arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

قالیباف: این‌که گفتند قانون راهبردی مانع رفع تحریم است درست نیست / قانون راهبردی تکلیف همه را روشن و دست ما را پر کرد / گفتند پروتکل الحاقی را برداریم جنگ می‌شود، جنگ شد؟ گفتند غنی سازی افزایش پیدا کند جنگ می‌شود، جنگ شد؟

قالیباف درباره رفع تحریم‌ها اظهار داشت: من در نشست سیاست خارجی به این موضوع اشاره کردم، موضوع دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی از اولویت‌های دولت چهاردهم است. این وزارت خانه یک طرف بقیه دستگاه‌ها یکطرف. بله ما باید خنثی سازی را انجام دهیم، اما باید رفع تحریم را دنبال کنیم پرونده‌های داریم که مانده است. به هر حال آسیا در قرن ۲۱ در تولید و مصرف رتبه اول دارد. یک بخش در رفع تحریم مذاکرات هسته‌ای است که انجام می‌دهیم. چند سال رفتیم و آمدیم،   برجام را برهم زدند. این‌که گفتند قانون راهبردی مانع رفع تحریم است درست نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم دیده شده است.
 
محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص اقدامات و برنامه‌اش در حوزه کشاورزی گفت: یکی از بخش‌های مهم ما کشاورزی است و به صورت مستقیم ۴ میلیون شغل داریم. کشاورری در امنیت غذایی و کالای اساسی بخش بسیار مهمی است. یکی از چالش‌های جدی و اساسی و طولانی مدت؛ خود شما هم حتما دیده‌اید یکسال گوجه فرنگی نداریم یک سال پیاز، شاید ما در تکنولوژی عقب هستیم در بحث آبیاری هم همین است ما عقب هستیم و تحولی که باید گام به گام پیش می‌رفتیم نداشتیم. اما آن چیزی که مدیر را اذیت می‌کند ، شما وقتی نگاه می‌کنید قیمت تمام کننده سهمش ۳۰ درصدی برای تولید کننده و ۷۰ درصد برای واسطه می‌شود.
 
وی افزود: شما نگاه کنید امروز می‌گویند صادرات، کشاورز تولید می‌کند اما جلوی صادرات را می‌گیرند. ما داراری برنامه ریزی دقیق نیستیم و نوع مدیریت ما در این کار به نوعی نبوده است که بر مشکلات فائق بیاییم. البته در برنامه هفتم این‌ها پیش بینی شده است. بله خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم دیده شده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مشکلات قیمت گذاری است، واردات بی‌رویه هم در چای و برنج صورت می‌گیرد. در قیمت گذاری خود کشاورزان باید حضور داشته باشند. در کالاهای اساسی ما وارد کننده هستیم،  در گندم شرایط بهتر است اما در ذرت و جو و دانه‌های روغنی این‌گونه هستیم و وارد می‌کنیم.  حتما برنامه‌ای موفق است که در سال اول ۱۰ الی ۱۵ درصد اجرا شود اما در سال‌های بعد کامل اجرایی شود.
 
وی درخصوص اجرایی شدن گفت: دولت باید کار تولی خودش را دنبال کند، بخش‌های دیگر را باید مردمی سازی کنیم و مردم خودشان باید تنظیم‌گر شود. 
 
قالیباف درباره رفع تحریم‌ها اظهار داشت: من در نشست سیاست خارجی به این موضوع اشاره کردم ، موضوع دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی از اولویت‌های دولت چهاردهم است. این وزارت خانه یک طرف بقیه دستگاه ها یکطرف. بله ما باید خنثی سازی را انجام دهیم اما باید رفع تحریم را دنبال کنیم پرونده های داریم که مانده است. به هر حال آسیا در قرن ۲۱ در تولید و مصرف رتبه اول دارد . یک بخش در رفع تحریم مذاکرات هسته ای است که انجام می‌دهیم . چند سال رفتیم و آمدیم،  برجام را برهم زدند. این‌که گفتند قانون راهبردی مانع رفع تحریم است درست نیست. اگر تابع سیاست‌های کلان هستیم، مگر مقام رهبری نگفتند قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف همه روشن شد؟ اگر تابع بودیم این چه حرفی است. شورای عالی امنیت ملی مجلس را مکلف کرد تا قانونی بنویسد و اجرا کند ، این قانون دست ما را پر کرد.
 
وی یادآور شد: بحث این بود ترامپ بیرون رفت ما بیرون برویم یا نرویم. دولت گفت یک هفته صبر کنیم، یک هفته شد ۲ ماه ، قانون راهبردی تکلیف همه را روشن کرد. قانون راهبردی می‌گفتیم حالا که از برجام خارج شوید ما پروتکل الحاقی را برمیداریم.گفتند پروتکل الحاقی را برداریم جنگ می‌شود، جنگ شد؟ گفتند غنی سازی افزایش پیدا کند جنگ می‌شود، جنگ شد؟
 
وی تاکید کرد:این که می‌گویند قانون اقدام راهبردی مانع رفع تحریم است اصلا درست نیست، چرا تابع سیاست‌های ابلاغی و راهبردی نیستید، این قانون دست مذاکره کننده‌ها را پر کرد. چطور ما از آمریکا یک چیز می‌خواهیم می‌گوید که دست ما نیست و دست کنگره است؟ ما هم در مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی را تصویب کردیم و باعث شد که از انفعال خارج شویم. ما پیشنهاد روشن دادیم که اقدام در مقابل اقدام باشد. ما به همه تعهدات خود یکجا عمل کردیم اما آنان عملی نکردند. در ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران آمده است که اقدام ما در مقابل اقدام آنان باشد و باید به مردم انتفاع اقتصادی برسد. قطعاً رفع تحریم‌ها را پیگیری می‌کنم.
 
قالیباف درباره روستاییان بیان کرد:اول روستا صاحب پیدا کند. به هر حال دهیارانی داریم که باید به آنها توجه کنیم و ارتقا دهیم. روستان ، مسکن، تولیدات می‌خواهد باید برنامه داشت. روستا از جاهایی هست که مردمی سازی نیازی ندارد ، خودش مردمی سازی شده است باید ارتقا دهیم.الان روستاییان برای ساخت مسکن مشکل زمین دارد این خنده دار نیست روستایی در روستای خودش مشکل زمین دارد، ما باید تلاش کنیم تا روستاییان کوچ نکنند.
 
قالیباف در پاسخ به این‌که چرا افرایش حقوق متناسب با تورم نیست، اظهار داشت:مردم می‌گویند حقوق ما بالا می‌رود اما به اندازه تورم نیست. وقتی که بودجه‌ای که تنظیم می‌شود و در مجلس تصویب می‌شود این بودجه دولت نیست بلکه این بودجه به معنای زندگی مردم است و اگر کسری بودجه باشد، تورم ایجاد می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که افزایش بودجه متناسب با تورم در برنامه ششم توسعه متوقف شده بود، خاطرنشان کرد: اما در برنامه هفتم توسعه آمده است که باید افزایش حقوق متناسب با تورم باشد و باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله حقوق‌ها از تورم جبران شود.
 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:برای مثال ۲۰ درصد افزایش حقوق داریم و ۳۵ درصد تورم است که فاصله بین آن باید از محل رشد اقتصادی پر شود و از سوی دیگر باید با اعطای کالابرگ یکسری از کالاهای اساسی به مردم داده شود و سیاست جبرانی باید اجرایی شود. البته کار اصلی ما مهار تورم است.
نظرات بینندگان