arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقراریان، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

درخواست مشخص ما از زاکانی، شفافیت قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین است / این قرارداد به دست شورا نرسیده / اگر نگرانی ندارید چرا قرارداد را شفاف نمی‌کنید؟ / بحث فنی است، چرا دوگانه انقلابی و غیرانقلابی ایجاد می‌کنید؟ / یک اتاق عملیات روانی به منتقدان زاکانی برچسب می‌زند

این عضو شورای شهر درباره فعالیت رسانه‌ای علیه منتقدین زاکانی در شورا گفت: من احساس می‌کنم نگرانی نسبت به شفافیت قرارداد چین وجود دارد. وقتی ما یک بحث فنی داریم، چرا مسائل را سیاسی می‌کنند؟ ادبیات دوگانه‌سازی انقلابی و ضد انقلابی در شورا توسط دوستان صورت می‌گیرد. شما شکل صحبت زاکانی را ببینید؛ ما از همان لحظه شاهد هستیم که برخی از رسانه‌هایی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند، به جای تمرکز بر کار حرفه‌ای خود، با رویکرد‌فامیل بازی سعی می‌کنند یک روایت مخدوش به افکار عمومی از جلسه مخابره کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز گذشته شورای شهر تهران شاهد تنش و خبر‌های زیادی بود. برخی از اعضا شورا پس از پایان رسمی جلسه از صحن خارج شدند. زاکانی، اما در جلسه‌ای که دیگر رسمیت نداشت به آن‌ها تاخت که اگر نقدی دارید صبر کنید تا پاسخ دهیم. در این بین برخی مدعی شدند که اعضا شورا دست به آبستراکسیون‌زده‌اند، اما با توجه به قوانین موجود در شورا، این ادعا صحت نداشته است. آنچه در این بین مشخص است، تضاد در دون شورای شهر بر سر شهرداری زاکانی و قرارداد‌های غیرشفاف است.

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، درباره علت خروج اعضا شورا از جلسه دیروز با زاکانی به «انتخاب» گفت: ما وقتی می‌خواهیم درباره یک موضوع صحبت کنیم، روند اتفاقاتی که افتاده را باید مرور کنیم. جلسه‌ی صحن شورا دارای یک دستور جلسه مشخص و زمان معین است. زمان جلسه تا ساعت ۱۲ ظهر بود؛ اگر خارج از زمان جلسه بخواهد روند ادامه یابد، باید در صحن برای این موضوع رای‌گیری شود. دیروز با پیشنهاد رئیس و موافقت اعضا، تا ساعت ۱۲.۵ جلسه‌ی صحن تمدید شد. در دور اول گفتگو‌ها شاهد این بودیم که معاون محترم حمل و نقل گزارش خود را بیان کردند، اما با تذکر مهندس چمران، بخشی از مسائل شامل تاکسی رانی و موتور برقی باقی ماند. آقای زاکانی هم در بخش نخست به مباحثی پرداختند و صحبت‌های خود را ارائه کردند. در جلسه دیروز شهردار و معاون شهردار صحبت کردند. سؤالات اعضا شورا سؤالات فنی و تخصصی در خصوص قرارداد بیش از ۲ میلیارد یورویی با چین بود. مسأله این بود که این قرارداد با وجود چندین بار پیگیری، به دست اعضا شورا نرسید. حتی شاهد بودیم در گفتگو آخر جلسه، رئیس کمیسیون حمل و نقل، آقای تشکری هم بیان کردند که قرارداد به دست ایشان نرسیده و اقای چمران هم به زاکانی گفت که چندین بار تذکر داده‌اند و قرارداد به دست اعضا نرسیده است. ساعت ۱۲.۵ با پایان زمان قانونی جلسه، اعلام کردیم که علاقه‌مند به تمدید نیستیم و از جلسه خارج شدیم. پیشنهاد ما این بود که در یک جلسه‌ی دیگر ادامه موضوعات دنبال شود و این نکته وجود داشت که تا جلسه بعدی، اطلاعات مربوط به قرارداد را به دست اعضا برسانند.

