arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۷ تير ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۴۸: شاه در جلسه با هیات رئیسه مجلسین گفت برای اینکه مردم در امور کشور ذی مداخله و ذی علاقه باشند، لازم است آزادی‌های بیشتری در انتخابات داشته باشند

یادداشت‌های اسدالله علم: امروز مصادف با عید فطر و سلام خاص بود. هیئت دولت، هیئت رئیسه مجلسین، فرماندهان نیروها و سفرای کشورهای اسلامی شرفیاب شدند. بسیار خوشحالم که در شرفیابی هیئت رئیسه مجلسین، شاهنشاه درست عرایض دیروز مرا تکرار فرمودند و فرمودند باید مردم در کار کشور ذیربط و ذی مداخله و ذی علاقه بشوند. بنابراین آزادی هایی کلی و خیلی بیشتر در انتخابات انجمن های ولایتی و شهرداری و مجلسین داشته باشند. من از خوشحالی در پوست نمی گنجیدم. البته خودم آن چنان آزادیخواهی نیستم! ولی بالاخره فکر می کنم راه صحیح همین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۴۸: امروز مصادف با عید فطر و سلام خاص بود. هیئت دولت، هیئت رئیسه مجلسین، فرماندهان نیروها و سفرای کشورهای اسلامی شرفیاب شدند. بسیار خوشحالم که در شرفیابی هیئت رئیسه مجلسین، شاهنشاه درست عرایض دیروز مرا تکرار فرمودند و فرمودند باید مردم در کار کشور ذیربط و ذی مداخله و ذی علاقه بشوند. بنابراین آزادی هایی کلی و خیلی بیشتر در انتخابات انجمن های ولایتی و شهرداری و مجلسین داشته باشند. من از خوشحالی در پوست نمی گنجیدم. البته خودم آن چنان آزادیخواهی نیستم! ولی بالاخره فکر می کنم راه صحیح همین است. به قول چرچیل رئيس الوزراء اسبق و معروف زمان جنگ انگلیس که می گوید: «هیچ سیستم حکومتی را پر نقص و عیب تر از سیستم حکومت دموکراسی نیافته، ولی هیچ حکومتی را بهتر از آن هم نیافته است» واقعا حقوق مردم را باید شناخت و به آنها هم حالی کرد که آنها هم به سهم خود حقوق دیگران را بشناسند و این جز از راه دموکراسی میسر نیست.
 
در مجلسین شاهنشاه چشمه ای از مشکلات مالی شدید کشور و این که مخارج دفاعی هم غیرقابل اجتناب است بیان فرمودند و فرمودند: در دو سال آینده گرفتاری های مالی زیادی خواهیم داشت که تمام برنامه های اجتماعی ما را تحت الشعاع قرار می دهد، ولی متأسفانه از دفاع مملکت نمیتوان چشم پوشید. باید کشوری وجود داشته باشد که ما در داخل آن اصلاحات اجتماعی بکنیم....
 
...شب به مناسبت ۲۱ آذر به باشگاه افسران به مهمانی ارتش رفتم.... مطلبی را که دیروز راجع به پلیس و پسر بهبهانیان نوشتم خوشبختانه باید اصلاح کنم، یعنی معلوم شد پسر را دشمنانش ربوده بودند و پلیس در این وضع مقصر نبود وگرنه خیلی مایه ناامیدی می بود.
نظرات بینندگان