arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر: شناسایی ۲۷۰ بیمار مبتلا به مالاریا در بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۷۰ مورد بیمار مبتلا به مالاریا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شناسایی شده که ۱۱۳ مورد آن مربوط به شهرستان راسک بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۷۰ مورد بیمار مبتلا به مالاریا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شناسایی شده که ۱۱۳ مورد آن مربوط به شهرستان راسک بوده است.

صلاح الدین بویا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۲۷۰ مورد بیمار مبتلا به مالاریا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شناسایی شده که ۱۱۳ مورد آن مربوط به شهرستان راسک بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با تاکید بر اینکه مبارزه با بیماری مالاریا تعامل بین دستگاهی می‌طلبد و به ۱۶ ارگان از جمله محیط زیست مرتبط است، افزود: در گذشته مالاریا کشته می‌داد که خوشبختانه در پنج سال اخیر بیماری مالاریا هیچ کشته‌ای نداشته است.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه مبارزه با پشه مالاریا آموزش مردم است، گفت: پشه آئدس نیز در منطقه چابهار مشاهده شده، ولی بیماری مربوط به آن تاکنون دیده نشده است.

بویا خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شامل ۷ معاونت است که در حوزه‌های آموزش و درمان در حال خدمت‌رسانی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه چابهار و ایرانشهر هشت هزار و ۸۰۰ نفر نیرو دارد که در هشت مرکز بهداشت، مراکز جامع سلامت شامل پزشک و تیم‌های پزشکی و ۵۲۶ خانه بهداشت از دورترین نقاط روستایی منطقه تا مراکز شهر‌ها در حال خدمت‌رسانی به یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر بودند که اخیراً با تفکیک دانشگاه علوم پزشکی چابهار جمعیت زیرپوشش دانشگاه به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: سفر اخیر وزیر بهداشت به منطقه دستاورد‌های خوبی برای این واحد دانشگاهی از جمله اخذ مجوز تامین نیروی بومی بر اساس معدل از مقطع دیپلم بدون کنکور جهت آموزش در شته مامایی و اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در رشته مامائی در پی داشته است.

بویا عنوان کرد: در این واحد دانشگاهی تعداد ۱۰۷ عضو هیات علمی شامل ۸۰ نفر در رشته‌های علوم پایه و ۲۷ نفر در رشته‌های بالینی در حال آموزش یک هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۳ رشته هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: این دانشگاه در حال حاضر دارای بیش از ۵۰۰ پروژه در دست اجراست که یک چهارم پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان سطح کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله طرح‌های در دست اجرا می‌توان به بیمارستان ۱۲۰ تخت‌خوابی مادر و کودک به عنوان بزرگترین مرکز مادر و کودک جنوب شرق کشور اشاره کرد که ۱۰۰ درصد پروژه تکمیل شده و در اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد.

بویا اضافه کرد: پروژه بیمارستان ۹۶ تختی سوانح و سوختگی نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و یک مرکز ام ار‌ای با ۹۹ درصد پیشرفت داریم و همچنین دستگاه سیتی آنژیوگرافی توان تحمل وزن بالای افراد را دارا است که در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: یک هزار و ۲۴ نفر مجوز استخدامی داشتیم که بیشترین تعداد در سطح کشور بوده و اکثر بومی هستند و به زودی به دانشگاه اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان این واحد دانشگاهی نیز موفق به کسب رتبه برتر کشوری در پارک علم و فناوری شدند.

بویا عنوان کرد: یک واحد بیمارستانی ۵۴۰ تختی در طرح تحول سلامت در حوزه تحت پوشش دانشگاه در حال اجرا است که بدون توقف در دو سال اخیر در حال کار بودن و ۶۰ درصد در اسکلت آن پیشرف داشته است.

نظرات بینندگان