arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

آسترازنکا تولید و فروش واکسن کرونا را متوقف می‌کند

شرکت عظیم داروسازی آسترازنکا می‌گوید تولید و فروش واکسن کرونا را در سراسر جهان متوقف می‌کند. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم «صرفاً تجاری» بوده است و محصولات تازه‌ای که برای مقابله با سویه‌های جدید کرونا ساخته شده است، جای این واکسن را در بازار گرفته است. تخمین زده می‌شود که واکسن آسترازنکا در جریان همه‌گیری کرونا جان میلیون‌ها نفر را نجات داده باشد، اما در عین حال در مورد اثرات جانبی آن، از جمله ایجاد لخته‌های خون مرگبار در بدن، نگرانی‌هایی وجود داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: شرکت عظیم داروسازی آسترازنکا می‌گوید تولید و فروش واکسن کرونا را در سراسر جهان متوقف می‌کند.
 
این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم «صرفاً تجاری» بوده است و محصولات تازه‌ای که برای مقابله با سویه‌های جدید کرونا ساخته شده است، جای این واکسن را در بازار گرفته است.
 
واکسن آسترازنکا، یکی از نخستین واکسن‌هایی بود که در جریان همه‌گیری کرونا تولید شد و به گفته این شرکت تا کنون بیش از ۳ میلیارد دوز آن در جهان تولید و توزیع شده است.
 
تخمین زده می شود که واکسن آسترازنکا در جریان همه‌گیری کرونا جان میلیون‌ها نفر را نجات داده باشد، اما در عین حال در مورد اثرات جانبی آن، از جمله ایجاد لخته‌های خون مرگبار در بدن، نگرانی‌هایی وجود داشت.
 
در اوایل سال جاری میلادی آسترازنکا پذیرفت که واکسن کرونای این شرکت در موارد بسیار نادری ممکن است باعث ایجاد لخته خون در افراد شود و جان آن‌ها را به خطر بیندازد.
 
این شرکت همچنین در حال حاضر با چند پرونده شکایت در مورد واکسن کرونای خود روبرو است.
 
بعضی از شاکیان می‌گویند در نتیجه این واکسن بستگان خود را ازدست ‌داده‌اند و بعضی دیگر گفته‌اند از آن آسیب‌های جدی دیده‌اند.
 
هفته گذشته وکیل پدری که می‌گوید درنتیجه واکسن آسترازنکا دچار آسیب مغزی شد گفت شرکت سازنده این واکسن «تغییر قابل‌توجهی» در موضع خود در این دعوای حقوقی داده است.
 
آسترازنکا در مدارک ارائه‌شده به دادگاه پذیرفت که واکسن این شرکت، می‌تواند «در موارد بسیار نادر» عوارض جانبی داشته باشد.
 
واکسن آسترازنکا که با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه آکسفورد تولید شد، در تلاش اولیه برای مقابله با همه‌گیری کرونا در بریتانیا نقشی مهم داشت.
 
آدام فین، استاد رشته پزشکی کودکان در دانشگاه بریستول و رئیس مرکز واکسن کودکان بریستول گفت که «واقعیت این است که (این واکسن) تاثیر بزرگی گذاشت و در کنار واکسن‌ شرکتهای دیگر مانند فایزر، ما را از فاجعه‌ای که دچار آن شده بودیم، بیرون آورد.»
 
اما مشاهده مواردی از ایجاد لخته‌ خون در بیماران، وجهه‌ این واکسن را خدشه‌دار کرد و مقام‌های بهداشتی در بریتانیا به واکسن‌های جایگزین روی آوردند.
 
در بیانیه آسترازنکا تاکید شده است که واکسن این شرکت کمک بزرگی به پایان دادن همه‌گیری جهانی کرونا کرده است.
 
در این بیانیه آمده است‌‌ «در ارزیابی‌های مستقل تخمین زده شده است که (واکسن این شرکت) تنها در سال اول همه‌گیری جان ۶ میلیون و پانصد هزار نفر را نجات داده است.»
 
خبر توقف تولید و توزیه واکسن آسترازنکا در حالی منتشر شده است که برخی از کشورها پیش از این عرضه آن را متوقف کرده بودند.
 
عرضه این واکسن در استرالیا از مارس ۲۰۲۳ متوقف شد و آژانس دارویی اروپا هم اخیرا اعلام کرد که استفاده از این واکسن دیگر مجاز نیست.
 
توصیه‌های رسمی پزشکی در مورد استفاده از این واکسن هم چند بار تغییر کرده است.
 
در ژوئن سال ۲۰۲۲، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد واکسن استرازنکا «برای افراد ۱۸ سال به بالا امن و مؤثر است». در ۷ آوریل سال ۲۰۲۱، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمنی به دنبال دریافت گزارش‌هایی «از موارد بسیار نادر لخته خون از تعداد بسیار کمی از افراد» توصیه کرد به افراد بزرگ‌سال ۳۰ سال به بالا، واکسن دیگری به‌ جز آسترازنکا تزریق شود.
 
شرکت آسترازنکا هم به دنبال این توصیه کمیته مشترک، توصیه چاپ‌شده روی برچسب بسته‌بندی واکسن‌هایش را تغییر داد.
نظرات بینندگان