arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۸ آبان ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: ساعت هفت صبح، از [فرودگاه] مهرآباد به سوى اهواز پروازكرديم. محسن، مهدى، آقایان دكتر [عیسی] كلانترى، [وزیر کشاورزی]، محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، [غلامرضا] فروزش، [وزیر سابق جهادسازندگی]، [علی] فلاحيان، [وزیر سابق اطلاعات]، [علی] شمخانى، [وزیر دفاع] و [محمدتقی] امان‌پور، [معاون تحقیقات وزارت جهادسازندگی] و جمعى از محافظان و دفتريان، همراه بودند. در فرودگاه اهواز، مسئولان استان استقبال كردند و مصاحبه كوتاهى انجام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ساعت هفت صبح، از [فرودگاه] مهرآباد به سوى اهواز پروازكرديم. محسن، مهدى، آقایان دكتر [عیسی] كلانترى، [وزیر کشاورزی]، محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، [غلامرضا] فروزش، [وزیر سابق جهادسازندگی]، [علی] فلاحيان، [وزیر سابق اطلاعات]، [علی] شمخانى، [وزیر دفاع] و [محمدتقی] امان‌پور، [معاون تحقیقات وزارت جهادسازندگی] و جمعى از محافظان و دفتريان، همراه بودند. در فرودگاه اهواز، مسئولان استان استقبال كردند و مصاحبه كوتاهى انجام شد.

يكسره به واحد اميركبير در شرکت كشت و صنعت نيشكر اهواز رفتيم. از مزارع و مركز پمپاژ آب و نحوه برداشت و كاشت و شيرين‌كردن زمين‌ها و زه‌كشى و آبيارى و سپس از كارخانه در دست ساخت شكر، بازديدكرديم و آقايان كلانترى، طباطبايى و مفيدى، توضيحات دادند.

پس از نماز و ناهار و استراحت، در مراسمى براى كاركنان صحبت كردم. طرح مهمى است. در هفت واحد و مجموعاً 80 هزار هكتار نيشكر و هفت واحد كارخانه شكر و چهار واحد كارخانه كاغذ و هفت واحد خوراك دام و... خواهد بود.

از آنجا به مزرعه اُكاليپتوس، مربوط به ستاد معين [خرمشهر] رفتيم. آقاى [محمدعلی] كامروا، [رییس ستاد بازسازی خرمشهر] توضيح داد. 25 هزار هكتار و يك‌كارخانه توليد خميركاغذ و هزار هكتار پرورش ماهى، در دست احداث است. [آقای احمد خرم]، استاندار و بعضى از مسئولان استان [خوزستان]، اعتقاد دارند كه بهتر است، زمين‌ها به مردم واگذار شود. از كانال‌ها، مزرعه، استخرها و مركز پمپاژ، بازديدكرديم.

به منطقه ويژه صنعتى و اقتصادى رفتيم. دو سال پيش كلنگ‌زنى‌كردم. پيشرفت زيادى نكرده؛ اعتبار دولتى ندارد و منابع مالى ضعيف است. چند واحد مشغول ساخت‌اند. آقاى سليمانى، مشاور طرح، استاندار و نماينده خرمشهر، صحبت و براى حمايت بيشتر استمداد كردند؛ به خاطر نرخ بالاى بيكارى در خرمشهر كه مدعى‌اند، حدود 28 درصد است. من هم صحبت كردم. انتظار داشتم فعال‌تر از اين باشد.

سپس گشتى در شهر خرمشهر زديم. نسبتاً خوب بازسازى شده است. شهر نو و زيبايى است. به بندر شهر رفتيم. نماز مغرب و عشا را خوانديم و از بخش‌هاى مختلف، بازديد كرديم. به خاطر وضع اروندرود، رونق سابق را ندارد و نتوانسته وضع اقتصاد شهر را متحول كند. از 10 درصد ظرفيت بندر استفاده مى‌شود؛ با اينكه منطقه ويژه اقتصادى هم شده است. پيشنهادكردم، استاندارى بررسى‌كنند، براى منطقه آزادكردن‌ كل آبادان و خرمشهر، براى دادن رونق به منطقه. بنادر مجهز امام، بوشهر، بندرعباس و چابهار، مانع آمدن كالاها به اينجا است.

به آبادان آمديم. در سمينار شركت نفت، در جمع خانواده‌هاى شهدا و مسئولان شركت كردم. امام‌جمعه خرمشهر و فرماندار آبادان، خواسته‌ها را مطرح كردند و خيرمقدم گفتند. من با تشكر از مجاهدات دوران دفاع آنها و وعده كمك به عمران منطقه، صحبت كردم.

نظرات بینندگان