arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کرد

آلفارومئو یک هفته پس از رونمایی از اولین مدل الکتریکی‌اش ناچار شد به خاطر اعتراض دولت ایتالیا نام ماشین را تغییر دهد. شاسی‌بلند جدید آلفارومئو با نام میلانو رونمایی شد، اما دولت معتقد بود ماشین ربطی به ایتالیا ندارد و باید نامش تغییر کند. آلفارومئو عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است و از امکانات این گروه برای تولید اولین مدل الکتریکی‌اش استفاده کرده است. ماشین بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که در فرانسه مهندسی شده و مدل‌های دیگر استلانتیس نظیر پژو ۲۰۰۸، اپل موکا و جیپ اونجر هم از آن استفاده می‌کنند. آلفارومئو ماشین را در کنار این شاسی‌بلند‌ها در کارخانه استلانتیس در لهستان تولید می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: جنجال بر سر نام اولین مدل الکتریکی آلفارومئو، لوکس‌تر شدن لوکس‌ترین مدل الکتریکی مرسدس-بنز، اخراج گسترده کارمندان تسلا و گزارشی از کمک دولت چین به خودروسازان این کشور.
 
از میلانو به جونیور
 
آلفارومئو یک هفته پس از رونمایی از اولین مدل الکتریکی‌اش ناچار شد به خاطر اعتراض دولت ایتالیا نام ماشین را تغییر دهد. شاسی‌بلند جدید آلفارومئو با نام میلانو رونمایی شد، اما دولت معتقد بود ماشین ربطی به ایتالیا ندارد و باید نامش تغییر کند.
 
آلفارومئو عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است و از امکانات این گروه برای تولید اولین مدل الکتریکی‌اش استفاده کرده است. ماشین بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که در فرانسه مهندسی شده و مدل‌های دیگر استلانتیس نظیر پژو ۲۰۰۸، اپل موکا و جیپ اونجر هم از آن استفاده می‌کنند. آلفارومئو ماشین را در کنار این شاسی‌بلندها در کارخانه استلانتیس در لهستان تولید می‌کند.
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردآلفارومئو جونیور در کارخانه استلانتیس در لهستان تولید می‌شود
 
شهر میلان زادگاه کارخانه آلفارومئو است و نام میلانو با یک نظرسنجی مردمی انتخاب شده بود. اما پس از مراسم رونمایی، آدولفو اورسو، وزیر صنعت ایتالیا گفت: «ماشینی که نامش میلانو است نباید در لهستان تولید شود. این کار قانونی نیست.»
 
اشاره آقای اورسو به قانونی است که برای حمایت از کالاهایی وضع شده که در ایتالیا تولید می‌شوند. براساس این قانون فقط محصولاتی حق دارند نام ایتالیایی داشته باشند که ارتباط سنتی و جغرافیایی به این کشور دارند. این قانون تاکنون بیشتر برای محصولات غذایی مثل پنیر پارمیجانو استفاده شده است.
 
آلفارومئو در واکنش به این جنجال سیاسی اعلام کرد که نام ماشین را از میلانو به جونیور تغییر خواهد داد. جونیور نام یکی محصولات مشهور کارخانه در دهه شصت و هفتاد میلادی است و در نظرسنجی آلفارومئو دومین نام محبوب برای این شاسی‌بلند بود.
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردمدل الکتریکی آلفارومئو جونیور با هر بار شارژ تا ۴۱۰ کیلومتر حرکت می‌کند
 
ژان-فیلیپ ایمپاراتو، مدیر آلفارومئو در یک نشست خبری گفت مدل جدید کارخانه در ایتالیا طراحی و مهندسی شده و این شرکت اصلا ادعا نکرده بود که ماشین در ایتالیا یا میلان تولید می‌شود. او همچنین با نام بردن از ماشین‌هایی مانند کیا سورنتو، نیسان مورانو و تویوتا تاکوما گفت محصولات دیگری هم هستند که نام محلی را انتخاب کرده‌اند که در آنجا تولید نمی‌شوند. با این حال، آقای ایمپاراتو گفت برای کاهش تنش با دولت نام ماشین را تغییر داده است.
 
جنجال بر سر نامگذاری، تازه‌ترین درگیری استلانتیس با دولت ملی‌گرای ایتالیا است. دو طرف برای افزایش تولید خودرو در ایتالیا در حال گفتگو هستند و دولت معتقد است استلانتیس در مذاکرات بیشتر از منافع ایتالیا به فکر منافع فرانسه است. استلانتیس در سال ۲۰۲۱ با ادغام شرکت فیات-کرایسلر که ایتالیایی-آمریکایی است و کارخانه PSA که مالک پژو و سیتروئن است شکل گرفت.
 
جونیور مدل بسیار مهمی برای آلفارومئو است. شاسی‌بلندهای کوچک در اروپا بسیار پرطرفدار است و آلفارومئو امیدوار است با این ماشین به سال‌ها مشکلات مالی پایان دهد.
 
دو مدل الکتریکی و یک مدل هیبرید از جونیور ساخته می‌شود. قوی‌ترین مدل الکتریکی ۲۳۷ اسب بخار قدرت دارد و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۱۰ کیلومتر حرکت کند. آلفارومئو می‌گوید مدل هیبرید آخرین ماشین کارخانه است که با موتور بنزینی ساخته می‌شود.
 
مدل جدید بنز
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردطرح جلوپنجره در مدل جدید بنز EQS تغییر کرده است
 
مرسدس-بنز لوکس‌ترین مدل الکتریکی‌اش را با چهره‌ای تازه به‌روز کرد. سدان EQS علاوه بر جلوپنجره جدید به باتری‌های قوی‌تر مجهز شده و امکانات رفاهی‌اش بیشتر است.
 
مرسدس-بنز در سال ۲۰۲۱ مدل EQS را با ظاهری متفاوت از مدل‌های دیگر کارخانه به بازار عرضه کرد. فروش این مدل کمتر از انتظار کارخانه است. مثلا در آمریکا فروشش در سال گذشته میلادی یازده درصد کاهش یافت. مدیران بنز در ماه‌های گذشته تایید کرده‌اند که ظاهر ماشین یکی دلایل عدم استقبال خریداران است.
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردفروش EQS کمتر از پیش‌بینی‌های کارخانه بوده است
 
به نظر می‌رسد تغییرات در مدل جدید تلاشی برای نزدیک‌تر کردن ظاهر ماشین به مدل‌های بنزینی کارخانه است. جلوپنجره مدل جدید شبیه به جلوپنجره کلاس S، لوکس‌ترین مدل بنزینی بنز است و آرم کارخانه هم روی کاپوت اضافه شده است.
 
مرسدس-بنز می‌گوید EQS با باتری‌های جدید می‌تواند با هر بار شارژ تا بیش از ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند. همه مدل‌ها هم به طور استاندارد به هیت‌پمپ مجهز شده‌اند. هیپ‌پمپ دستگاهی است که از گرمای تولید شده توسط باتری‌ها برای گرم کردن اتاق استفاده می‌کند و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردهمه مدل‌های جدید EQS به طور استاندارد هایپر اسکرین خواهند داشت
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردبنز می‌گوید اتاق EQS لوکس‌تر و راحت‌تر شده است
 
اتاق همه مدل‌های EQS از این به بعد به طور استاندارد به هایپراسکرین کارخانه مجهز خواهند شد. هایپراسکرین مجموعه‌ای از سه نمایشگر بزرگ است که سراسر داشبورد را می‌پوشاند. این نمایشگرها در مدل‌های پیشین سفارشی بود. بنز می‌گوید اتاق و صندلی‌ها را هم لوکس‌تر کرده است. صندلی کنار راننده را می‌توان خواباند تا جای پای سرنشین عقب بازتر شود.
 
قیمت مدل جدید هنوز اعلام نشده است. قیمت پایه مدل کنونی EQS در آلمان ۱۰۹ هزار و ۵۵۱ یورو (۱۱۶ هزار و ۹۰۰ دلار) است.
 
اخراج گسترده در تسلا
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردفروش تسلا در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ کمتر از پیش‌بینی این شرکت بود
 
تسلا اعلام کرده که بیش از ده درصد از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد. این خبر در حالی اعلام شد که خودروساز آمریکایی پروژه ساخت ماشین ارزان‌قیمتش را لغو کرده و فروشش در ماه‌های گذشته کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.
 
تسلا حدود ۱۴۰ هزار و ۵۰۰ کارمند در سراسر دنیا دارد و به نظر می‌رسد با تصمیم جدید کارخانه دست‌کم ۱۴ هزار نفر بیکار خواهند شد.
 
خبرگزاری رویترز به نامه‌ای از ایلان ماسک، مدیر کارخانه دست یافته که در آن نوشته: «درحالی که خود را برای مرحله بعدی رشد آماده می‌کنیم، بسیار مهم است که برای کاهش هزینه‌ها همه جوانب را ببینیم و بهره‌وری را افزایش دهیم.»
 
جهان خودرو؛ اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کردتسلا ۱۴۰ هزار و ۵۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد
 
آقای ماسک همچنین در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت این تصمیم بخشی از روال عادی است که هر پنج سال رخ می‌دهد تا تسلا خود را برای دوره‌ تازه آماده می‌کند.
 
دو مدیر ارشد که یکی از آنها هجده سال برای تسلا کار کرده بود هم در بین کسانی هستند که این کارخانه را ترک می‌کنند.
 
رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که برخی از کارمندان هنگام ورود به کارخانه و وقتی کارتشان از کار افتاده بود فهیدند اخراج شده‌اند. وب‌سایت آمریکایی «تک‌ کرانچ» از قول منبعی در تسلا گفته که مدیران تسلا دلیل اخراج گسترده را عمکرد مالی کارخانه عنوان کرده‌اند.
 
تسلا در ماه‌های گذشته ناچار شده برای رقابت در بازار چین محصولاتش را با تخفیف زیاد بفروشد و در نتیجه سودش کمتر شده است. ارزش سهام کارخانه از ابتدای سال جاری میلادی سی درصد کاهش یافته است. تحلیلگران بازار به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که کاهش نیروی کار نشان می‌دهد مدیران تسلا انتظار ندارند وضعیت کارخانه به زودی بهتر شود.
 
«دوپینگ دولتی»
 
تحقیق یک موسسه آلمانی نشان داده که دولت چین برای تقویت موقعیت کارخانه BYD در بازار داخلی و جهانی حداقل سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو (سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) به این کارخانه کمک کرده است.
 
«انیستیتو کیل برای اقتصاد جهانی» می‌گوید کمک‌هایی که BYD دریافت کرده در فاصله دو سال از ۲۲۰ میلیون یورو به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو افزایش یافته است. به گفته این موسسه این کمک‌ها جدا از سوبسیدی است که دولت به خریداران ماشین‌های الکتریکی در چین پرداخت می‌کند.
 
BYD برای کسب عنوان بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان با تسلا رقابت می‌کند. این شرکت همچنین برنامه‌ای گسترده برای حضور در بازارهای جهانی مخصوصا اروپا آغاز کرده که خودروسازان اروپایی را نگران کرده است. این خودروسازان می‌گویند کمک دولت چین باعث شده رقابت عادلانه نباشد.
 
تحقیق موسسه کیل نشان می‌دهد که تقریبا همه کارخانه‌های چینی در سال ۲۰۲۲ از دولت کمک دریافت کرده‌اند و کمک‌های دولت چین سه تا چهار برابر کمک‌هایی است که اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به کارخانه‌های خود پرداخت می‌کنند.
 
اتحادیه اروپا یک صندوق به ارزش چهل میلیارد یورو تاسیس کرده تا به شرکت‌های این اتحادیه برای رقابت با چینی‌ها کمک کند. این اتحادیه همچنین تحقیقی آغاز کرده تا مشخص شود آیا خودروسازان چینی با دریافت کمک‌های دولتی قوانین رقابت عادلانه را نقض کرده‌اند یا نه.
 
BYD کارش را با تولید باتری شروع کرد، اما با رونق بازار خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری وسیعی در تولید این ماشین‌ها انجام داده است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ سی میلیارد یوان (چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) درآمد داشت. BYD علاوه بر مدل‌های لوکسی که با محصولات تسلا رقابت می‌کند، ماشین‌‌های ارزان الکتریکی هم می‌سازد که قیمت پایه‌ ارزان‌ترین مدل ده هزار دلار است.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان