arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

پوست چرب هم به مرطوب کننده احتیاج دارد؟

به یاد داشته باشید که فقط به این دلیل که پوست شما چربی زیادی دارد، به این معنی نیست که آب زیادی هم دارد. مواردی مانند هوای سرد، حمام های گرم و مواد قابض خشن همگی می توانند یکپارچگی پوست را مختل کنند و منجر به از دست دادن سریع رطوبت و خشکی پوست شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


به یاد داشته باشید که فقط به این دلیل که پوست شما چربی زیادی دارد، به این معنی نیست که آب زیادی هم دارد. مواردی مانند هوای سرد، حمام های گرم و مواد قابض خشن همگی می توانند یکپارچگی پوست را مختل کنند و منجر به از دست دادن سریع رطوبت و خشکی پوست شوند.
به نقل از وری ول هلث، اگر پوست چرب دارید یا مستعد آکنه هستید، مرطوب کننده نقش مهمی در روتین مراقبت از پوست شما دارد. چربی پوست و آبرسانی پوست یکسان نیستند و پوست شما می تواند هم چرب و هم کم آب باشد. مرطوب کننده ها می توانند از دست دادن مایعات ناشی از عوامل محیطی مانند هوای سرد یا دلایل دیگر را جبران کنند.

این مقاله به شما کمک می کند تا بیولوژی پوست خود و آنچه برای حفظ سلامت آن لازم است را بهتر بشناسید.


هیدراتاسیون در مقابل چربی طبیعی پوست
مردم اغلب چربی پوست را با آبرسانی پوست اشتباه می گیرند. چربی پوست یک ماده مومی شکل است که سبوم نام دارد و توسط غدد چربی برای کمک به حفظ عملکرد مانع پوست ترشح می شود.

هیدراتاسیون پوست فرآیندی است که در آن آب به لایه‌های پوست که به نام اپیدرم و درم شناخته می‌شوند جذب می‌شود تا حالت چاق شدن، خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری آن حفظ شود.

اگرچه تجمع بیش از حد سبوم می تواند منجر به پوست چرب و آکنه دار شود، اما به این معنی نیست که پوست به خوبی هیدراته شده است. علاوه بر این، عمل از بین بردن این چربی ها باعث از بین رفتن رطوبت می شود.

در نهایت، پوست هیدراته، پوستی سالم است. بدون رطوبت کافی، ظاهر و عملکرد محافظتی پوست می تواند به شدت به خطر بیفتد. با کم آبی طولانی مدت، پوست شما در معرض خطر بیشتر موارد زیر است:

التهاب
عفونت
چین و چروک
پیری زودرس
سلامت پوست و کم آبی بدن
پوست کم آب ممکن است بیشتر در معرض جوش زدن باشد. هنگامی که پوست بیش از حد خشک می شود، بدن با تولید روغن بیشتر برای تقویت عملکرد مانع پوست جبران می کند که می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش های بیشتر شود.

به یاد داشته باشید که فقط به این دلیل که پوست شما چربی زیادی دارد، به این معنی نیست که آب زیادی هم دارد. مواردی مانند هوای سرد، حمام های گرم و مواد قابض خشن همگی می توانند یکپارچگی پوست را مختل کنند و منجر به از دست دادن سریع رطوبت و خشکی پوست شوند.

آکنه و مرطوب کننده
بسیاری از مواد تشکیل دهنده آکنه اثر خشک کنندگی عمیقی روی پوست دارند. این موارد شامل رتینوئیدهای موضعی استمانند رتین-A (ترتینوئین) و آکوتان (ایزوترتینوئین) یا آنتی باکتریال های موضعی مانند بنزوئیل پراکسید می شود.

این داروها به دو روش متمایز باعث خشک شدن پوست می شوند:

رتینوئیدهای موضعی چرخه تبدیل سلولی پوست را تسریع می‌کنند و سرعت ریزش سلول‌های پوست را افزایش می‌دهند و باقی‌مانده پوست را خشک و پوسته پوسته می‌کنند.
بنزوئیل پراکسید سبوستاتیک است (به این معنی که تولید سبوم را کند می کند) و خفیف کراتولیتیک است (لایه برداری) که ترکیب آن می تواند منجر به خشکی پوست شود.
اگر رطوبت از دست رفته ناشی از این مواد را جایگزین نکنید، پوست شما نه تنها خشک و پوسته پوسته می شود، بلکه در برابر ترک، شکستگی، پارگی و عفونت نیز آسیب پذیرتر خواهد بود. استفاده از مرطوب کننده روزانه بهترین دفاع برای جلوگیری از این عوارض و سایر عوارض جانبی رایج است.

مرطوب کننده برای پوست های چرب
مرطوب کننده های زیادی وجود دارند که به طور خاص برای پوست های چرب ساخته شده اند. این محصولات سبک هستند و سریع جذب می شوند و باعث ایجاد لطافت و براق شدن پوست شما نمی شوند.

یک مرطوب کننده خوب سه خاصیت اصلی دارد:

عوامل انسدادی
یک عامل انسدادی ماده‌ای است که با تشکیل یک لایه آبگریز (مبارزه با آب) روی پوست، رطوبت را مسدود می‌کند.

عوامل انسدادی مانند پترولاتوم، لانولین، روغن معدنی، پارافین و اسکوالن معمولاً کاملاً چرب هستند. اگر پوست چرب دارید، از مشتقات سیلیکونی مانند دایمتیکون یا سیکلومتیکون استفاده کنید؛اگر به تنهایی استفاده شوند چرب نیستند.

مرطوب کننده ها
مرطوب کننده ها موادی هستند که با کشیدن آب از درم پایین به بیرونی ترین اپیدرم پوست را مرطوب نگه می دارند.

این موارد شامل موادی مانند گلیسیرین، لاکتات سدیم، لاکتات آمونیوم، اسید هیالورونیک استسوربیتول، اوره و آلفا هیدروکسی اسیدها که همگی برای افراد دارای پوست چرب مناسب هستند.

نرم کننده ها
نرم کننده ها موادی هستند که با پر کردن فضای بین پوسته ها در لایه شاخی پوست، (لایه پوسته بیرونی اپیدرم) با روغن یا موم پوست را صاف می کنند.

برخی از نرم کننده ها هستند که کمتر چرب هستند (مانند سرامیدها) و سایرین که بیشتر چرب هستند (مانند اسید استئاریک، اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید لوریک و الکل های چرب).

به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که برچسب "غیر کومدون زا" دارند، به این معنی که منافذ را مسدود نمی کنند و باعث ایجاد کومدون (جوش های سر سیاه یا سرسفید) نمی شوند. از مرطوب‌کننده‌های حاوی روغن معدنی، کره کاکائو، پترولاتوم یا نفت و همچنین محصولات پوستی با رایحه‌هایی که روی پوست خشن هستند دوری کنید.

خلاصه
چربی پوست و آبرسانی پوست دو چیز متفاوت هستند، به این معنی که افراد دارای پوست چرب نیز باید از مرطوب شدن پوست خود مطمئن باشند.

اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آب می نوشید و کل بدن شما به درستی هیدراته شده است.

برخی از محصولات درمان آکنه، مانند رتینوئیدها، پوست را خشک می کنند و نیاز به آبرسانی را افزایش می دهند. فراتر از آن، برخی مرطوب‌کننده‌ها برای افرادی که پوست چرب دارند، گزینه‌های بهتری نسبت به بقیه هستند. مواد تشکیل دهنده آنها رطوبت پوست را حفظ می کند و به جذب رطوبت از لایه های عمیق تر پوست کمک می کند.

ممکن است بخواهید مرطوب کننده های مختلف را امتحان کنید تا زمانی که محصولاتی را پیدا کنید که بهترین کار را برای شما دارند.

نظرات بینندگان