arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۰۶ تير ۱۴۰۳
جلال ساداتیان، دیپلمات سابق، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

جلیلی فقط یک کارشناس بود، اما به ناگهان معاون وزیر شد / او مسائل سیاست خارجی را آخرالزمانی می‌بیند / جلیلی مدعی نابودی اروپاست؛ طبیعی است که با چنین گفتمانی نمی‌توان مذاکره را پیش برد / پیروزی جلیلی یعنی بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت

دیپلمات سابق گفت: بین تندرو‌ها نیز اختلافاتی در نحوه‌ی گفتار وجود دارد اما جلیلی به عنوان تندترین کاندیدا، صرفاً بر مقاومت در برابر غرب تکیه می‌کند. او مدعی است که مقاومت ما را به پیروزی می‌رساند و مسائل سیاست خارجی را آخرالزمانی می‌بیند. او مدعی نابودی اروپاست. طبیعی است که با چنین گفتمانی نمی‌توان مذاکره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نگاه جلیلی و عملکرد او در حوزه سیاست خارجی باعث نگرانی عمیق کارشناسان شده است. 

سید جلال ساداتیان، دیپلمات سابق به «انتخاب» گفت: بین تندرو‌ها نیز اختلافاتی در نحوه‌ی گفتار وجود دارد، اما جلیلی به عنوان تندترین کاندیدا، صرفاً بر مقاومت در برابر غرب تکیه می‌کند. او مدعی است که مقاومت ما را به پیروزی می‌رساند و مسائل سیاست خارجی را آخرالزمانی می‌بیند. او مدعی نابودی اروپاست. طبیعی است که با چنین گفتمانی نمی‌توان مذاکره کرد.

وی درباره نیاز به گفتگو با دنیا در شرایط فعلی بیان کرد: آخرین قطعنامه شورای حکام نشان‌دهنده‌ی این است که آن‌ها به سمت مکانیسم ماشه حرکت می‌کنند. کافیست نامه اروپایی‌ها به شورای امنیت دیکته شود و آن‌ها مکانیسم ماشه را فعال کنند. اگر گفتگویی صورت نگیرد، حتماً این اتفاق خواهد افتاد. این گفتگو در دولت مرحوم رئیسی به این شکل بود که در سازمان ملل و عمان گفتگو می‌کردند. اما جلیلی مشخص نیست چه موضعی داشته باشد. اصولگرایان میانه می‌فهمند که باید با غرب گفتگو کرد، اما امثال جلیلی اروپا را به سمت مکانیسم ماشه می‌برند.

وی در رابطه با احتمال بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت با ادبیات طیف جلیلی اظهار داشت: تحریم‌هایی که اروپا و آمریکا و حقوق بشر داشته‌اند، با گفتمان جلیلی بیشتر می‌شود. در صورت رفتن پرونده ایران به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌هایی که ظریف برای بی اثر کردن آن تلاش کرد، دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند با ایران کار کند. در آن صورت همین مقدار نفتی هم که می‌فروشیم دیگر به بن بست می‌خورد.

ساداتیان درباره ترفیع سریع جلیلی در وزارت خارجه گفت: فقط باد وزارت خارجه به جلیلی خورده است. در دوران احمدی نژاد هم ایشان بالا رفت. جلیلی یک کارشناس بود که در آن دوره به یکباره معاون وزیر شد، بدون اینکه هنوز جا افتاده باشد. آن هم در شرایطی که خود احمدی نژاد آن ۶ قطعنامه را برای ایران درست کرد.

نظرات بینندگان