arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم؟

یک عامل بسیار مهم برای کسب درصد بالای زیست شناسی در کنکور داشتن حضور ذهن است. تا جایی که امکان دارد مطالب را دقیق بخوانید و مرورهای منظم هم در نظر بگیرید. برای موفقیت در زیست کنکور فقط اینکه بهترین دبیر زیست انجمن کنکور را در کنار خودتان داشته باشید کفایت نمی کند. باید کتاب درسی را بسیار عالی مطالعه نمائید. در کنار آن از کتاب های کمک آموزشی معتبر استفاده کنید. نکته دیگر اینکه تکنیک های تست زنی را یاد بگیرید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در این مقاله نکات بسیار مهم و کلیدی و مطالب بسیاری مفیدی در رابطه با نحوه مطالعه صحیح زیست شناسی برای کسب درصد بالا در کنکور ارائه شده است.

روش های مطالعه زیست به منظور آمادگی در کنکور در این مقاله توضیح داده شده است. این درس به علت داشتن ضریب بالا در میان دروس اختصاصی جزء مهمترین دروس کنکور است و به دلیل بالا بودن سطح سؤالات در درس زیست تنها کسانی موفق به زدن درصد بالای 80% می‌شوند که روی این درس تجربه کافی نسبت به مفهوم درک کامل کلیه مفاهیم کتاب داشته باشند. زیست از جمله دروسی است که نیاز شدیدی به تکرار دارد.

همانطور که در سایت ویکی پدیا wikipedia.org توضیح داده شده است، زیست‌شناسی یا بیولوژی بخشی از علوم هفت‌گانه است که گونه و شیوهٔ زندگی جانداران را بررسی می‌کند. این دانش به بررسی ویژگی‌ها و رفتار جانداران، خاستگاه، فرگشت و چگونگی پیدایش گونه‌ها و افراد (جمعیت)، و نیز به بررسی تعامل جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می‌پردازد.

یک عامل بسیار مهم برای کسب درصد بالای زیست شناسی در کنکور داشتن حضور ذهن است. تا جایی که امکان دارد مطالب را دقیق بخوانید و مرورهای منظم هم در نظر بگیرید. برای موفقیت در زیست کنکور فقط اینکه بهترین دبیر زیست انجمن کنکور را در کنار خودتان داشته باشید کفایت نمی کند. باید کتاب درسی را بسیار عالی مطالعه نمائید. در کنار آن از کتاب های کمک آموزشی معتبر استفاده کنید. نکته دیگر اینکه تکنیک های تست زنی را یاد بگیرید.

چند نکته مهم و اساسی برای کسب درصد بالا در زیست شناسی

الف- در کلاسهای تدریس زیست به صورت کامل شرکت کنید و به مباحثی که ارائه می گردد با دقت گوش دهید. در کلاس جزوه یادداشت کنید و نکات مهم و کنکوری را یادداشت نمائید.

ب- زیست را به عنوان درسی که باید فهمیده شود و نه یک درس حفظ کردنی نگاه کنید. در کلاسهای تدریس زیست هم سعی کنید درس را خوب بفهمید و به سوالاتی که سایر همکلاسی هایتان می پرسند گوش دهید. سوالهای آنها را پیش خودتان تحلیل کنید و به جواب مدرس زیست خودتان دقت نمائید.

ج- یادداشت کردن یک جزوه خوب حین تدریس زیست، مطالعه درس زیست، تست زنی و ... بسیار مهم است. یک جزوه داشته باشید که تمام نکاتی که در طول تحصیل در زمینه زیست شناسی یاد می گیرید را در آن یادداشت نمائید. اگر می خواهید زیست کنکور را عالی بزنید باید در طول تحصیل و در ایام کنکور یک جزوه خوب یادداشت کنید و در ایام جمع بندی و نزدیک کنکور آن را مطالعه نمائید.

د- در صورت لزوم از کلاسهای تدریس خصوصی زیست استفاده کنید و از مدرسین تدریس خصوصی زیست برای موفقیت در کنکور و کسب درصد بالای زیست شناسی کمک بگیرید. برای مشاهده لیست مدرسین فعال در زمینه آموزش و تدریس خصوصی زیست به سایت ایران مدرس www.IranModares.com مراجعه نمائید.

