arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱ اسفند ۱۴۰۲؛ از اعلام بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» در خارج به تهران تا اطلاعات جدید از فرار مالک کوروش کمپانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تایید صلاحیت ۴ نفر از ۶ فقیه شورای نگهبان در انتخابات خبرگان
سخنگوی شورای نگهبان از شرکت ۴ عضو فقهای شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان خبر داد. بر این اساس سیداحمد حسینی خراسانی، سید احمد خاتمی، علیرضا اعرافی و سیدمحمدرضا مدرسی یزدی اعضای شورای نگهبان هستند که در انتخابات خبرگان رهبری با دیگر نامزدها رقابت خواهند کرد. 

بازداشت ۳۶۶ نفر در روسیه پس از مرگ مخالف سرسخت پوتین
پس از مرگ الکسی ناوالنی یکی از مخالفان سرشناس دولت روسیه الکسی ناوالنی در زندان، ۳۶۶  نفر از حامیان او در ۳۹ شهر این کشور دستگیر شدند. 

شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در کشور
رئیس انستیتو پاستور ایران از شناسایی یک مورد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به J.N.۱ خبر داد و اظهار کرد: سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جهش یافته به نام جی‌ان‌وان است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد و در ایران نیز اولین مورد ابتلا به این سویه کرونا شناسایی شده است. 

برای اولین بار صراحتاً استفاده از فیلترشکن ممنوع شد
محمد کشوری، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و مدیر اندیشکده «طیف»  که در زمینه مخابرات و ارتباطات فعالیت می کند در توئیتی به ارائه توضیحاتی از مصوبه اخیر شورایعالی فضای مجازی پرداخت و گفت: مصوبه‌ مشهور به «ایجاد پوسته برای پلتفرمهای خارجی» که دیروز خبرش آمد را خواندم. به نظرم با انچه منعکس شد متفاوت است و بعید است موجب تغییر در وضع دسترسی به تلگرام و توییتر و.. شود. نکته مهمتر آنکه برای اولین بار صراحتاً استفاده از فیلترشکن ممنوع شده است. (بجز در موارد دارای مجوز) 

نرخ ارز حج تمتع ۱۴۰۳، ۳۹۰۰۰ تومان شد
هیئت وزیران، نرخ ارز حج تمتع ۱۴۰۳ را تعیین کرد. بر این اساس نرخ ارز مورد نیاز برای مخارج حج تمتع سال آینده حدود ۳۹۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد. 

گروسی: قصد دارم ماه آینده به تهران سفر کنم
 گروسی امروز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که وی می‌خواهد ماه آینده برای اولین بار در طول یک سال گذشته به تهران سفر کند تا به فاصله گرفتن دو طرف پایان دهد. وی ادعا کرد: اظهارات نگران‌کننده‌ای وجود دارد، شاید شنیده باشید که مقامات بلندپایه ایران می‌گویند اخیراً تمام عناصر لازم برای یک سلاح هسته‌ای را دارند. 

تعداد نهایی کاندیدا‌های انتخابات مجلس به ۱۵هزار و ۲۰۰ نفر رسید
هادی طحان نظیف اعلام کرد: پس از ۳ ماه بررسی، در مجموع صلاحیت ۷۵درصد از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس مورد تایید قرار گرفت و تعداد نهایی کاندیداها به بیش از ۱۵هزار و ۲۰۰ نفر رسید. 

اعلام بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» در خارج به تهران
رئیس قوه قضاییه گفت:در نتیجه تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه بخش‌های ذیربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت گرفته، این اموال، کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های او، خواهد بود.  وکیل بابک زنجانی گفت: با توجه به ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی که به تخصیص عفو و بخشش اشاره می‌کند و با توجه به اینکه تمامی دیون و بدهی موکل بنده؛ بابک زنجانی تسویه و پرداخت شد، بدین ترتیب موکل بنده باید آزاد شود. 

مدیرعامل کوروش کمپانی ۵ ماه قبل از کشور خارج شده
سخنگوی قوه قضاییه گفت: مدیرعامل شرکت کوروش کمپانی به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب است و اموال منقول این شرکت در نقاط مختلف کشور مانند قایق‌هایی در جزیره کیش شناسایی و توقیف شده است. ستایشی ادامه داد: مدیر عامل این شرکت، ۵ ماه قبل و پیش از اینکه ضابطان نسبت به این موضوع ورود کنند و پرونده‌ای برای این شرکت تشکیل شود از کشور خارج شده است. سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه تاکنون هزار و ۵۰۰ نفر در تهران علیه این شرکت شکایت کرده‌اند، گفت: متاسفانه تعدادی از چهره‌های مطرح هنری و ورزشی کشور برای این شرکت در فضای مجازی مبادرت به تبلیغاتی ناصحیح کرده‌اند که در جلب اعتماد شهروندان موثر بوده است که بر اساس قانون باید مبالغی که برای تبلیغات این شرکت دریافت کردند را به صندوق دولت برگردانند و این روند ادامه دارد. 

تخریب تجهیزات فیبر نوریِ برخی شرکت های اینترنتی توسط شرکت مخابرات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: شرکت مخابرات ایران دیگر تنها بازیگر حوزه ارتباطات ثابت نیست و باید بپذیرد که رقبایی برای آن درست شده و رفقای جدیدی پیدا کرده و باید در یک فضای رقابتی کار کند و مردم حق انتخاب داشته باشند. 

سخنگوی دولت:‌ دیدید نرخ دلار در اسفند ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان نرسید؟
سخنگوی دولت در گفتگو با جوانان و دانشجویان پیرامون آینده ایران در نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: یادتان است میگفتند اسفند ۱۴۰۰ نرخ دلار به ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان می‌رسد؟ دیدید نشد. یادتان است میگفتند اسفند ۱۴۰۱ نرخ دلار ۶۰ هزار تومان؟ دشمن دوست دارد و تلاش می‌کند دلار بالا برود، ولی زورش به مردم نمی‌رسد.

نظرات بینندگان