arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۰: محمد هاشمی درمورد کاندیداتوری شمخانی چه گفت؟ / فیدل کاسترو شروع به صحبت که می‌کند، دیگر متوقف نمی‌شود

خاطرات هاشمی رفسنجانی: اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد. گفت، در محافل سياسى، براى نامزدشدن آقاى [علی] شمخانى، [وزیر دفاع]، تحليل‌هاى گوناگونى دارند و جناح دوم خرداد هم منفعل شده است.بعضى ايشان را از سوى شما و بعضى از سوى رهبرى مى‌دانند. گفتم، به هيچ يك از ما مربوط نيست و شخصاً با مشاوره فرماندهان سپاه، به اين تصميم رسيده است و بعد از نام‌نويسى به ملاقات من آمد و علل اقدام خود را توضيح داد. از رهبرى هم فقط پرسيده و ايشان مثل ساير افراد گفته‌اند، مخالفتى ندارم. به آقاى خاتمى هم همين را گفته‌اند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۰: آقاى تقى قرائتى، [رییس مؤسسه مسجد]، همراه با [40 نفر] جمعى از محققان مسجد آمدند. گزارشى از عملكردشان در مورد اصلاح وضع مساجد و تحقيق‌ها و آموزش‌ها دادند و ازكمى بودجه گفتند. به اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] گفتم كه كمك‌شان كنند؛كار خوبى دارند.سخنرانى مبسوطى دربارة سابقه معبد و مسجد در همه اديان آسمانى و نقش مسجد و روحانيت در تحولات مثبت جامعه ايرادكردم.   
 
اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد. گفت، در محافل سياسى، براى نامزدشدن آقاى [علی] شمخانى، [وزیر دفاع]، تحليل‌هاى گوناگونى دارند و جناح دوم خرداد هم منفعل شده است.بعضى ايشان را از سوى شما و بعضى از سوى رهبرى مى‌دانند. گفتم، به هيچ يك از ما مربوط نيست و شخصاً با مشاوره فرماندهان سپاه، به اين تصميم رسيده است و بعد از نام‌نويسى به ملاقات من آمد و علل اقدام خود را توضيح داد. از رهبرى هم فقط پرسيده و ايشان مثل ساير افراد گفته‌اند، مخالفتى ندارم. به آقاى خاتمى هم همين را گفته‌اند. 
 
عصر آقاى فيدل كاسترو، ریيس‌جمهوركوبا و همراهان آمدند. يك ساعت و نيم مذاكره كرديم. شروع به حرف‌زدن در موضوعى كه مى‌كند، ديگر متوقف نمى‌شود و به حاشيه مى‌رود. چندبارى دوستانه با سئوالاتى صحبت را قطع كردم دربارة روابط‌شان با روسيه، چين و كشورهاى آمريكاى لاتين و آمريكا و نياز به سوخت و برنامه ساخت نيروگاه هسته‌اي و چند مورد سوءقصد به جانش و اهميت انقلاب اسلامى ايران حرف زدم. گفت، ايران، چين، هند و روسيه، مى‌توانند از يك قطبى‌شدن جهان جلوگيرى كنند. از كارها و برنامه‌هاي ايران تجليل كرد و براى رفتن به كوبا دعوتم كرد. من هم از روحيات انقلابي او و مردم كوبا و مقاومت آنها قدردانى‌كردم. تهران را شهر عظيمى يافته است. با نحوه صحبت‌كردنش، فهميدم چرا سخنرانى‌هاى چندساعته دارد.  
 
آقاى [محمدرضا] مخبر [دزفولی،عضو كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام] آمد. پيش‌نويس آیين‌نامه نظارت مجمع را آورد و تحليلى از روند انتخابات [میان‌دوره‌ای] مجلس و احتمال تقلب در انتخابات داد.گفت، با توجه به داده‌هاى افكارسنجى‌ ها، علي‌رغم اينكه نامزد نيستم، من را از بقيه جلوتر مى‌ديدند.  
 
امروز هم يك كودك سه‌ماهه در فلسطين شهيد شده و با توجه به شهيدشدن كودك چهارماهه‌اى در ديروز، عواطف را تحريك كرده است.
نظرات بینندگان