arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

شیء اسرارآمیزی که باستان‌شناسان را متحیر کرد، برای نخستین‌بار در بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود

یک شیء اسرارآمیز متعلق به دوره امپراتوری روم که در حین کاوش‌های باستان‌شناسان آماتور کشف شد، برای اولین بار در موزه‌ای در لینکلن‌شایر بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود. این شیء باستانی دوازده‌وجهی در تابستان ۲۰۲۳ در محله نورتون دیزنی، در نزدیکی شهر لینکلن در مرکز انگلستان کشف شد. تاکنون تنها ۳۳ شیء دوازده‌وجهی در کاوش‌های باستانشناسی در بریتانیا پیدا شده است و کشف چنین شیء باستانی‌ای در منطقه مرکزی انگلستان (میدلندز) سابقه نداشته است. این شیء که تصور می‌شود حدود ۱۷۰۰ سال پیش مدفون شده است، ۲۴۵ گرم وزن دارد و قطر یا ارتفاع آن حدود ۸ سانتی‌متر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک شیء اسرارآمیز متعلق به دوره امپراتوری روم که در حین کاوش‌های باستان‌شناسان آماتور کشف شد، برای اولین بار در موزه‌ای در لینکلن‌شایر بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود.
 
این شیء باستانی دوازده‌وجهی در تابستان ۲۰۲۳ در محله نورتون دیزنی، در نزدیکی شهر لینکلن در مرکز انگلستان کشف شد.
 
تاکنون تنها ۳۳ شیء دوازده‌وجهی در کاوش‌های باستانشناسی در بریتانیا پیدا شده است و کشف چنین شیء باستانی‌ای در منطقه مرکزی انگلستان (میدلندز) سابقه نداشته است.
 
این شیء که تصور می‌شود حدود ۱۷۰۰ سال پیش مدفون شده است، ۲۴۵ گرم وزن دارد و قطر یا ارتفاع آن حدود ۸ سانتی‌متر است.
 
ریچارد پارکر، دبیر گروه «تاریخ و باستان‌شناسی نورتون دیزنی» می‌گوید علیرغم تمام تحقیقاتی که در مورد این دوازده‌وجهی و موارد مشابه آن انجام شده، مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی است و چه کاربردی داشته است.
 
به گفته این کارشناس شاید هیچ وقت کاربرد واقعی این شیء مشخص نشود اما کاربردهایی « مثل جادوگری، مراسم آیینی یا باورهای مذهبی» از مواردی است که به ذهن خطور می‌کند.
 
شیء اسرارآمیزی که باستان‌شناسان را متحیر کرد، برای نخستین‌بار در بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شودگروهی از داوطلبان و کاوشگران آماتور با بازگشت به محل کشف این شیء مرموز امیدوارند سر نخ‌های جدیدی پیدا کنند
 
ریچارد پارکر در ادامه گفت: «آنچه می‌دانیم این است که دوازده‌وجهی کشف‌شده در نورتون دیزنی در چاله‌ای در بالای یک تپه‌ پیدا شده است و به نظر می‌رسد که این شیء عمداً در آنجا قرار داده شده باشد.»
 
قدمت این شیء مرموز به حدود قرن اول میلادی برمی‌گردد. برخی از کارشناسان بر این باورند که این اقلام احتمالاً در مراسم آیینی یا ادیان رومی‌ها کاربرد داشته است، اما در متون رومی‌ها هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.
 
باستان‌شناسان آماتور داوطلب به امید پیدا کردن سرنخ‌های بیشتر در نظر دارند در محل کشف این دوازده‌وجهی کاوش بیشتری انجام دهند.
 
شیء اسرارآمیزی که باستان‌شناسان را متحیر کرد، برای نخستین‌بار در بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شودبازدیدکنندگان موزه فرصت خواهند داشت تا در مورد تاریخ حضور رومی‌ها در لینکلن بیشتر بیاموزند
 
این شیء باستانی حالا قرار است در موزه شهر لینکلن به عنوان بخشی از «جشنواره تاریخ» که در این شهر برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته شود.
 
در این جشنواره بازدیدکنندگان در کنار دیدن این شیء عجیب و سایر اقلام کشف‌شده در لینکلن، می‌توانند درباره تاریخ حضور رومی‌ها در این شهر اطلاعات بیشتری کسب کنند.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان