arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۳

دانشمندان یک کاخ مرموز ۴۰۰۰ ساله با دیوار‌های درهم پیچیده در جزیره کرت یونان کشف کردند

باستان‌شناسان گزارش می‌دهند که یک سازه دایره‌ای ۴۰۰۰ ساله که در بالای تپه‌ای در یونان کشف شده است ممکن است برای آیین‌های باستانی مینوسی مورد استفاده قرار گرفته باشد. نمایندگان وزارت فرهنگ یونان در بیانیه‌ای گفتند که این ساختمان شامل هشت حلقه سنگی روی هم قرار گرفته با دیوار‌های کوچکی است که آن‌ها را قطع می‌کنند و اتاق‌ها را تشکیل می‌دهند. ساختمان تقریباً هزارتویی است و ممکن است به پیچ و خم افسانه‌ای ساخته‌شده برای پادشاه مینوس اشاره داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باستان‌شناسان گزارش می‌دهند که یک سازه دایره‌ای 4000 ساله که در بالای تپه‌ای در یونان کشف شده‌ است ممکن است برای آیین‌های باستانی مینوسی مورد استفاده قرار گرفته‌ باشد.
 
معماری مرموز
 
نمایندگان وزارت فرهنگ یونان در بیانیه‌ای گفتند که این ساختمان شامل هشت حلقه سنگی روی هم قرار گرفته‌ با دیوارهای کوچکی است که آنها را قطع می‌کنند و اتاق‌ها را تشکیل می‌دهند. ساختمان تقریباً هزارتویی است و ممکن است به پیچ و خم افسانه‌ای ساخته‌شده برای پادشاه مینوس اشاره‌ داشته‌ باشد.
 
این سازه منحصربه‌فرد که 48 متر قطر دارد، در 51 کیلومتری جنوب شرقی هراکلیون، پایتخت کرت کشف شد. کارگران ساختمانی درحال نصب یک سیستم رادار نظارتی برای فرودگاه جدید بودند، که بنا را پیدا کردند.
 
بنای باستانی که در بالای تپه‌ای در نزدیکی شهر کاستلی قرار دارد، به‌نظر می‌رسد که دارای دو منطقه اصلی بوده‌ است. یک ساختمان مدور با قطر 15 متر در مرکز و منطقه‌‌ای ایجادشده‌ توسط دیوارهایی که از آن خارج می‌شوند.
 
براساس سبک قطعات سفالی کشف‌شده‌ در حین کاوش، باستان‌شناسان به‌طور آزمایشی قدمت این بنا را بین سال‌های 2000 تا 1700 قبل از میلاد در میانه تمدن مینوسی تعیین کرده‌اند.
 
تمدن مینوسی
 
بین سال‌های 3000 تا 1100 قبل از میلاد، مینوسی‌ها یکی از اولین فرهنگ‌های پیچیده اروپایی را در جزیره کرت ایجاد کردند. آنها نمونه‌هایی از سفال‌های استادانه، مجسمه‌ها، جواهرات و نقاشی‌های دیواری از خود به‌جای گذاشتند. اما زبان نوشتاری اصلی آنها هرگز به‌طور کامل رمزگشایی نشده است.
 
پس از فروپاشی تمدن آنها، مینوسی‌ها تا حد زیادی فراموش شدند. کاخ باستانی Knossos شناخته‌شده‌ترین نمونه از معماری مینوسی است. این کاخ یک فضای باز مرکزی دارد که توسط بال‌هایی از ده‌ها اتاق کوچک‌تر که توسط راهروهایی به هم متصل شده‌اند، احاطه شده‌ است. با وجود اینکه بنا به‌طور کلی «کاخ» خوانده‌ می‌شوند، اما این سازه‌های عظیم مینوسی عمدتاً مناطقی برای فعالیت‌های اداری محلی بودند تا اقامتگاه‌های سلطنتی.
 
بنابر بیانیه وزارت فرهنگ، ساختمان تازه کشف‌شده‌ در نزدیکی Kastelli نیز بعید است که به‌عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار گرفته‌ باشد. درعوض، وجود بسیاری از استخوان‌های حیوانات در میان یافته‌های دیگر نشان‌دهنده استفاده دوره‌ای از این بنا برای ضیافت‌های آیینی در سطح جامعه است که شامل غذا و سایر هدایا می‌شد.
 
اما سازه Kastelli، مشابهت دقیقی با سایر بناهای تاریخی باستانی ندارد. درحالی‌که کاخ‌هایی مانند Knossos به شکل مربع یا مستطیل چیده‌ شده‌ بودند، ساختار تازه کشف‌شده‌ دایره‌ای است؛ شکلی که بیشتر در مقبره‌های مینوی یافت می‌شود.
 
از آنجایی‌که کار باستان‌شناسی روی این بنا هنوز درحال انجام است، محققان هنوز شکل یا ارتفاع دقیق آن را نمی‌دانند. تحقیقات بیشتری با همکاری وزارت کشور یونان و سازمان هواپیمایی کشوری یونان برنامه‌ریزی شده‌ تا مشخص شود که این ساختمان مرموز دقیقاً برای چه چیزی استفاده شده‌ است و از آن برای مطالعات آینده محافظت می‌شود.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان