arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

دانشگاه علوم پزشکی: جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ احتمالا به ۹۰ میلیون نفر خواهد رسید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر نقش «خانواده» در ایجاد فرهنگ سلامت گفت: در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

علیرضا اولیائی منش در همایش گرامیداشت هفته ملی سلامت، اظهار کرد: ادبیات علمی و مطالعات جهانی نشان می‌دهد که موضوع مشارکت مردم تا سطح محلات پیش رفته است؛ اما درباره مشارکت خانواده در حوزه سلمت خیلی مطلبی وجود ندارد؛ چراکه خانواده و خانواده محوری خیلی در ادبیات غربی جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه دنیا در حوزه سلامت مطالعاتی تا سطح محله داشته است؛ اما پس از آن به سطح فرد و نه خانواده تاکید دارد، توضیح داد: مطالعات جهانی پس از سطح محله، فرد محور می‌شود و درواقع محوریت خانواده مخصوص جوامع اسلامی و سنتی‌تر است که به باغ وحش دهکده جهانی نپیوسته‌اند و در این فرهنگ است که مادر به عنوان محور خانواده شکل دهنده این تمدن نوین است که ما می‌خواهیم مدعی آن باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: زنان این جامعه باید در شکل دهی این رویکرد نوین و مقابله با این هجمه پوچ موجود در سطح دنیا که ته آن افسردگی و پوچی است مقابله کنند. باید به فرهنگ زیبا، سنتی و عیر ماشینی خود برگردیم و خودباوری داشته باشیم. فکر نکنیم مدینه فاضله جای دیگری است. اعتقادم این است که اگر شرایط اقتصادی فراهم باشد مردم باید جهان گردی کنند، دنیا را ببینید و بعد به کشور برگردند و با عشق و علاقه به داشته‌های خود بچسبند.

اولیائی با بیان اینکه فضای مجازی ایده ال‌هایی دست نیافتنی برای مردم می‌سازد، با اشاره به مطالعه‌ای انجام شده در این خصوص عنوان کرد: مطالعه‌ای انجام شده در سوئیس می‌گوید افرادی در کشور‌های غرب در فضای مجازی غرق هستند ۴۰ درصد افسرده‌تر از بقیه مردم هستند؛ چراکه فضای مجازی انسان را از فضای واقعی دور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به خانواده محوری برگردیم، درباره اهمیت امیدآفرینی افزود: در همه دنیا تلاطم و مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ اما در این حوزه امید آفرینی خیلی مهم است. ازدواج را خیلی سخت گرفتیم، حوزه‌های فرهنگی باید روی بحث ازدواج آسان تاکید کنند. در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: ازدواج و فرزندآوری یک موضوع نشاط آفرین است، اغلب جوانان اگر ذره‌ای امید داشته باشند، علاقمند به ازدواج و فرزند آوری هستند؛ اما در حال حاضر قدری ناامید هستند و آینده را بدون پایداری می‌بینند. باید در حوزه امید آفرینی کار کنیم و متقابلا مسئولین نیز در حوزه ثبات اقتصادی فکری کنند تا امید ایجاد شود.

اولیائی با اشاره به تاسیس “خانه‌های مشارکت مردم” توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح محلات تهران، توضیح داد: پیش‌تر فقط یک خانه مشارکت مردم در منطقه ۱۷ تهران یعنی مرکز مهرگان را داشتیم، اما در حال حاضر به ۱۰ منطقه رسیده است. این خانه‌های مشارکت همان مراکز جامع سلامت ما هستند که هیات امنای مردمی دارند و در بحث آسیب شناسی مشکلات محله کار می‌کنند، خودشان آسیب شناسی و نیاز سنجی و برنانه ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه محوریت ما باید اهمیت دادن واقعی به مردم باشد، خاطرنشان کرد: دستورالعملی شهرداری تهران برای یکپارچه کردن مسائل مربوط به این حوزه آماده کرده است که ویرایش آخر را می‌گذراند و بخش بهداشت هم یکی از بخش‌های آن است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره ارتباط بین اقتصاد و سلامت نیز توضیح داد: کاملا بحث‌های اقتصادی بر روی سلامت مردم موثر است، اما از آن مهمتر اثر چشم و هم چشمی‌ها بر سلامت است. از سوی دیگر مردم باید برای حل مشکلات اقتصادی پای کار آیند. نمی‌توان همه بار این موضوع را از دولت طلبید. اگر این مشارکت مردمی محقق شود در حوزه اقتصاد هم اتفاقات خوبی می‌افتد، نباید فرهنگ تجمع ثروت را داشته باشیم.

نظرات بینندگان