arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

بلینکن: امیدوارم حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را بپذیرد

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در غزه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا،‌ پیشنهاد اسرائیل را برای آتش‌بس غزه «فوق‌العاده سخاوتمندانه»‌ توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حماس مفاد آن را بپذیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در غزه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا،‌ پیشنهاد اسرائیل را برای آتش‌بس غزه «فوق‌العاده سخاوتمندانه»‌ توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حماس مفاد آن را بپذیرد.
 
 بلینکن در حال حاضر در سفری دو روزه در عربستان‌سعودی به سر می‌برد و سرگرم مذاکره باهمتایان منطقه‌ای خود است.
 
نمایندگان حماس هم قرار است امروز برای مذاکره بیشتر در باره طرح آتش‌بس وارد قاهره شوند.
 
پس از هفته‌ها بن‌بست، گزارش‌ شده که حماس «هیچ مشکل عمده‌ای» با طرح اصلاح‌شده‌ای که توسط اسرائیل تأیید شده است، ندارد.
 
گفته می‌شود که این طرح شامل عبارت جدیدی در مورد توقف درگیری‌ها هم می‌شود. بلینکن همچنین بار دیگر مخالفت ایالات متحده با حمله برنامه‌ریزی شده اسرائیل به شهر رفح را تکرار کرد و گفت که او هیچ طرحی را ندیده است که بتواند از غیرنظامیان در آنجا محافظت کند.
 
تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق در حالی صورت می‌گیرد که دولت اسرائیل تحت فشار فزاینده‌ای از سوی متحدان خود و خانواده‌های گروگان‌ها برای حصول توافق است.
 
حماس تایید کرده است که ۳۳ گروگان زنده را در اختیار دارد. بقیه گروگان‌ها در دست گروه‌های دیگر مثل جهاد اسلامی هستند. بر اساس برآورد اسرائیل ۱۲۹ گروگان هنوز در غزه نگهداری می‌شوند.
 
با این حال، در بحبوحه تلاش برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، اختلافات در دولت اسرائیل هر چه بیشتر شدت گرفته‌اند.
 
بنی گانتس، رهبر حزب اتحاد ملی و عضو کابینه جنگ اسرائیل، گفت که اگر دولت از توافق برای آزادی گروگان‌ها خودداری کند، حق موجودیت خود را از دست خواهد داد.
 
اما بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندرو دولت اسرائیل، چنین توافقی را «تسلیمی تحقیرآمیز» خواند و گفت که اگر حمله زمینی به رفح لغو شود، کار دولت کنونی نباید ادامه یابد.
 
در سوی دیگر، مقامات بهداشتی فلسطینی می‌گویند که حملات هوایی اسرائیل به شهر شلوغ رفح در جنوب غزه دست‌کم سیزده شهید برجا گذاشته است.
 
پزشکان از زخمی شدن شمار زیادی از افراد خبر داده‌اند. همچنین گزارش هایی از تعدادی مجروح در شمال شهر غزه وجود دارد.
 
به‌رغم درخواست آمریکا و کشورهای غربی، اسرائیل می‌گوید مصمم است به رفح حمله کند؛ جایی که بیش از یک میلیون از ساکنان غزه به آنجا پناه برده‌اند.
 
ماه‌ها بمباران و حملات زمینی اسرائیل بیش از ۳۴ هزار کشته و بخش زیادی از غزه را ویران کرده است.
 
پیش از این محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی‌ها، گفت که آمریکا تنها کشوری است که می‌تواند مانع حمله اسرائیل به رفح شود؛ حمله‌ای که به گفته او بسیاری از فلسطینی‌ها را مجبور به فرار از غزه می‌کند.
نظرات بینندگان