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم؟

ه- درس زیست شناسی را به صورت مداوم مرور نمائید. در کنکور تست هایی را می زنید که صد در صد بر مباحث مربوط به انها مسلط بوده و حضور ذهن کامل داشته باشید. مرورهای به موقع و مداوم در ایام کنکور به شما در کسب تسلط بیشتر و بالاتر کمک می کند.

موارد زیر هم از اهمیت بالایی برخوردار است:

- حتما به اندازه ی کافی تست کنکور کار کنید. همه ی قدم های قبلی برای این بوده است که شما بتوانید تست کنکور زیست را به خوبی بزنید و در کنکور موفق باشید. بنابراین تست زنی را تا جایی که می توانید تمرین کنید.

- نتایج تست های زده شده خودتان را تحلیل کنید. جوابهای تشریحی را مطالعه کنید. اگر تستی را نتوانسته اید جواب دهید، دلیل آن را پیدا نموده و رفع اشکال نمائید. از تست های کنکور استاندارد استفاده کنید.

- زیست شناسی را به صورت مفهومی و کامل و با تمام جزئیات مطالعه نمائید. وقتی درس را به صورت سطحی مطالعه می کنید به نکات مهم توجه نمی نمائید و در نتیجه بسیاری از نکات از دید شما دور می ماند. نکته دیگر اینکه وقتی مطلبی را چند بار مطالعه می کنید در دفعات دوم و سوم و .... نکات بیشتری را متوجه خواهید شد. بنابراین در مرحله اول سعی کنید با دقت متن کتاب درسی را بخوانید و در مرحله بعد اگر زمان داشتید سعی نمائید دفعات و بارهای دیگری هم متن کتاب درسی را بخوانید.

- حین مطالعه متن کتاب درسی نکته برداری کنید و نکات مهم را بنویسید. به هر حال لازم است که درس را مرور نمائید و وقتی نکات مهم را یادداشت می نمائید در دفعات بعد برای مرور کار شما راحت تر خواهد بود. این نکات مهم را می توانید در دفترچه کوچکی یادداشت کنید تا در هر زمانی که وقت داشتید آن را مرور نمائید.

توجه: برای مشاهده بهترین معلم های زیست کنکور تهران و ایران اینجا کلیک کنید.

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم؟

نحوه مطالعه صحیح زیست کنکور

همانطور که می دانید در کنکور تجربی و برای قبول شدن در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ... زیست اگر مهمترین درس نباشد یکی از مهمترین دروس است. برای اینکه در زیست کنکور موفق باشید باید مواردی را در نظر بگیرید. اولا با برنامه ریزی درست درس بخوانید. سعی کنید در ایام کنکور برنامه ریزی خوبی مطابق با عادتهای خودتان داشته باشید به گونه ای که هم برای مطالعه زیست و هم برای مطالعه سایر دروس زمان کافی در اختیار داشته باشید. ساعت مطالعه روزانه خودتان را یادداشت کنید و آن را افزایش دهید. البته باید کیفیت مطالعه را هم در نظر داشته باشید. سعی کنید با تمرکز بالا درس بخوانید.

باید کتاب درسی زیست شناسی را با دقت بالا بخوانید. برای دانلود رایگان کتاب زیست شناسی 1 پایه دهم به سایت http://chap.sch.ir/books/8043 مراجعه نمائید. زیر نکات مهم خط بکشید و سعی کنید هیچ موردی را از قلم نیندازید. می توانید جزوه خلاصه ای یادداشت کنید و یا در همان حاشیه کتاب مهمترین مطالب را بنویسید. تست زنی مبحث به مبحث همراه با مطالعه درس به شما کمک می کند که بدانید چه تست هایی در کنکور مطرح می شود و باید روی چه مواردی متمرکز باشید. بنابراین همزمان با مطالعه درس تست هم کار کنید.

