arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تماشا کنید: تناقضات شیخ / گزارش «انتخاب» از زمین ۱۰۰۰ میلیاردی ازگل و ابهامات در توضیحات صدیقی

اواخر اسفندماه سال گذشته اسنادی مبنی بر انتقال زمین ۱۰۰۰ میلیاردتومانی حوزه علمیه صدیقی به موسسه خانوادگی وی منتشر شد. در واکنش به خبر، صدیقی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ طی نامه‌ای به دادستان تهران، مدعی شد که ثبت موسسه خانوادگی وی با نام «پیروان اندیشه قائم»، با جعل امضای وی انجام شده است. یک روز بعد از این نامه صدیقی، حوزه علمیه وی نیز بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که ایرادات شکلی در اساسنامه موسسه احراز شده و به همین منظور در تاریخ ۰۴/۰۹/۱۴۰۲ بموجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده موسسه، کلیه افراد موسس از موسسه خارج شده و کلیه سهام و مالکیت موسسه تحت مالکیت حوزه علمیه امام خمینی قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس سیاست «انتخاب»: اواخر اسفندماه سال گذشته اسنادی مبنی بر انتقال زمین ۱۰۰۰ میلیاردتومانی حوزه علمیه صدیقی به موسسه خانوادگی وی منتشر شد. در واکنش به خبر، صدیقی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ طی نامه ای به دادستان تهران، مدعی شد که ثبت موسسه خانوادگی وی با نام «پیروان اندیشه قائم»، با جعل امضای وی انجام شده است. 
 
یک روز بعد از این نامه صدیقی، حوزه علمیه وی نیز بیانیه ای صادر و اعلام کرد که ایرادات شکلی در اساسنامه موسسه احراز شده و به همین منظور در تاریخ ۰۴/۰۹/۱۴۰۲ بموجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده موسسه، کلیه افراد موسس از موسسه خارج شده و کلیه سهام و مالکیت موسسه تحت مالکیت حوزه علمیه امام خمینی قرار گرفته است.
 
بیانیه دوم حوزه علمیه صدیقی در دوم فرودین ۱۴۰۳ صادر شده و در این بیانیه برای اولین بار اعلام شد صدیقی شخصا با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، سند انتقال ملک مذکور به موسسه پیروان قائم را امضا کرده است. ولی در ادامه ادعا شد که پس از اطلاع از تخلفات صورت گرفته در تحریف اساسنامه و جعل امضاء، دستور بازگشت زمین به حوزه صادر و مراحل اداری آن در حال انجام است.
 
هرچند رویه ثبت موسسه و شرکت به گونه ای نیست که به این سادگی و با صرف جعل امضای اشخاص بتوان به نام آنها موسسه یا شرکتی را ثبت نمود و آنها هم به هیچ وجه از آن مطلع نشوند، اما حتی بالفرض که این ادعا مورد پذیرش واقع شود، باز هم این داستان مملو از تناقض‌های غیرقابل توجیه است. از جمله این تناقضات اینکه در بیانیه دوم حوزه صدیقی اعلام شده که در تاریخ ۰۴/۰۹/۱۴۰۲ کلیه افراد موسس از موسسه خارج شده و کلیه سهام و مالکیت موسسه تحت مالکیت حوزه علمیه امام خمینی قرار گرفته است. این در حالی است که بر اساس اسنادی که انتشار یافته، صدیقی در تاریخ ۱۹/۰۹/۱۴۰۲ شخصا با حضور در محضر، سند انتقال زمین مذکور را به موسسه امضا نموده و جواد عزیزی و محمد مهدی رجبی صدیقی (فرزند صدیقی) نیز به عنوان نماینده موسسه و در نقش خریدار، سند انتقال را امضا کرده اند. یعنی اگر فرض را بر صحت مدعای بیانیه حوزه صدیقی بگذاریم، کاظم صدیقی که در اوایل تیرماه و یا قبل از آن متوجه جعل امضای خود و دیگران در ثبت موسسه شده و در چهارم تیرماه اقدام به اخراج افراد موسس از موسسه نموده، دو هفته بعد شخصا در دفترخانه حاضر شده و زمین مذکور را به عنوان فروشنده به همین اعضای موسس منتقل کرده است!
 
