arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

بلومبرگ: بایدن تحریم‌های جدید نفتی علیه تهران را اجرا نمی‌کند

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی اعلام کرد که به‌رغم تصویب قوانین جدید که جو بایدن را برای تشدید تحریم‌ها علیه نفت خام ایران تحت فشار قرار می‌دهد، انتظار نمی‌رود که رئیس جمهوری ایالات متحده به این زودی‌ها از اختیارات جدید خود به طور کامل استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی اعلام کرد که به‌رغم تصویب قوانین جدید که جو بایدن را برای تشدید تحریم‌ها علیه نفت خام ایران تحت فشار قرار می‌دهد، انتظار نمی‌رود که رئیس جمهوری ایالات متحده به این زودی‌ها از اختیارات جدید خود به طور کامل استفاده کند.

مجلس نمایندگان آمریکا، شنبه یکم اردیبهشت، به عنوان پاسخ به حمله ایران به اسرائیل، قوانینی تصویب کرد که مستقیما صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد. به طوری که وعده داده شد، دامنه محدودیت‌ها بر صادرات نفت خام تهران گسترش یابد.

به باور تحلیلگران بازار نفت، بایدن از انجام هرگونه اقدامی که قیمت نفت خام یا بنزین را افزایش دهد، استقبال نمی‌کند. کارشناسان معتقدند که رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا از اختیارات معافیت تعبیه شده در تحریم‌ها استفاده خواهد کرد و از اجرای سختگیرانه آن اجتناب خواهد کرد.

فرناندو فریرا، مدیر خدمات ریسک ژئوپلیتیک گروه انرژی راپیدان، به بلومبرگ گفت: «این اقدام می‌تواند بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی را تحت‌تاثیر محدودیت‌های خود قرار دهد که در حمل و نقل، پردازش و سایر معاملات مربوط به نفت خام ایران سهیم هستند، اما با این حال، آن‌ها مشمول یک معافیت بالقوه هم خواهند شد؛ بر همین اساس در مواردی که به نسبت امنیت ملی آمریکا نگرانی وجود داشته باشد بایدن اجازه خواهد داشت، معافیت‌هایی را اعمال کند».

با این حال، اگر ایران به همراه گروه‌های نیابتی خود به حملات مستقیم خود به اسرائیل ادامه دهد و تنش‌های منطقه را شدت بخشند، ممکن است دفاع از معافیت‌های تحریمی برای بایدن دشوارتر شود.

کوین بوک، مدیر عامل یک شرکت مشاوره‌ای مستقر در واشینگتن در این رابطه به بلومبرگ گفت: «اگر ایران به تجاوزات منطقه‌ای خود ادامه دهد، از نظر سیاسی استفاده از معافیت‌ها می‌تواند به اندازه قیمت‌های بالای بنزین مخرب باشد».

شرایط کنونی تا حدودی تکرار همان وضعیتی است که دولت بایدن پس از حمله روسیه به اوکراین با آن روبرو شد، به‌رغم اعمال تحریم‌های کاخ سفید علیه روسیه، اما دولت آمریکا سعی کرد تا درآمد‌های این کشور را محدود کند و در همان حال اجازه دهد صادرات نفت همچنان جریان داشته باشد، تا عرضه جهانی نفت تحت فشار قرار نگیرد و تورم تشدید نشود.

همچنین با وجود تمدید تحریم‌ها علیه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در هفته گذشته ایالات متحده به این کشور اجازه داد تا صادرات نفت خود را ادامه دهد.

آخرین تحریم‌ها علیه ایران که قرار است اواخر این هفته در مجلس سنا تصویب شود، شامل مقرراتی علیه استفاده چین از نفت تحریم شده ایران است؛ بر اساس گزارش کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده، حدود ۸۰ درصد از صادرات حدود ۱.۵ میلیون بشکه‌ای ایران در روز، به چین می‌رود.

نظرات بینندگان