arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

تغییرات قوانین و مقررات شهرداری در نمای ساختمان در سال 1402

باتوجه‌به اعمال تغییرات قوانین و مقررات شهرداری تهران در طراحی و ساخت نمای ساختمان در سال 1402 بهتر است قبل از طراحی و ایده پردازی نمای آپارتمان قوانین جدید شهرداری را مشاهده و مطالعه نمایید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تغییرات قوانین و مقررات شهرداری در نمای ساختمان در سال 1402

فرقی نمی‌کند در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنید، چیزی که مهم است، وجود قوانین و پایبندی به آن است که در هرجای دنیا یک امر مرسوم و جاافتاده است. نمای ساختمان نیز دارای قوانین و مقررات خاص به خودش است.

قوانین زندگی در هر محل و مکانی متفاوت است و نمی‌توان یک قانون خاص را برای همه‌جا به کار برد. نمای ساختمان هم یکی از این محل‌هایی است که قوانین مربوط به خودش را دارد.

طبق قوانین شهرداری در سال 1402 مقررات و ضوابطی برای نمای ساختمان‌ها با تعداد طبقات بالا وضع شده است که سازندگان ملزم به رعایت این قوانین هستند. هرگونه تخطی از این مقررات می‌تواند جریمه‌های سنگینی از سوی شهرداری در پی داشته باشد.

در قوانین شهرداری آمده است که اگر شخصی قصد داشته باشد تغییراتی را در نمای ساختمان و یا بخش‌های دیگری از محل سکونت خودش را تغییر دهد که نیاز به شور و مشورت با دیگر ساکنین نداشته باشد، نیاز به اخذ مجوز خاصی ندارد و فقط باید طبق قوانین شهرداری کار را پیش ببرد.

اما اگر قصد داشته باشید از متریال و مواد جدیدی در نمای آپارتمان استفاده کنید که با نمای قبلی تفاوت بسیار زیادی دارد و نیاز به کسب اجازه از دیگر مالکان دارید، باید حتماً مجوزهای لازمه را از شهرداری اخذ نمایید.

در واقع هر چیزی که مربوط به ساختمان شخصی شما باشد و این مورد در سند رسمی ملک ثبت شده باشد، نیازی برای دریافت مجوز از سوی شهرداری ندارد و می‌توانید با خیال راحت و در چهارچوب قوانین شهرداری تغییرات موردنظرتان را اعمال کنید.

این نکته را هم نباید فراموش کنید که در طول زمان بازسازی نمای ساختمان نباید مزاحمتی اعم از سروصدا و سد معبر برای همسایگانتان ایجاد کنید.

عناصر مهم جهت تغییر نمای ساختمان

نمای ساختمان آن‌قدر از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که در نگاه اول میتواند عابران و رهگذران را مجذوب و شیفته طراحی خودش کند.

تصویر ذهنی که بسیاری از ما نسبت به نمای ساختمان داریم باهم متفاوت است. چیزی که مهم است این است که نمای ساختمان یک بخش مهم از کل سازه است که یک دیدگاه کلی به ما از طرح آپارتمان نشان می‌دهد.

در بسیاری از شهرها و کشورهای بزرگ به دلیل تراکم جمعیت و تعدد بالای ساختمان‌ها، شهرداری یا مراکز مربوطه برای این ساختمان‌ها قوانینی تصویب می‌کنند که شهروندان و سازندگان ملزم به اجرا و رعایت این قوانین و نکات هستند.

طراحی نمای ساختمان و آپارتمان چند طبقه با نمای ترکیبی سنگ و چوب ترمووود

نماهایی که برای ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد ممکن است از سوی طراحان به مرحله اجرا دربیایند؛ اما آسیب‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را به محیط شهر و بافت‌های قدیمی وارد کنند. به همین دلیل باید در هنگام نصب و تعمیر نمای ساختمان به نکات مهمی ازاین‌قبیل توجه داشته باشید.

مهم‌ترین عناصری که در نمای ساختمان و آپارتمان مورداستفاده قرار می‌گیرند و قابل‌مشاهده هستند عبارت‌اند از:

ورودی‌ها و نماهای بازشو، برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌ها، خط آسمان، بخش‌های منحنی و بخشی از قسمت بام.

تقریباً می‌توان اذعان داشت که این بخش‌ها جزو مهم‌ترین قسمت‌های یک ساختمان هستند که می‌توانند در بیشتر دیده‌شدن یک ساختمان نقش مهمی داشته باشند.

مشاعات در ساختمان یعنی چه؟

زمانی که از مشاعات صحبت می‌کنیم نمی‌توان حدومرز خاص و از پیش تعین شده‌ای را برای شخص یا اشخاص در نظر گرفت. یا اگر در بخش‌هایی که از یک ساختمان افراد سهیم باشند نمی‌توانند به همین راحتی و خودسرانه دست به تغییر آن بخش بزنند. برای مثال مشاعات در سهیم بودن پشت‌بام به این معنی نیست که یکی از ساکنین آپارتمان اقدام به ساختن انباری شخصی در این مکان کند.

یا برای مثال هیچ‌کدام از اهالی ساختمان اجازه ندارد بدون رضایت دیگر همسایگان ماشین اضافه‌ای در داخل پارکینگ وارد کند و سد راه دیگران بشود.

مشاعات را باید به‌صورت جدی و دقیق رعایت کرد. اگر به‌خوبی از مشاعات مشخص شده و فرهنگ‌سازی شده پیروی کنید قطعاً قوانین شهرداری و ساختمان را هم می‌توانید بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذارید.

رعایت مشاعات می‌تواند سوءتفاهم‌ها را در ابعاد خرد و کلان برطرف کند. زمانی که شما شارژ ماهیانه را سر موقع پرداخت کنید و آشغال‌ها را قبل از ساعت 9 به محل مشخص شده ببرید قطعاً جو روانی خوب و مثبتی در ساختمان رعایت می‌شود که به بهبود نظم حاکم بر ساختمان کمک می‌کند.

قوانین مربوط به فرم و رنگ مصالح مورداستفاده در نمای آپارتمان‌ها

1.در زمان تغییر رنگ نمای ساختمان نباید از رنگ‌های نامتعارف استفاده شود و حتی‌الامکان تنوع رنگی خیلی بالا نرود.

2.تصاویر و اشکال عجیب‌وغریب بر روی نمای ساختمان کشیده نشود و طبق قوانین شهرداری طراحی نما ساختمان را پیش ببرید.

3.به دلیل رعایت نکات ایمنی، نباید از مصالح خطرناک که وزن زیادی دارند یا سطوح آنها برنده است در طبقه اول استفاده شود.

4.رنگ‌هایی که در نمای آپارتمان مورداستفاده قرار می‌گیرد باید استاندارد باشند و با محیط همخوانی لازم را داشته باشد.

5.طبق قوانین جدید شهرداری استفاده از مصالحی همچون شیشه به همراه سنگ نما و آن‌هم به‌صورت کامل در نمای ساختمان ممنوع اعلام شده است.

6.از مصالحی استفاده کنید که مرغوبیت بالایی داشته باشند که در گذر زمان دچار فرسایش و خرابی نشوند.

7.از مصالح و متریالی در طبقه همکف و اول استفاده کنید که قابلیت شستشو داشته باشند.

آگاهی از قوانین شهرداری و رعایت موارد آن امری ضروری است

نمای ساختمان یکی از اصلی ترین بخش‌های ساختمان محسوب می‌شود که در نگاه اول بسیاری از افراد را مجذوب و شیفته خودش می‌کند. اگر قرار باشد نمای آپارتمان را طوری طراحی کنید که علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و مدرن، امنیت و استانداردهای لازم را نیز داشته باشد، باید از قوانین شهرداری پیروی کنید.

قوانین شهرداری برای نمای آپارتمان شاید در برخی موارد سخت‌گیرانه باشد؛ اما به‌طورکلی این قوانین برای حفظ نظم و امنیت شهر نوشته و اعمال شده‌اند.

عکس نمونه پروژه نمای ساختمان و آپارتمان با ترکیب نمای شیشه ای و آجری به همراه نمای سنگی ساختمان

نمای ساختمان می‌تواند بیانگر خیلی چیزها باشد. بسیاری از معماران و طراحان برای نشان‌دادن فرهنگ و باور خود اقدام به طراحی‌های زیبا و هنری بر روی نمای ساختمان می‌کنند که همه آنها قابل‌احترام هستند و باید مورد ستایش قرار بگیرند.

اگر این کارها در چارچوب ضوابط و قوانین شهرداری صورت بگیرد می‌تواند مثمرثمرتر قرار بگیرد و علاوه بر حفظ نظم و ثبات شهر به زیباسازی شهر هم کمک فراوانی می کند.

مصالح و متریالی که برای نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌دهید باید علاوه بر سازگار بودن با محیط از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشد تا استانداردهای لازمه را از شهرداری کسب کند. برای مثال نمای سنگی یکی از مصالح پر استفاده است که دوام و عمر طولانی دارد. یا نمای آجری به دلیل استحکام بالا و تا حدودی مقاومت در برابر اشتعال یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای نمای آپارتمان است.

موارد دیگر همچون نمای شیشه ای ساختمان، سرامیک، فلزات و چوب از جمله مصالحی هستند که در نمای آپارتمان استفاده می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند. نکته‌ای که مهم است استفاده درست از این مصالح در چارچوب قوانین و ضوابط شهرداری است. اگر به‌خوبی به اهمیت این موضوع واقف شوید قطعاً یک سازه استاندارد و زیبا خواهید داشت.

نظرات بینندگان