arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۰۹ دی ۱۴۰۲

قزاقستان گروه طالبان را از فهرست گرو‌های تروریستی خارج کرد

وزارت خارجه جمهوری قزاقستان و سفیر این کشور در افغانستان اعلام کردند که طبق رای دادگاه عالی این کشور و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، این کشور طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده است. طالبان از این تصمیم استقبال کرده، اگرچه قزاقستان هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه جمهوری قزاقستان و سفیر این کشور در افغانستان اعلام کردند که طبق رای دادگاه عالی این کشور و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، این کشور طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده است.
 
طالبان از این تصمیم استقبال کرده، اگرچه قزاقستان هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است.
 
وزارت خارجه روسیه نیز روز شنبه، ۹ دی‌ماه، با استقبال از تصمیم قزاقستان اعلام کرد این موضوع می‌تواند اثر مثبتی بر توسعه گفت‌وگو بین مقامات قزاقستان و افغانستان داشته باشد و اعتماد متقابل را برای تلاش مشترک جهت حفظ امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم و جرایم مواد مخدر تقویت کند.
 
این بیانیه همچنین تصریح کرده است که اقدام قزاقستان می‌تواند به خروج افغانستان از انزوای بین‌المللی و ادغام بیشتر آن در روندهای سیاسی و اقتصادی جهانی کمک کرده و فرصت‌های جدیدی را برای حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان باز کند.
 
با این حال روسیه می‌گوید که خود فعلا تصمیمی برای خارج کردن طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و به رسمیت شناختن حاکمیتش بر افغانستان را ندارد.
 
تاکنون هیچ دولتی طالبان را به رسمیت نشناخته، اما برخی کشورها در افغانستان سفارتخانه دارند و «امارت اسلامی» طالبان نیز در ۱۴ کشور سفارتخانه باز کرده است.
 
جمهوری آذربایجان نیز روز جمعه اعلام کرد در سال ۲۰۲۴ چند سفارتخانه جدید در کشورهای منطقه شامل افغانستان، عمان و تایلند باز خواهد کرد.
 
چین نیز به رغم به رسمیت نشناختن طالبان طی دو سال گذشته چندین قرارداد بزرگ نفتی، معادن و ساخت خطوط آهن با طالبان امضا کرده و ماه گذشته شرکت «نفت و گاز آسیای مرکزی در سین‌کیانگ» چین تولید نفت در منطقه سرپل، واقع در شمال افغانستان را چهار برابر کرد.
 
آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد صادراتش به افغانستان را در ۱۱ ماه سال جاری میلادی ۱۳۵ درصد و وارداتش از این کشور را ۸۱ درصد افزایش داده است.
 
آخرین گزارش اداره آمار و اطلاعات طالبان نشان می‌دهد در هفت ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی، پاکستان، ایران، هند، امارات و ترکیه بزرگ‌ترین شرکای تجاری افغانستان بوده‌اند.
 
تصمیم قزاقستان به حذف نام طالبان از میان گروه‌های تروریستی بعد از اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره طالبان انجام شده که با اکثریت آرا به قطعنامه‌ چگونگی «تعامل» با افغانستان رای مثبت داد.
 
قطعنامه شماره ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه با ۱۳ رای موافق و تنها دو رای ممتنع چین و روسیه به تصویب رسید.
 
گروه طالبان از دو سال پیش قدرت را در افغانستان به دست گرفته و هنوز جامعه بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نمی‌شناسد.
 
از زمان بازگشت طالبان به قدرت، محدودیت‌های گسترده‌ای برای آموزش و کار دختران و زنان افغانستان در این کشور اعمال شده است.
 
طالبان همچنین زنان را تا حد زیادی از همکاری با سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی منع کردند.
 
همچنین ورود زنان به پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و حمام‌های عمومی، مسافرت بدون همراهی یکی از اقوام مرد ممنوع است و هنگام خروج از خانه باید کاملاً خود را بپوشانند.
نظرات بینندگان