arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲
بلدِ راه بباید که شود ره، روشن

مگر می توان اهل تحقیق و پژوهش بود و نیازی به نقشه ی راه نداشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شیما اثنی عشری،عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکزی در یادداشتی نوشت:بی شک، انتخاب روش مناسب و متناسب با تحقیق یکی از بنیادی ترین اصول پژوهش علمی محسوب می شود و آگاهی و آشنایی با این روش ها و رویکردها سبب شکل گیری پژوهش های ارزشمند و قابل اعتنایی خواهد شد. 

روش تحقیق به زبان ساده و اصولی نوشتة خانم دکتر فاطمه شاهرودی, کتابی است که در آن سعی شده است تا روش تحقیق و اصول پایان نامه نویسی برای دانشجویان به خصوص رشته های هنری، تبیین شود. 

مگر می توان اهل تحقیق و پژوهش بود و نیازی به نقشه ی راه نداشت؟

این نوشتار به بررسی و نقد این کتاب پرداخته است. براساس یافته های این تحقیق, کتاب روش تحقیق خانم دکتر شاهرودی با داشتن نکات مثبتی چون پرداختن به سؤال تحقیق و تمرینات اختصاصی, ذکر جداول, مدل صحیح منبع نویسی کتاب و مقاله و مجلات و روزنامه ها کلید گمشده ی تحقیقات دانشجویی هنر را نشان میدهد. 

مهم ترازهمه تمرکز بر رشتة هنر ، کاستی ها و ایراداتی چون عدم تطابق عنوان با متن کتاب, بی توجهی به اصول ابتدایی نگارش و ویرایش, ایجاز های مخل, استفاده از منابع نامعتبر, و جامع نبودن برخی مطالب نیز در خود دارد که سبب می شود خوانندگان کتاب در بسیاری از مباحث نتوانند به کنه مطلب رسیده و بهرة لازم را از آن کسب کنند. نکته قابل توجه در این کتاب میتوان به ابعاد بعد از انتشار یک مقاله اشاره کرد که نویسنده به آن به خوبی پرداخته است. که همگی این موارد در خلل توضیحات درهربخش به آن اشاره شده است . 

به جرات میتوان عنوان نمود این کتاب که حاصل سالها تلاش و تدریس و تحقیق نویسنده است یکی از چندین کتاب موجود در حوزه تحقیقاتی هنر میباشد. 

 

نظرات بینندگان