نکته جالب توجه اینکه در بیانیه دوم حوزه صدیقی، ادعا شده است که بعد از اطلاع از تخلفات صورت گرفته در تحریف اساسنامه و جعل امضاء، دستور بازگشت زمین به حوزه صادر و مراحل اداری آن در حال انجام است. با این حساب آقای صدیقی حداقل در اوایل آذرماه متوجه تحریف اساسنامه و جعل امضا شده، ولی در نوزدهم آذرماه، از جانب حوزه ملک حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را به مبلغ ۶ میلیارد تومان به همین موسسه فروخته است و بعد با دخل و تصرف در زمان که لابد از کرامات حضرت آیت الله است، در زمان سفر کرده و به چهارم آذرماه برگشته و دستور بازگشت زمین به حوزه را صادر فرموده است.
 آقای صدیقی سپس در تاریخ دهم فرودین ماه ۱۴۰۳ با انتشار ویدیویی اظهار داشت که اصلا « از اعضای موسسه آگاهی نداشتم و از وقوع غفلت در محضر خداوند استغفار می‌کنم» که این نیز از نکات غامض این ماجراست، چرا که طبق بیانیه حوزه علمیه امام خمینی و بنا بر اسناد منتشر شده فروش زمین مذکور، کاظم صدیقی شخصا در محضر حضور یافته و سند را به همان موسسه انتقال داده و همان اعضای موسس که ایشان می گوید از آن آگاهی نداشته را به عنوان نماینده موسسه مذکور پذیرفته و ذیل سند را به همراه آنها امضا نموده است!
 
علاوه بر این ناهمخوانی هایی که در نامه صدیقی و بیانیه های حوزه و مصاحبه ایشان وجود دارد، بیانیه ویدیویی صدیقی در دهم فروردین ۱۴۰۳ ابهام دیگری نیز بر آنها افروده است. صدیقی درباره موسسه جنجالی با حضور اعضای خانواده اش به عنوان موسسین و سهامدارن آن، اظهار داشته: « لازم بود این حوزه، “پیش حوزوی” داشته باشد و بر این اساس امسال تصمیم گرفتیم ابتدا موسسه ای تاسیس شود که تشکیل مجتمع فرهنگی را تسهیل کند و بعد منحل شود». روشن نیست ایجاد «پیش حوزوی» برای حوزه، چه نیازی به ثبت موسسه جداگانه ای با آن ویژگی ها و انتقال چنین ملک گران قیمتی به آن دارد.
 
با بررسی آگهی تاسیس موسسه «پیروان اندیشه های قائم» که در تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۶ در روزنامه رسمی منتشر شده است، موضوع فعالیت این موسسه، «... انعقاد قرارداد با سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی، شرکت در مناقصات و مزایدات انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات بانکی از بانکها و موسسات مالی و اعتباری به صورت ارزی و ریالی، ارایه خدمات مشاوره فنی مهندسی، منابع انسانی، کنترل کیفی، مدیریت پروژه، تحقیقات بازار...»  و مواردی از این دست است که روشن نیست فعالیت های غالبا تجاری مذکور چه ربطی به فعالیت فرهنگی و انجام تمهیدات لازم برای ایجاد «پیش حوزوی» دارند.
 
علاوه بر این اگر بنا بر اظهارات صدیقی، از ابتدا قرار بوده بعد از تشکیل مجتمع فرهنگی، این موسسه خانوادگی نیز منحل شود، تکلیف اموال این موسسه از جمله آن زمین ۱۰۰۰ میلیارد تومانی چه می شده است؟ طبق رویه معمول موسسات، اموال موسسه پس از انحلال و پس از طی روند انحلال و تصفیه، به سهامداران آن تعلق می یابد. آیا قرار بوده اموال موسسه از جمله این زمین گران قیمت به چنین سرنوشتی دچار شود و یا تمهید دیگری درنظر گرفته بودند؟ 
 
علی ای حال  سه شنبه ۲۱ فروردین ماه، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با حضور خبرنگاران اعلام کرد که «موسسه پیروان اندیشه‌های قائم برابر سند اقاله ثبت شده به شماره ۲۳۵۱۴ به تاریخ ۹ فرودین ۱۴۰۳ دفتر اسناد رسمی ۶۷، ۱۴ تهران مورد خریداری شده را به حوزه علمیه امام خمینی (ره) اقاله کرده است» و به این ترتیب زمین ۱۰۰۰ میلیاردی جنجالی از موسسه خانوادگی صدیقی به حوزه علمیه صدیقی برگشته است، اما همچنان سوالات پیش گفته و ابهامات متعدد دیگر این ماجرا، بی‌پاسخ مانده اند.
نظرات بینندگان