arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
صدرایی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «انتخاب»:

صنعت خودرو یک سیکل معیوب است که هر روز تکرار می‌شود / شرکت‌هایی که عنوان لیزینگ به خود‌ زده‌اند، بوی کلاهبرداری می‌دهند؛ هرچقدر بازار رو به رکود می‌رود، این شرکت‌ها بیشتر رشد می‌کنند / خودرو هم مثل تمام کالا‌های دیگر، قیمت کارخانه‌ای‌اش افزایش پیدا می‌کند

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، درباره رفتار‌های اخیر دولت در بازار خودرو و افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به «انتخاب» گفت: آشفتگی ما در بازار دولتی و خصوصی با هم است و بارانی است که روی سر همه می‌آید. نوسان قیمت ارز و مسائل سیاسی و سیاست خارجی که ممکن است ما را به جهت‌های خاص ببرد، باعث می‌شود دولت در خرج کردن ارز طی ۶ ماه اول سال احتیاط کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خودروساز، دولت و برخی نمایندگی‌های فروش، نه تنها موجب بهبود وضعیت خریداران واقعی خودرو نشده‌اند، بلکه مسیر‌های سختی پیش روی مردم گذاشته‌اند. این وضعیت سبب شده خریدار واقعی همواره در شراکت خرید خودرو با دولت دچار چالش شود و برخی سودجو نیز در این بین با وعده‌های رنگارنگ خرید اقساطی، پول و سرمایه و وقت مردم را به بازی بگیرند.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، درباره رفتار‌های اخیر دولت در بازار خودرو و افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به «انتخاب» گفت: آشفتگی ما در بازار دولتی و خصوصی با هم است و بارانی است که روی سر همه می‌آید. نوسان قیمت ارز و مسائل سیاسی و سیاست خارجی که ممکن است ما را به جهت‌های خاص ببرد، باعث می‌شود دولت در خرج کردن ارز طی ۶ ماه اول سال احتیاط کند. از طرفی صنعت خودرو یک صنعت بسیار آشفته است که یک سیکل معیوب است و هر روز تکرار می‌شود. اتفاقی که برای افزایش قیمت خودرو افتاد نشان می‌دهد ما دچار یک سردرگمی هستیم.

او افزود: زیان انباشه در بدترین وضعیت قرار دارد، سامانه باعث افزایش قیمت خودرو شده و واردات خودرو هم بی نتیجه باقی مانده است. سیاست‌های دولت هم مقطعی و کوتاه مدت است. سیاست‌های دولت در خودرو کوتاه مدت است.

وی در ادامه در رابطه با فریب شرکت‌های فروش اقساطی خودرو و گرانفروشی اشاره کرد: در شرایطی که دلار قیمت ثابت نداشته باشد و نگرانی افزایش قیمت وجود دارد، هیچکس اقساطی ماشین نمی‌فروشد. شرکت‌هایی که عنوان لیزینگ به خود‌ زده‌اند، انواع خودرو‌ها را می‌خواهند به صورت اقساطی بفروشند، اما به نتیجه هم نمی‌رسند و بوی کلاهبرداری می‌دهند. هرچقدر بازار رو به رکود می‌رود، این شرکت‌ها بیشتر رشد می‌کنند تا مردم را تشویق به ورود در بازار خودرو کنند. باز هم مردم اعتماد می‌کنند و به سوی این شرکت‌ها می‌روند، اما این شرکت‌ها عملاً هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. هرچقدر قیمت بالا برود و رکود تداوم یابد، این شرکت‌ها فعال‌تر می‌شوند.

صدرایی درباره خروج سرمایه از بازار خودرو با توجه به ایجاد بی اعتمادی توسط دولت گفت: آن کسی که سمت خودرو می‌آید، بیشتر مصرف‌کننده است و بازار خودرو دیگر جذابیت سرمایه‌گذاری ندارد. البته یک سری خودرو‌ها مانند دنا پلاس و ۲۰۷ و برخی مونتاژی‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری دارند. ما یک بازار آشفته داریم که در ارز و مسکن و طلا هم می‌بینیم و ماشین هم استثنا نیست. ممکن است یک سرمایه از بازار برود، اما آنقدر نیست که بازار را زمین بزند. خودرو مثل تمام کالا‌های دیگر، قیمت کارخانه‌ای‌اش افزایش پیدا می‌کند.

نظرات بینندگان