arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است

با گذشت ۲۰۰ روز از شروع جنگ در نوار غزه یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید که این جنگ نظام بهداشتی در این باریکه را کاملا از بین برده است. تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق سلامت، به خبرنگاران در ژنو گفت که تنها چند روز پس از شروع جنگ در نوار غزه «آسیب‌های جبران ناپذیری به زیرساخت‌های بهداشتی» در این منطقه وارد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: با گذشت ۲۰۰ روز از شروع جنگ در نوار غزه یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید که این جنگ نظام بهداشتی در این باریکه را کاملا از بین برده است.
 
تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق سلامت، به خبرنگاران در ژنو گفت که تنها چند روز پس از شروع جنگ در نوار غزه «آسیب‌های جبران ناپذیری به زیرساخت‌های بهداشتی» در این منطقه وارد شد.
 
او در ادامه گفت که همزمان با بمباران بی‌امان اسرائیل، مراکز بهداشتی و درمانی در غزه ماه‌ها تحت شرایط بحرانی و با وجود دسترسی بسیار محدود به تجهیزات پزشکی به بیماران و مجروحان خدمات ارائه می‌‌کردند.
 
خانم موفوکنگ با بیان این‌که این جنگ از ابتدا حق سلامت را نشانه گرفته بود تاکید کرد که «نظام بهداشتی در غزه کاملا از بین رفته است».
 
اسرائیل با حمله به نوار غزه تاکنون مناطق وسیعی از این باریکه را ویران کرده و ساکنان این منطقه را به مرز قحطی کشانده است.
 
وزارت بهداشت غزه می‌گوید در پی حمله تلافی جویانه اسرائیل تاکنون بیش از ۳۴ هزار نفر در این باریکه شهید شده‌اند که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند.
 
گزارشگر ویژه سازمان ملل از تحمیل «آگاهانه» قحطی سخن گفت
 
هرچند بیمارستان‌ها در سرزمین‌های فلسطینی تحت حمایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی است اما در این جنگ بارها مورد هدف قرار گرفته‌اند.
 
مقامات اسرائیلی مدعی هستند که بیمارستان‌های نوار غزه به عنوان پایگاه‌ حماس استفاده می‌شوند. حماس و کادر پزشکی این موضوع را تکذیب می‌کنند.
 
سازمان دفاع مدنی غزه روز یکشنبه اعلام کرد که ۵۰ جسد را در یک گور دسته جمعی در حیاط مجتمع پزشکی ناصر کشف کرده‌اند.
 
این بیمارستان در اواسط ماه فوریه شاهد درگیری‌های شدیدی بود و تانک و خودروهای زرهی اسرائیل در اواخر مارس آن را محاصره کرده بودند.
 
سازمان بهداشت جهانی در اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد که بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان غزه، توسط محاصره اسرائیل با خاک یکسان شده است و اجساد زیادی آنجا روی زمین افتاده‌اند.
 
خانم موفوکنگ، گفت که تاکنون پاسخی از اسرائیل درباره نگرانی‌هایی که از این وضعیت مطرح کرده بود دریافت نکرده است.
 
او گفت افزود بدیهی است که اسرائیل «با بمباران‌های خود در حال کشتار و وارد کردن آسیب‌های جبران ناپذیر به غیرنظامیان فلسطینی» است.
 
این کارشناس با متهم کردن اسرائیل به «نسل کشی» افزود: «آنها همچنین آگاهانه و عمدا قحطی، سوء تغذیه طولانی مدت و کم آبی را به این منطقه تحمیل کرده‌اند».
نظرات بینندگان