arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳

گزارش‌ها از کشته شدن «حداقل ۱۴ غیرنظامی» در حمله داعش به ولایت دایکندی افغانستان

به گفته وزارت کشور طالبان مردان مسلح روز پنجشنبه گروهی از غیرنظامیان را در ولایت دایکندی این کشور کشته‌اند. شاخه محلی داعش  مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.یک منبع در این ولایت که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت که ۱۴ نفر کشته و حداقل ۴ نفر زخمی شده‌اند.این منبع گفت که مردم برای استقبال از زائرانی که از کربلا برمی‌گشتند جمع شده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: به گفته وزارت کشور طالبان مردان مسلح روز پنجشنبه گروهی از غیرنظامیان را در ولایت دایکندی این کشور کشته‌اند.
 
شاخه محلی داعش  مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
 
رسانه داعش، اعماق، در بیانیه‌ای گفت: «در حمله سربازان خلافت در مرکز افغانستان پانزده شیعه کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.»
 
از زمان پایان شورشگری طالبان و به قدرت رسیدن این گروه در سال ۲۰۲۱، شمار حملات در افغانستان به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما شماری از گروه‌های مسلح از جمله «داعش خراسان» همچنان یک تهدید هستند.
 
عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت کشور طالبان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که «مردان مسلح ناشناس آتش گشودند و غیرنظامیان را کشتند». او اضافه کرد که جزئیات بیشتر درباره این حمله در ولایت دایکندی بعدا منتشر خواهد شد.
 
یک منبع در این ولایت که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت که ۱۴ نفر کشته و حداقل ۴ نفر زخمی شده‌اند.
 
این منبع گفت که مردم برای استقبال از زائرانی که از کربلا برمی‌گشتند جمع شده بودند.
 
شبکه خبری طلوع در افغانستان هم از کشته شدن ۱۴ نفر خبر داد.
 
یک مقام بیمارستان شهر نیلی، مرکز دایکندی، گفت که خدمه به حال آماده باش در آمده‌اند.
 
بیشتر اهالی ولایت دایکندی مسلمانان شیعه هستند و این یکی از امن‌ترین استان‌های افغانستان به حساب می‌آید.
 
داعش شاخه خراسان یکی از شاخه‌های منطقه‌ای گروه موسوم به دولت اسلامی است که دولت‌های سراسر جهان آن را سازمانی تروریستی و ممنوع می‌شمارند.
 
این شاخه بر افغانستان، ایران و پاکستان تا آسیای مرکزی متمرکز است.
 
این گروه نام خراسان را به این دلیل انتخاب کرده چون خراسان بخشی از خلافت اسلامی تاریخی بوده که آن منطقه را در بر می‌گرفته است.
 
داعش خراسان حدود ۹ سال است که فعالیت دارد ولی در ماه‌های اخیر خطرناک‌ترین شاخه گروه داعش با عمق دسترسی و شهرت به قساوت و خشونت شدید بوده است.
 
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم اخیرا هشدار داد که شاخه داعش در افغانستان بزرگترین تهدید تروریستی خارجی برای اروپا است زیرا این سازمان در حال تقویت خود است.
 
ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل در امور مبارزه با تروریسم، ماه پیش گفت: «داعش خراسان توانایی‌های مالی و لجستیکی خود را در شش ماه گذشته بهبود بخشیده است، از جمله با استفاده از حمایت دیاسپورای [جوامع مهاجر] افغانستان و آسیای مرکزی.»
 
این گروه مسئولیت حمله ماه مارس به یک سالن موسیقی در مسکو را بر عهده گرفت که در آن ۱۴۵ نفر کشته شدند.
نظرات بینندگان