arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید روز پنجشنبه در آیینی به نام میراث فرهنگی فارس رونمایی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: همزمان با روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید روز پنجشنبه در آیینی به نام میراث فرهنگی فارس رونمایی شد. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سند مالکیت تخت جمشید، با تاکید بر تعامل سازنده میراث فرهنگی و قوه قضائیه، گفت: زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار گیرد، بی‌تردید به آسانی می‌توان از آن‌ها حفاظت و حراست کرد.

مصطفی ده پهلوان درباره حفاظت از آثار تاریخی کشور نیز بیان کرد: با تعامل قوه قضائیه به تازگی شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم میراث فرهنگی در تهران راه‌اندازی شده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور عنوان کرد: صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: صدور سند مالکیت برای تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگ است که حفاظت و صیانت از این مجموعه بزرگ را آسان‌تر می‌کند.

ده پهلوان افزود: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید و مشارکت مردم نام گرفته است، به نحوی با حفاظت از میراث فرهنگی گره خورده چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد، محکوم‌به فناست.

وی عنوا ن کرد: به عنوان نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی، چون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم به وجود می‌آورد و بر اساس آمار‌های ارائه‌شده حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمپ شده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار کرد: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی انجام می‌شود که علاوه بر میراث فرهنگی، مردم و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها نیز به این امر مهم توجه داشته باشند.

ده پهلوان با بیان اینکه فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است، گفت: این استان ظرفیت میراثی گسترده و شهرت جهانی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس را در ماه‌های اخیر مثبت دانست و از این مجموعه برای مدیریت مناسب اماکن تاریخی در ایام نوروز قدردانی کرد.

سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک استان فارس در جهت تثبیت و صدور اسناد اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان صادر شده که با حضور مسئولان کشوری و استانی و بیش از ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران میراث فرهنگی فارس رونمایی شد.

تخت جمشید مجموعه‌ای از چند کاخ تو در تو در کنار دشت مرودشت است که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده و پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان بوده‌است.

این مجموعه جهانی در ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ کیلومتری شیراز واقع شده و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

نظرات بینندگان