arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

علوم پزشکی: ۱۴ هزار سگ‌گزیدگی در خراسان رضوی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۱۶ مورد حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ‌ها (معادل ۷۰ درصد) و ۵ هزار و ۴۱۱ مورد توسط گربه‌ها (معادل ۲۶ درصد) بوده است و در طی این مدت آزمایش ۱۲۴ مورد هاری در سگ و ۱۳ مورد هاری در گربه مثبت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراجعه دیر هنگام و بی توجهی به درمان موجب ابتلا به هاری و مرگ یک نفر شد.

زهرا نهبندانی اظهار کرد: مورد فوت شده مردی ۴۱ ساله است که حدود ۲ ماه قبل توسط سگ خودش، مورد گزش قرار گرفته، ولی به هیچ یک از مراکز درمان هاری مراجعه نکرده است.

وی افزود: بیماری هاری یک بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که مرگ صد درصد را بدنبال دارد، اما در صورت مراجعه به موقع موارد حیوان گزیدگی وانجام درمان پیشگیری، به سادگی قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به وقوع حدود ۲۱ هزار مورد حیوان گزیدگی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال گذشته اظهار داشت: مهمترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گازگرفتگی و خراش توسط حیوانات است و افراد در صورت زخمی شدن توسط حیوانات بایستی بلافاصله محل زخم را با آب فراوان و صابون شست وشو داده و به نزدیک‌ترین مرکز پیشگیری و درمان هاری جهت تزریق واکسن و سرم هاری مراجعه نمایند.

بیش از ۱۴ هزار گزیدگی توسط سگ‌ها در خراسان رضوی

نهبندانی گفت:سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۱۶ مورد حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ‌ها (معادل ۷۰ درصد) و ۵ هزار و ۴۱۱ مورد توسط گربه‌ها (معادل ۲۶ درصد) بوده است و در طی این مدت آزمایش ۱۲۴ مورد هاری در سگ و ۱۳ مورد هاری در گربه مثبت شده است.

 وی با بیان اینکه در ایران بیش از ٩۰ درصد گزش‌ها توسط سگ انجام می‌شود، گفت: باید به عموم مردم اطلاع رسانی شود که از تحریک نمودن حیوانات به خصوص سگ‌ها خودداری کنند و هنگام درگیری دو حیوان برای جدا سازی آن‌ها اقدام نشود، زیرا احتمال ابتلای یکی از این حیوانات به هاری بسیار زیاد است.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه تمامی سگ و گربه‌های خانگی و ولگرد می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند بنابراین ارتباط گرفتن با حیوان بخصوص حیوانات ولگرد می‌تواند خطرآفرین باشد و تکمیل شناسنامه واکسیناسیون سگ و حیوانات خانگی باید به شکل درستی انجام شود.

وی در خصوص احتمال هار بودن گربه‌های بدون صاحب و خانگی و لزوم ترک عادات رایج از جمله غذا دادن به گربه‌های ولگرد هشدار داد و توصیه کرد: از نزدیک شدن به سگ‌ها و گربه‌ها و آزار و اذیت حیوانات پرهیزکنید و در صورت نگهداری سگ وگربه، نسبت به واکسینه نمودن آن‌ها اقدام نمایید.

نظرات بینندگان