تعدادی از بهترین کتاب های زیست کنکور که در سایت مدابوک معرفی شده اند شامل زیست پایه به پایه خیلی سبز، زیست پایه به پایه نشر الگو، زیست پایه به پایه میکرو گاج، زیست های پایه به پایه مهر و ماه، زیست جامع آی کیو گاج، زیست جامع خیلی سبز (پینوکیو)، زیست جامع میکرو طبقه بندی گاج و ... است. نکات بیشتری در ادامه در رابطه با نحوه مطالعه زیست کنکور ارائه می شود.

برای موفقیت در زیست کنکور با برنامه ریزی و نظم درس بخوانید

وقتی در حال مطالعه برای امتحان هستید و یا می خواهید در کنکور شرکت کنید زیست شناسی تنها درسی نیست که شما دارید بلکه درسهای متعددی باید خوانده شود و در کنار آن ممکن است کارهای دیگری هم داشته باشید. بنابراین باید بتوانید زمان خودتان را مدیریت نمائید. باید بتوانید با یک برنامه ریزی خوب هم برای درس زیست شناسی به اندازه کافی وقت در نظر بگیرید و هم در عین حال به درسها و کارهای دیگر خودتان هم برسید. بنابراین برنامه ریزی داشته باشید و در طول ترم درس بخوانید تا اواخر ترم به شما فشار نیاید. به هر میزان به خودتان نظم بیشتری بدهید و زمان خودتان را بهتر مدیریت کنید در امتحان زیست و زیست شناسی کنکور و در کل در تحصیل موفق تر خواهید بود.

برای کسب درصد بالا در زیست کنکور از افراد موفق الگو برداری کنید

فرض کنید می خواهید به قله یک کوه صعود کنید. اگر بتوانید شخصی را پیدا کنید که قبلا این مسیر را رفته است و به راه و چاه آن آشنا است و از ایشان راهنمایی بخواهید و مسیر را بپرسید به احتمال بسیار زیاد شما هم به سلامت به بالای کوه خواهید رسید. برای موفقیت در درس زیست شناسی هم از افرادی که در درس زیست شناسی درصد خوبی در کنکور کسب کرده اند و یا در امتحان نمره خوبی گرفته اند مشورت بخواهید. منابع مطالعاتی آنها، تعداد ساعت مطالعه، نحوه خلاصه برداری و .... را بپرسید.

بهترین شیوه مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور و امتحان

1- ابتدا مطلب را به‌صورت اجمالی و گذرا بخوانید تا ایده‌ی کلی آن را به‌دست بیاورید (پاراگراف اول و آخر، تیترها، شکل‌ها و ...)

2- چند دقیقه پیرامون ایده‌ای که از مطلب گرفته‌اید تفکر کنید، در باره‌ی آن‌چه اطلاعات قبلی دارید؟ کاربرد و ارتباط آن با مسائل روزمره چیست؟ و ... (سوال طرح کنید و خودتان جواب بدهید)

3- مطالب را به‌صورت دقیق بخوانید. زیر نکات مهم و کلیدی خط بکشید و نکات مهم را حاشیه‌نویسی کنید.

4- از مطالب خلاصه‌بردای کنید. می‌توانید مطالب مهم را به‌صورت نکات جداگانه درون دفتر یا فیش‌هایی بنویسید. اما بهترین روش برای خلاصه‌برداری، نوشتن مطالب مهم به‌صورت نمودارهای درختی، شبکه‌ای، جدول‌ها، شکل و.... می‌باشد. یعنی مطالبی را که یاد گرفته‌اید به شکلی که ذهنتان آن را خلق می‌کند بازنویسی کنید.

در هنگام مطالعه درس زیست شناسی هر جا که به نکته مهمی برخورد می‌کنید سعی کنید آن را یادداشت کنید توجه داشته باشید که خلاصه برداری از درس زیست استخوان بندی مطلب را نشان می‌دهد و مفاهیم و موضوعات اصلی چهارچوب را می‌سازد.

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم؟

حتما بخوانیددانلود جزوه کنکوری فصل دوم كتاب زيست شناسی 1

معرفی ۱۱ بهترین دبیر زیست انجمن کنکور

در ادامه تعدادی از بهترین مدرسین زیست کنکور را معرفی می نمائیم. در سایت ایران مدرس www.IranModares.com شماره تماس مستقیم و مشخصات کامل مدرسین برتر زیست شناسی ارائه شده است. بسیاری از مدرسین ایران مدرس دبیر رسمی آموزش و پرورش https://medu.gov.ir/ هستند.

۱استاد فوق العاده زیست شناسی خانم زینب حلاجیان: دکتری زیست شناسی ژنتیک فارغ التحصیل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، ۱۷ سال سابقه

۲یکی از بهترین دبیرهای زیست کنکور خانم سارا خسروی فردمدرس بین المللی آموزش آنلاین دروس پایه ی تخصصی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارج و داخل کشور

۳مدرس خوب عليرضا مشرفی: دبیر زیست شناسی با سابقه و مجرب با حداقل 20 سال سابقه تدریس حرفه ای در آموزشگاه ها و مدارس کشور

۴معلم مجرب زیست کنکور خانم فاطمه حجتیدکترای زیست شناسی از دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاههای Baylor و Lamar تگزاس، آمریکا. کارشناسی ارشد زیست شناسی از دانشگاه تهران

۵استاد متعهد و با اخلاق محسن نوائی: تدریس تضمینی زیست کنکور و پایه - به همراه جزوات اختصاصی و آزمون های منظم - حل حداقل ۱۵۰۰ تست در جزوات کنکوری

۶استاد با سواد حمید نوریون: مولف کتابهای ژنتیک پایه تا پیشرفته و مترجم کتاب آلبرتس - رتبه 9 کنکور دکتری ژنتیک - سابقه 3 سال تدریس در دانشگاه دولتی

۷معلم خوب زیست شناسی علی کنگرلو: دبیر زیست شناسی با سابقه و مجرب آموزشگاه‌ها و مدارس با 15 سال سابقه تدریس حرفه ای. تدریس همزمان در 9 دبیرستان در تهران

۸یکی از بهترین دبیران زیست کنکور علی خرم دوست: دکتری تخصصی زیست شناسی گرایش بیوفیزیک، با سالیان سال تجربه تدریس در استان های تهران، البرز و اردبیل

۹استاد با تجربه محمد ایمان کاغذچی: دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رتبه ۵۸۴ کنکور تجربی ۱۳۹۹

۱۰مدرس با دانش بالا علیرضا محمدی: رتبه برتر کنکور و فارغ التحصیل دکتری حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی- تهران - مدرس فیزیولوژی از سال 93

۱۱معلم عالی زیست خانم سمانه عاجل: فارغ التحصیل با معدل ۱۸ در رشته زیست شناسی دانشگاه فردوسی و کارشناس ارشد بیوشیمی دانشگاه تهران با رتبه ۱۲ - با بیش از ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد و پیام نور

بهترین مدرسین زیست که در انجمن کنکور هم جزو بهترین دبیران شناخته شده اند معمولا در دانشگاه خوب و معتبر و در رشته زیست شناسی یا رشته های مرتبط با آن درس خوانده اند. استادی که در دانشگاه خوب درس خوانده است واضح است که خود ایشان هم در زیست کنکور و سایر دروس درصد بالایی کسب نموده اند که توانسته اند در دانشگاه خوب قبول شوند. به هر حال دبیری که مسیر تحصیل را با موفقیت پشت سرگذاشته است مسلما بهتر می تواند به شما در کسب درصد بالا در زیست کنکور کمک نماید.

برای مشاهده مشخصات کامل و شماره تماس مستقیم اساتید برتر زیست شناسی معرفی شده در بالا مقاله ۱۱ بهترین دبیر زیست انجمن کنکور را بخوانید. اگر می خواهید وقتی در سایت سازمان سنجش https://www.sanjesh.org نتایج کنکور را اعلام می کنند برای درس زیست درصد بالایی زده باشید از مدرسین مجرب کمک بگیرید.

منبع: سایت معلم خصوصی ایران مدرس

نظرات بینندگان