arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، سه روز پس از توقیف یک هواپیمای بوئينگ توسط ایالات متحده که از ژوئن ۲۰۲۲ در بوئنوس آیرس نگهداری می شد، همتای آرژانتینی خود را راهزن دیوانه نامید. مادورو در بیانیه تلویزیونی درباره رئیس جمهور آرژانتین گفت: «هواپیمای ما را دزدیدند، خاویر میلیِ راهزن هواپیما را از ونزوئلا دزدید. این قهرمان راست افراطی یا دیوانه است یا می‌خواهد مثل دیوانه‌ها رفتار کند و شاید هم هر دو با هم.» 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، سه روز پس از توقیف یک هواپیمای بوئينگ توسط ایالات متحده که از ژوئن ۲۰۲۲ در بوئنوس آیرس نگهداری می شد، همتای آرژانتینی خود را راهزن دیوانه نامید.
 
مادورو در بیانیه تلویزیونی درباره رئیس جمهور آرژانتین گفت: «هواپیمای ما را دزدیدند، خاویر میلیِ راهزن هواپیما را از ونزوئلا دزدید. این قهرمان راست افراطی یا دیوانه است یا می‌خواهد مثل دیوانه‌ها رفتار کند و شاید هم هر دو با هم.» 
 
هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی اِمتراسور از زمان فرود در آرژانتین در سال ۲۰۲۲ همراه با یک محموله قطعات خودرو متوقف شده بود. 
 
خدمه ۱۹ نفره این هواپیما متشکل از ونزوئلایی‌ها و ایرانی‌ها بودند و یکی از آنها متهم بود که ارتباطات قوی با نیروی قدس سپاه پاسداران دارد. این افراد در ابتدا بازداشت شده اما در ادامه آزاد شدند. 
 
این هواپیما در اکتبر ۲۰۲۱ توسط ماهان ایر به شرکت ونزوئلایی که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت هواپیمایی دولتی کونویاسا فروخته شد. ایالات متحده اعلام کرده بود که این معامله تحریم‌های هر دو کشور را نقض می کند.  کاراکاس و تهران به تلاش های آمریکا برای توقیف هواپیما اعتراض کردند، اما یک قاضی آرژانتینی ماه گذشته دستور تسلیم آن را به ایالات متحده داد.
 
وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ بهمن گفت این هواپیما که غیرقانونی فروخته و در آرژانتین زمین‌گیر شده بود، وارد ایالت فلوریدا شده و «برای از رده خارج شدن آماده می‌شود» اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.
نظرات بینندگان