی که مسلمانان با رومی ها نبرد، و این شهر (نماد مسیحیت) را فتح می کنند.
به هرحال موقعیت مرکزی که رم در پیام های افراط گرایان داعش دارد،یک پدیده نگران کننده است چرا که می تواند از سوی طرفداران دولت اسلامی به عنوان یک دعوت برای حملات تروریستی تفسیر شود.
سرویس های اطلاعاتی ایتالیا نیز به شدت در حالت آماده باش بوده و توجه خاصی بر روی تبلیغات داعش که می تواند به جوان تر ها برسد، دارند. شمار جنگجویان خارجی در ایتالیا کم بوده و به 130 نفر می رسد. جالب اینکه داعش هرگز مطالب اصلی خود را به زبان ایتالیایی تولید نکرد بلکه دفاتر مختلف ارتباطاتی گروه های افراط گرا، مطالب آن را به ایتالیایی ترجمه کردند. اما اینکه در این پیام ها به ایتالیا اشاره شده است نشان دهنده شناخت داعش از این کشور و تاریخ آن است.
برای مثال در کتاب الکترونیکی 100 صفحه ای داعش با عنوان 'پرچم های سیاه از رم '، تصاویر ماهواره ای از جنوب ایتالیا دیده می شود و حتی ویدیوهایی که در آن اشاره به استعمار ایتالیا در لیبی می شود.
به عقیده کارشناسان، داعش با استفاده از منابع تاریخی و مذهبی، ابزاری مفید برای توجیه و مشروع نشان دادن اقدامات خود پیدا می کند، به همین دلیل برای جلوگیری از جذب نیرو از سوی داعش باید مانع تفسیرهای اشتباه آیات و کتب مذهبی شد.
**هشدار سرویس های اطلاعاتی ایتالیا
سرویس های اطلاعاتی ایتالیا نیز اخیرا در گزارش سالانه خود هشدار دادند که 'تهدیدات تروریسم افراط گرا در ایتالیا واقعی است.' در این گزارش توجه خاصی به پدیده جنگجویان خارجی شده است. البته در سال 2017 میلادی مورد خاصی از خروج جدید از قلمرو ملی به سوی صحنه های جنگ گزارش نشده است.
سرویس های اطلاعاتی همچنین به تبلیغات داعش از طریق پیام های خصمانه به زبان ایتالیایی و 'فشار با ماهیت تحریک آمیز' به ایتالیایی زبان ها و ایتالیایی های رادیکالزه شده در سطوح مختلف، از تبلیغات دینی پایه تا ارتباطات مهم با همتایان و شبه نظامیان فعال در خارج و حتی جنگجویان خارجی و افراد اخراج شده به دلایل امنیتی، اشاره کردند.
به عقیده سرویس های اطلاعاتی، داعش هنوز می تواند با سلول های آموزش دیده به اتحادیه اروپا ضربه بزند، همانطور که در سال 2017 میلادی 18 مورد حمله تروریستی در اروپا بوقوع پیوست.
داعش پس از شکست در سوریه و عراق، اقدامات تبلیغاتی خود را در حمایت از افراط گرایی فردی تقویت کرده است و از طرفداران خود دعوت به تشدید حملات در سوریه، عراق و سایر مناطق جغرافیایی کرده است. این درخواست ها منجر به حملات در اروپا و اهداف غربی شد.