arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
قسمت سی و هفت؛

خاطرات بولتون: ایران طرح آماده برای سلاح هسته‌ای را زنده نگه داشته / گزارش سایت تورقوزآباد ادعای ایران در مورد عدم برنامه نظامی هسته‌ای را نقض می‌کرد

ایران سعی کرده بود تور قوزآباد را پاکسازی کند، همان طور که در ۲۰۰۴ سعی کرده بود لویزان را پاکسازی کند و اتاقک‌های تست انفجاری در پارچین را از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ پاکسازی کند اما دوباره شکست خورده بود. این به خوبی نشان می‌داد که ایران «طرح آماده»  را برای سلاح‌های هسته‌ای زنده نگه داشته است بعد از این که قرار بود آن را در ۲۰۰۴ از بین ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، خاطرات کاخ سفید از زبان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ است. او سابقه معاون وزارت خارجه و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در دوران جورج بوش پسر نیز در سابقه دارد. بولتون که با رویکردهای ستیزه جویانه در حوزه سیاست خارجی شناخته می‌شود، 372 بار در کتاب خود به ایران اشاره کرده است. این کتاب توسط انتشارات های امیرکبیر و مهراندیش با ترجمه های مختلفی به چاپ رسیده است. «انتخاب» روزانه بخش هایی از این کتاب را منتشر خواهد کرد.

از قسمت قبل:

«دانفورد گفت: اون توییت‌های امروز صبح اون داره به ایرانیا می‌گه تا وقتی که به آمریکایی‌ها آسیبی نزنید، می‌تونید هر کاری دلتون می‌خواد بکنید. این یعنی اونا می‌تونن هر کاری دلشون خواست بکنن و این دقیقاً درست بود.»

این یعنی اونا می‌تونن هر کاری دلشون خواست بکنن و این دقیقاً درست بود. ترامپ صبح آن روز گفت توییت‌هایش بیع بودند و گفت: همه دارن درباره این موضوع صحبت می‌کنن این نشانه دیگری از خودشیفتگی ترامپ بود. ایرانی‌ها دارن واسه گفتگو با ما له له می‌زنن و بعد ما فهمیدیم که او رند پال را مأمور گفتگو با ایرانی‌ها کرده است. وقتی این خبر را شنبه به پومپئو دادم زبانش بند آمد و واکنشی مثل من نشان داد: دیوونگی محضه که ترامپ یه موضوع حساس رو به پال بسپره، چه برسه به این که موضوعی که می‌تونه سرنوشت ریاست جمهوریش رو تغییر بده به اون بسپرده.

به پومپئو گفتم یکشنبه در اورشلیم بسپره با نتانیاهو جلسه دارم و این می‌تواند پایان دوران فعالیتم به عنوان مشاور امنیت ملی باشد. پومپئو به شوخی گفت: در این صورت روی من هم حساب کن. بعد از چندین بار گفتگو در روز جمعه فکر می‌کردم، پومپئو واقعاً جدی می‌گوید. اگر واقعاً جدی بود، اگر هر دو با هم استعفا می‌دادیم، احتمالاً در آب‌های ناشناخته غوطه ور می‌شدیم. گرچه این خیلی بعید بود، اما هر دو بیش‌تر از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده بودیم. خبرنگاران مرتب از ترامپ درباره من سؤال می‌کردند و او موقعی که کاخ سفید را به مقصد کمپ دیوید در روز شنبه ترک می‌کرد، گفت: من خیلی با جان بولتون اختلاف نظر دارم... جان بولتون خیلی خوب داره کاراش رو انجام می‌ده، اما اون در کل خیلی مواضع تندی داره... من آدمای دیگه‌ای دارم که چنین مواضعی ندارن اما تنها کسی که مهمه منم.

 آن تنها کس، فکر می‌کرد من چقدر دیگر دوام می‌آورم؟ به هر حال چند ساعت بعد به مقصد اسرائیل به راه افتادم دلیلی وجود نداشت که این کار را نکنم چون حمله لغو شده بود. در اسرائیل مرور کردیم که اوضاع با ایران چطور است. نتانیاهو و تیمش روی آخرین اطلاعات به دست آمده از حمله اسرائیل به بایگانی‌های هسته‌ای ایران و همچنین گزارش بازرسان سازمان انرژی اتمی درباره سایت تور قوزآباد که از وجود اورانیوم فرآوری شده خبر می‌داد تمرکز کرده بودند. آن اورانیوم غنی شده نبود، اما شاید کیک زرد اکسید اورانیوم به شکل جامد بود و شواهدی به دست آمده بود که ادعا‌های تهران را مبنی بر این که هرگز به دنبال برنامه سلاح هسته‌ای نبوده، نقض می‌کردند.

ایران سعی کرده بود تور قوزآباد را پاکسازی کند، همان طور که در ۲۰۰۴ سعی کرده بود لویزان را پاکسازی کند و اتاقک‌های تست انفجاری در پارچین را از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ پاکسازی کند اما دوباره شکست خورده بود. این به خوبی نشان می‌داد که ایران «طرح آماده»  را برای سلاح‌های هسته‌ای زنده نگه داشته است بعد از این که قرار بود آن را در ۲۰۰۴ از بین ببرد.

نظرات بینندگان