تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۲۱ دی ۱۴۰۲

شواهدی که باستان شناسان در مورد محل فرود کشتی حضرت نوح کشف کردند

العربیه: بر اساس متون مقدس ادیان سامی، خدا به نوح دستور داد یک کشتی بزرگ بسازد و خانواده خود و یک جفت از تمام حیوانات موجود را سوار آن کند تا از سیل قریب‌الوقوعی که برای پاکسازی زمین از شرارت ترتیب داده بود، نجات پیدا کنند.

بر اساس روایات، کشتی نوح پس از ۱۵۰ روز شناور بودن، حدود ۵۰۰۰ سال پیش در کوه آرارات در ترکیه امروزی فرود آمد. باستان‌شناسان می‌گویند که شواهدی از فعالیت انسانی در نزدیکی سازند قایق‌شکل در این کوهستان بین ۵۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد یافته‌اند

محققان در سال ۲۰۲۱ با کاوش در مناطق مختلف زمین‌شناسی، از جمله «سازند دوروپینار»، که از لیمونیت ساخته شده است و به کشتی شباهت دارد، تحقیقات خود برای کشف کشتی نوح را افزایش داده‌اند.

به گفته آنها، تجزیه و تحلیل سنگ‌ها و خاک‌های منطقه‌ای در اطراف سازند منحصربه‌فرد روی کوه، فعالیت‌های انسانی در این منطقه را نشان می‌دهد که به سال‌های پس از سیل در روایت مذهبی کشتی نوح مربوط می‌شود.

با این حال، دیگران می‌گویند که فعالیت‌های انسانی، روایت متون مقدس را ثابت نمی‌کند. سازند دوروپینار سال‌هاست که به عنوان مکان بالقوه فرود کشتی نوح معرفی شده و مورد توجه گسترده کسانی قرار گرفته که امیدوارند آن را پیدا کنند.

باستان‌شناسان طی سالیان متمادی تاکید کرده‌اند که سازند شبیه کشتی یک ساختار طبیعی است، و نه یک کشتی سنگ‌شده. آن‌ها همچنین تاکید می‌کنند که هیچ سابقه زمین‌شناسی از سیل جهانی مانند آنچه در متون مذهبی توصیف شده وجود ندارد.

بر این اساس، تیم تحقیقاتی می‌گوید که در حال حاضر نمی‌توان به‌طور قطع گفت که کشتی نوح در سازند دوروپینار فرود آمده است. به گفته محققان، روش‌های قدمت‌یابی فعلی برای تعیین دقیق این امر کافی نیستند.

در حال حاضر دانشمندان به شواهد موجود در خاک مانند مواد رسی، مواد دریایی، و غذا‌های دریایی در ساختار زمین‌شناسی به عنوان مدرک اشاره می‌کنند. اما آن‌ها تاکید می‌کنند که برای تعیین قطعی نتیجه تحقیقات بیشتری لازم است.