arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۴۵۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگرانی سناتورهای آمریکایی از احتمال اعزام گارد ملی برای مقابله با اعتراضات دانشگاهی

سناتور‌های آمریکایی پیشنهاد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها به منظور مقابله با اعتراضات فزاینده علیه جنگ غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل را رد کردند. تیم کین، سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها را «ایده بسیار بدی» دانست و گفت این کار خاطرات دردناک دوران خشونت‌آمیز اعتراض‌های دانشگاهی علیه جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۰، به ویژه در دانشگاه ایالتی کنت را، که طی آن چهار دانشجو بر اثر تیراندازی گارد ملی کشته شدند، تداعی می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سناتورهای آمریکایی پیشنهاد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها به منظور مقابله با اعتراضات فزاینده علیه جنگ غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل را رد کردند.
 
تیم کین، سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها را «ایده بسیار بدی» دانست و گفت این کار خاطرات دردناک دوران خشونت‌آمیز اعتراض‌های دانشگاهی علیه جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۰، به ویژه در دانشگاه ایالتی کنت را، که طی آن چهار دانشجو بر اثر تیراندازی گارد ملی کشته شدند، تداعی می‌کند.
 
این سناتور دموکرات همچنین افزود، راه‌هایی برای مدیریت اعتراض‌ها با استفاده از امنیت دانشگاه، وهمچنین با «ارائه فرصت‌های بیشتر به دانشجویان برای گفتمان مدنی و سازنده در جایی که مردم حرف هم را بشنوند» وجود دارد.
 
جی دی ونس، سناتور جمهوریخواه از ایالت اوهایو، نیز روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با تلویزیون فاکس با ابراز تردید نیست به ضرورت اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها گفت که شاید فقط به «استفاده از نیروی پلیس نیاز باشد.»
 
مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته در جریان بازدید از دانشگاه کلمبیا، ضمن محکوم کردن اعتراض‌های برپا شده در طرفداری فلسطینی‌ها، گفت اگر این اعتراضات سریعا مهار نشوند، گارد ملی می‌تواند «نقش مناسبی» را ایفا کند.
 
تظاهرات طرفداران فلسطینی‌ها همراه با افزایش انتقاد از تلفات بالای غیر نظامیان فلسطینی در غزه و انتقاد از حمایت ایالات متحده از اسراییل در مبارزه آن با حماس، تشدید شده است.
 
کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کانتیکت، یکشنبه به تلویزیون فاکس گفت اکثر جوانانی که در دانشگاهها تظاهرات میکنند، به دلیل مخالفتشان با جنگ است و آمریکا باید از حق آنها برای اعتراضات مسالمت آمیز محافظت کند.
 
او افزود: «در برخی از این اعتراضات دانشگاهی ، تهدیدهای موثقی علیه دانشجویان در محوطه دانشگاه وجود داشته، و من فکر میکنم در این موارد پلیس دانشگاه یا پلیس محلی میتوانند و باید، با این تهدیدات مقابله کنند.»
 
معترضان در برخی از دانشگاهای آمریکا در سراسر کشور تجمع کرده و اردوگاه‌هایی را در محوطه دانشگاهها ایجاد کرده اند و از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا میخواهند که از سرمایه‌گذاری در نهادهایی که از اسرائیل و جنگ حمایت می‌کنند، خودداری کند.
 
برخی از دانشگاه‌ها با آوردن پلیس واکنش نشان داده و گاه معترضان و استادان تظاهرکننده را دستگیر کرده‌اند. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به دلیل نگرانی‌های امنیتی در بحبوحه تشدید اعتراض‌ها، مراسم اصلی آغاز کار را لغو کرد. تعدادی از دانشجویان در دانشگاه کلمبیا نیز پس از دستگیری به طور موقت از سوی دانشگاه تعلیق شدند.
 
تعدادی از قانون‌گذاران جمهوریخواه از جمله سناتور مارشا بلک برن در رسانه‌های اجتماعی با حمایت از موضع دولت آمریکا در حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس، ابراز نظر کرد که دانشجویان خارجی در آمریکا که در تظاهرات دانشگاهی از گروه حماس ابراز حمایت کرده و شعارهای ضد آمریکا و یهودستیزانه ترویج می‌کنند، باید از تحصیل در آمریکا محروم و از خاک آمریکا اخراج شوند.
نظرات بینندگان