arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
رضا درستکار، منتقد سینما، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

ممنوع اعلام کردن سریال حشاشین خنده دار است؛ فکر می‌کنند هنوز هم دوران بگیر و ببند است/تصور می‌کنند محصولات خارجی را هم می‌توانند محدود کنند/با خالص‌سازی افرادی را در سمت‌های فرهنگی گذاشته‌اند که با تصور دهه شصت فعالیت می‌کنند/ما صاحب دیدگاه و نیروی انسانی پخته و نخبه در سینما هستیم، اما این‌ها را با محدودیت، مرخص کردیم، آن وقت آقایان نگران ساختن تاریخ ایران در کشور‌های دیگر شده اند

درستکار، کارشناس و منتقد سینما درباره ممنوع اعلام کردن سریال حشاشین در ایران گفت: این اقدام صدا و سیما خنده دار است که فکر می‌کنند هنوز هم دوران بگیر و ببند است. ممنوعیت سریال حشاشین یعنی چی؟ یک سری قانون در ایران وضع کرده‌اند و تصور می‌کنند محصولات خارجی را هم می‌توانند محدود کنند. پلتفرم‌ها در داخل به وجود آمدند تا مقداری با صدا و سیما تفاوت کنند و تقریباً هم چنین کاری کرده‌اند و با آداب اخلاق ایرانی، نزدیکی‌های بیشتری دارند؛ اما سریال حشاشین اصلاً جز پلتفرم‌های داخلی نیست که بتوانند جلو آن را بگیرند. در فضای اینترنت هرکاری می‌توان انجام داد و سریال دید. در گذشته هم با حضور برخی بازیگران ایران سریال عمر را ساختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفته است که سریال حشاشین روایت انحرافی از اسلام به نمایش گذاشته و نمایش آن ممنوع است؛ صحبت از انحراف از اسلام در جایگاه مراجع و عالمان دینی است که با بررسی محتوایی باید چنین مسأله‌ای را به جامعه توصیه کنند اما ممنوع کردن یک سریال، آن هم سریالی که در کشور دیگر ساخته شده و در بستر اینترنت به آسانی در دسترس است؛ نکته عجیب صحبت‌های مدیرکل نظارت ساتراست. ایران سال ها فرصت داشت که تمامی روایت های تاریخی خود را به بهترین شکل تبدیل به سریال کند و تصویر جدیدی از قرائت ایرانی از تاریخ به نمایش بگذارد، اما الان به ایجاد محدودیت برای سریال های مصری مشغول است.

درستکار، کارشناس و منتقد سینما درباره ممنوع اعلام کردن سریال حشاشین در ایران به «انتخاب» گفت: این اقدام صدا و سیما خنده دار است که فکر می‌کنند هنوز هم دوران بگیر و ببند است. ممنوعیت سریال حشاشین یعنی چی؟ یک سری قانون در ایران وضع کرده‌اند و تصور می‌کنند محصولات خارجی را هم می‌توانند محدود کنند. پلتفرم‌ها در داخل به وجود آمدند تا مقداری با صدا و سیما تفاوت کنند و تقریباً هم چنین کاری کرده‌اند و با آداب اخلاق ایرانی، نزدیکی‌های بیشتری دارند؛ اما سریال حشاشین اصلاً جز پلتفرم‌های داخلی نیست که بتوانند جلو آن را بگیرند. در فضای اینترنت هرکاری می‌توان انجام داد و سریال دید. در گذشته هم با حضور برخی بازیگران ایران سریال عمر را ساختند.
 
وی در ادامه در رابطه با اقدامات مسئولین فرهنگی برای ساخت سریال‌های تاریخی بیان کرد: کاری نمی‌کنند و از تاریخ جا می‌مانند. در این روند خالص‌سازی و یکسان‌سازی افرادی را در سمت‌های فرهنگی گذاشته‌اند که با تصور دهه شصت و بگیر و ببند فعالیت می‌کنند در حالیکه اصلاً با شرایط امروز ارتباطی ندارد. مسئول فرهنگی باید از مسائل سیاسی و فرهنگی جلوتر باشد اما مسئولین فعلی اصلاً در جریان نیستند.
 
او افزود: سریال مختار نقد‌های مختلف دارد، من همان موقع که این سریال پخش می‌شد به عراق رفته بودم، آنجا موکب‌هایی به نام مختار‌زده بودند و عکس فریبرزعرب نیا را به آنجا‌زده بودند؛ یعنی ما موفق شده بودیم. اگر ما کاری بکنیم، روی جهان اثر می‌گذارد، اما وقتی کار نکنیم و برای دیگر کشور‌ها محدودیت ایجاد کنیم، هیچ اثری گذاشته نمی‌شود.
 
درستکار درباره توان ایران در ساخت فیلم‌های تاریخی گفت: کثرت منابع فرهنگی جز مختصات دنیای امروز است. ایران به عنوان یک کشور مولد فرهنگ، در منطقه هم پیشتاز سینما است. برخلاف سایر مسائل، صاحب دیدگاه و نیروی انسانی پخته و نخبه در سینما هستیم اما این‌ها را با محدودیت، مرخص کردیم بعد نگران ساختن تاریخ ایران در کشور‌های دیگر هستیم. ما باید نگران داشته‌های خودمان باشیم. الان 40 سال است سینمای ایران و سریال‌ها نزدیک 300 میلیون نفر فارسی زبان را در دنیا پای تلویزیون نشاند اما چطور شد که از حشاشین ترسیدند؟ رفتار دولتی‌ها در سینما مثل این می‌ماند که ما رونالدو و مسی را در تیم داشته باشیم اما به آن‌ها بگوییم بروید خانه، بعد از بازیکن افغانستانی و مصری تیم مقابل بترسیم!

نظرات بینندگان