وی درباره عدم شفافیت قرارداد چین با شهرداری تهران بیان کرد: درخواست مشخص ما شفافیت قرارداد با چین است. خانم سلیمانی و دیگر همکاران نکاتی را مطرح کردند. شفافیت قرارداد چین دغدغه شوراست. باید مشخص شود چه تعداد سفر به چین صورت گرفته و چهه تعداد نیرو رفته‌اند و موضوع مذاکرات و نتیجه‌ی سفر‌ها چه بوده است. یکی از سؤالات بنده در جلسه این بود که آیا در قرارداد مربوط به سفر چین، غیراز تجهیزات مربوط به حمل و نقل و ترافیک، تجهیزات دیگری هم خریداری شده است؟ آقای زاکانی گفتند تجهیزات دیگری هم رخ داده است. سؤال اینجاست که با هماهنگی کدام بخش این خرید‌ها انجام شده است؟ در مجلس شورای اسلامی هم شاهد این روال هستیم و ممکن است یک جلسه در صحن به نتیجه نرسد. جلسه‌ی بعدی می‌شد که شهردار بیاید و سؤالات را پاسخ دهد.

وی سپس در رابطه با درخواست زاکانی از اعضا شورا برای حضور در جلسه و ارائه پاسخ اظهار داشت: وقتی سقف ساعت قانونی تمام شده است، آقای زاکانی نمی‌تواند برای اعضا شورای شهر تعیین تکلیف کند. تشخیص ما این بود که ادامه‌ی جلسه به جلسه بعدی کشیده شود. در مقابل مطالبه‌ی ما مبنی بر شفافیت قرارداد، یکی از اعضا مطرح کرد که چگونه قرارداد چین در اختیار یک فعال رسانه‌ای قرار گرفته، اما در اختیار شورای شهر و کمیته نظارت شورا و رئیس کمیسیون حمل و نقل نیست؟ ما چیزی را که ندیده‌ایم را نمی‌توانیم قضاوت کنیم. آقای زاکانی نکاتی را مطرح می‌کند که ما نمی‌دانیم بر اساس چه مستنداتی آن‌ها را تأیید را رد کنیم.

این عضو شورای شهر درباره فعالیت رسانه‌ای علیه منتقدین زاکانی در شورا گفت: من احساس می‌کنم نگرانی نسبت به شفافیت قرارداد چین وجود دارد. وقتی ما یک بحث فنی داریم، چرا مسائل را سیاسی می‌کنند؟ ادبیات دوگانه‌سازی انقلابی و ضد انقلابی در شورا توسط دوستان صورت می‌گیرد. شما شکل صحبت زاکانی را ببینید؛ ما از همان لحظه شاهد هستیم که برخی از رسانه‌هایی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند، به جای تمرکز بر کار حرفه‌ای خود، با رویکرد‌فامیل بازی سعی می‌کنند یک روایت مخدوش به افکار عمومی از جلسه مخابره کنند. تلاش می‌شود به منتقدان زاکانی برچسب بزنند. یک اتاق عملیات روانی به منتقدین زاکانی حمله می‌کند. ما یک حرف ساده داریم؛ شفافیت قرارداد چین! اگر نگرانی ندارید پس چرا قرارداد را شفاف نمی‌کنید؟

وی درباره ادعا آبستراکسیون اعضا شورا بیان کرد: یک دروغ بزرگ به نام آبستراکسیون وجود دارد. آبستراکسیون برای از اکثریت انداختن یک جلسه‌ی رسمی است. ما در شورا دو جلسه داریم، جلسه رسمی و غیر رسمی؛ جلسه‌ی دیروز تا ساعت ۱۲.۵ رسمی بود، از ۱۲.

۵ به بعد جلسه غیررسمی است. عضو شورا می‌تواند از جلسه غیررسمی خارج شود. آبستراکسیون خروج از جلسه‌ی رسمی است.

او افزود: رسانه‌ها باید کمک کنند که مسائل تهران شفاف شود. اگر قرار است ۲ میلیارد یورو از پول تهران را به چین بدهند، باید مردم از آن آگاه باشند. راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت می‌گذرد.

اقراریان درباره احتمال استیضاح زاکانی گفت: من در جلسه صحن شورا مطرح کردم؛ ما برای استیضاح زاکانی نیاز به ۱۴ رأی از ۲۱ رأی داریم. در جلسه قبلی هم گفتم ما به عنوان نمایندگان مردم ابزار‌هایی از جنس سؤال و طرح استیضاح و تحقیق داریم. آیا این ابزار‌ها منجر به نتیجه خواهد شد یا خیر، بستگی به تصمیم جمعی شورا دارد. در میان منتقدین زاکانی کسانی هستند که باورشان این است که زاکانی به علت ناکارآمدی، صلاحیت لازم را برای شهرداری تهران ندارد.

نظرات بینندگان