arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل: اگر نتانیاهو بدون حمله به رفح به جنگ پایان دهد، دیگر صلاحیت تصدی منصب نخست‌وزیری را نخواهد داشت

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، اعلام کرد که اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، بدون حمله به رفح به جنگ پایان دهد، دیگر صلاحیت تصدی منصب نخست‌وزیری اسرائیل را نخواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، اعلام کرد که اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، بدون حمله به رفح به جنگ پایان دهد، دیگر صلاحیت تصدی منصب نخست‌وزیری اسرائیل را نخواهد داشت.
 
بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی نیز طی پیامی به نتانیاهو از او خواست با توجه به گزارش‌های مربوط به پایان جنگ، جلسه فوری کابینه سیاسی و امنیتی را تشکیل دهد.
 
این درخواست اسموتریچ برای برپایی جلسه دوشنبه 20 فروردین، در پی عقب‌نشینی روز گذشته نیروهای اسرائیلی از غزه و کاهش شدت جنگ و بروز تاخیر چند هفته‌ای عملیات در رفح و همچنین گزارش‌ها مربوط به آمادگی اسرائیل برای آتش‌بس و بازگشت اهالی غزه به شمال این شهر مطرح شد.
 
مطالبی نیز در مورد دادن صلاحیت گسترده به تیم‌های مذاکره طی جلسه ویژه دوشنبه شب کابینه فراگیر اسرائیل انتشار یافته است.
 
به گفته وزیر دارایی اسرائیل، یگانه نهاد دارای صلاحیت برای تصمیم گیری در زمان جنگ، کابینه فراگیراست ولی خط مشی‌های کنونی، بیانگر چنین رویکردی نیست.
 
او افزود که روند تصمیم گیری در کابینه کوچک بدون موافقت یا اجرای تغییرات لازم در دولت فراگیر و تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی، به منافع اسرائیل لطمه می‌زند.
 
وزیر دارایی تاکید کرد: «هفته‌هاست که هشدار دادم به جای توقف جنگ، باید فشار را بر حماس در غزه بالا ببریم. این تنها راهی است که می‌توانیم گروگان‌ها را بازگردانده و حماس را نابود کنیم. به همین دلیل تکرار می‌کنم که درخواست من برای جلسه امشب کابینه فراگیر سیاسی، برای بررسی فوری این موضوع است».
 
موضوع اختلاف نظر
 
ارتش اسرائیل صبح یکشنبه اعلام کرد که تمامی نیروهای خود از جمله در خان‌یونس را از جنوب نوار غزه خارج کرده و تنها نیروی کوچکی را برای ادامه عملیات در تمامی نوار باقی گذاشته است.
 
در بیانیه روز گشذته ارتش اسرائیل آمده است: «لشکر 98 تکاور ارتش ماموریت خود را در خان‌یونس به پایان رساند و نوار غزه را برای استراحت و آماده شدن برای عملیات‌های آینده ترک کرد».
 
اظهار نظر کربی
 
جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا، پس از اعلام خروج تمامی نیروهای اسرائیلی از جنوب نوار غزه، از جمله خان‌یونس، گفت: «آگاهی از مفاد دقیق این اخبار در حال حاضر دشوار است».
 
کربی افزود که نیروهای اسرائیلی بعد از 4 ماه نبرد در غزه، احساس خستگی می‌کنند.
 
از سویی یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل پیشتر خاطرنشان کرد که قدرت حماس به عنوان یک سازمان نظامی، برای عملیات در سراسر نوار غزه فلج شده و نیروهای ارتش اسرائیل در راستای تدارک عملیات در رفح، نوار غزه را ترک کردند.
 
گالانت همچنین از کشته شدن 4 سرباز شامل فرمانده یگان کماندویی «اغوز» در نبردهای شهر خان یونس خبر داد.
 
کنار گذاشتن ایده حمله به رفح
 
دولت آمریکا از کابینه نتانیاهو خواسته است تا ایده حمله گسترده به رفح را کنار بگذارد، ولی اسرائیل تهدید کرد که همچنان برنامه خود برای عملیات رفح را دنبال می‌کند.
 
بسیاری از ناظران بر این باورند که ایالات متحده با ایده عملیات نظامی در رفح مخالف نیست و بارها همدلی خود را با لزوم دستیابی اسرائیل به هدفش برای نابودی هسته‌های باقی مانده حماس در این شهر ابراز کرده ولی صرفا در مورد روش اجرای این طرح، ملاحظاتی دارد.
 
واشنگتن در عین حال سعی دارد جلوی کشتار شمار زیاد غیرنظامیان در جریان جنگ غزه یا هرگونه عملیات جدید در رفح را بگیرد؛ به خصوص که این کشتارها، تاثیر منفی بر رای‌دهندگان به بایدن مشخصا در میان قشر جوان حزب دموکرات و همچنین رای دهندگان عرب تبار گذاشته است.
نظرات بینندگان