arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳

کشف مقبره‌ای با دیوارنگاره‌های رنگین در مصر

باستان‌شناسان با کاوش در میانه هرم‌های باستانی «دهشور» بار دیگر به یک اکتشاف مهم دست یافتند و بقایای یک «مصطبه» به همراه دیوارنگاره‌های خیره‌کننده را کشف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: باستان‌شناسان با کاوش در مصر بقایای به جای مانده از نوعی مقبره باستانی معروف به «مصطبه» به همراه دیوارنگاره‌های چشمگیر کشف کردند.

باستان‌شناسان با کاوش در میانه هرم‌های باستانی «دهشور» بار دیگر به یک اکتشاف مهم دست یافتند و بقایای یک «مصطبه» به همراه دیوارنگاره‌های خیره‌کننده را کشف کردند.

«انشنت اوریجینز» نوشت، کاوش گروهی از باستان‌شناسان آلمانی و مصری به کشف یک «مصطبه» و نقاشی‌های دیواری متعلق به دوران «پادشاهی کهن» منجر شد که اطلاعات دقیقی درباره زندگی روزمره و اعمال معنوی تمدن مصر باستان ارائه می‌کند.

«دهشور» یک محوطه باستانی مملو از سازه‌های هرمی است که در شمال مصر و درست در جنوب «سقاره» در امتداد ساحل غربی رود نیل واقع شده است. «دهشور» که همچون سایر مکان‌های باستانی از جمله بوصیر، ابورواش و اهرام جیزه، بخشی از منطقه «ممفیس» است، در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شد.

محوطه «دهشور» بیشتر به دلیل این مکان به دلیل وجود دو اهرام به جای مانده از دودمان چهارم مصر باستان که توسط فرعون «سنفرو» (۲۵۷۵–۲۵۵۱ قبل از میلاد) ساخته شده است، مشهور شده است. معروف‌ترین هرم این محوطه «هرم خمیده» است به دلیل طراحی شیب خاص مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس بیانیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، سازه‌ای که اخیرا در این مکان کشف شده است، بخشی از گورستان وسیع مردم «دهشور» در زمان «پادشاهی کهن» بوده است و شواهد اولیه آن در ابتدا در سال ۲۰۰۲ میلادی با مشارکت دانشگاه برلین کشف شده است.

به گفته باستان‌شناسان نقاشی‌های منحصر به فرد و دقیقی که در این «مصطبه» کشف شده است، فعالیت‌های روزمره مانند برداشت غلات، کشتیرانی در رود نیل، صحنه‌هایی از بازار و پیشکش‌های مراسم‌های مذهبی را نشان می‌دهد.

«مصطبه» نوعی مقبره باستانی است که در مصر باستان با شکل مستطیل، دیوار‌های شیبدار و سقفی مسطح و معمولاً از آجر یا سنگ گل ساخته می‌شد.

نظرات بینندگان