arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

مجارستان ارتباط با انفجار‌های پیجری در لبنان را رد / «شرکت مرتبط با پیجر‌های منفجرشده هیچ کارخانه تولیدی در مجارستان ندارند»

سخنگوی دولت مجارستان امروز چهارشنبه در شبکه ایکس هر گونه ارتباط این کشور با دستگاه‌های ارتباط رادیویی در لبنان که به شهادت دست‌کم ۱۲ نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد را رد کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دولت مجارستان امروز چهارشنبه در شبکه ایکس هر گونه ارتباط این کشور با دستگاه‌های ارتباط رادیویی در لبنان که به شهادت دست‌کم 12 نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد را رد کرده است.
 
سخنگوی دولت مجارستان تصریح کرد شرکت مرتبط با پیجرهای منفجرشده در لبنان هیچ کارخانه تولیدی در مجارستان ندارند و از این دستگاه‌ها هم هرگز در خاک مجارستان استفاده نشده است. 
 
زولتان کواکس در ایکس نوشت: «مسئولان ما تأیید کرده‌اند که شرکت مورد نظر یک واسطه تجاری بدون هیچ مکان تولیدی در مجارستان است... دستگاه‌های مورد اشاره هرگز در مجارستان نبوده‌اند.
 
روز گذشته (سه‌شنبه) «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان از زخمی شدن صدها نفر در مناطق مختلف این کشور بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی خبر داد. 
 
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تصریح کرد که عامل این حوادث انفجار دستگاه‌های پیجر در بیروت بوده است. در بیانیه حزب‌الله آمده بود که این حادثه حدود ساعت 15:30 به وقت محلی لبنان رخ داده است. 
 
آخرین گزارش‌ها  از شمار شهدا و زخمی‌ها  حاکی است 12 نفر بر اثر این انفجارها به شهادت رسیده و 4 هزار نفر مجروح شده‌اند. این آمار را وزیر بهداشت لبنان اعلام کرده است. 
 
جنبش حزب الله لبنان در نخستین بیانیه خود تأکید کرد که برای دفاع از لبنان در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد. در این بیانیه از مردم لبنان خواسته شده بود به شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای که برخی از طرف‌ها منتشر می‌کنند هیچ توجهی نکنند؛ شایعاتی که در راستای جنگ روانی دشمن صهیونیستی است.
 
حزب‌الله اندکی بعدتر در یک بیانیه دوم تصریح کرد: «بعد از بررسی تمامی وقایع، داده‌ها و اطلاعات موجود در مورد حمله جنایتکارانه‌ای که امروز بعد از ظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسئول کامل این تجاوز می‌دانیم که غیرنظامیان را نیز تحت الشعاع قرار داده و منجر به شهادت چندین نفر و زخمی شدن شمار زیادی با جراحت‌های مختلف شد.»
 
کدام شرکت؟
 
همچنین الموسوی، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان روز گذشته گفته بود که رخدادهای بیروت، یک کشتار جمعی به شمار می‌رود. او گفت کسانی که دستگاه ارتباطی پیجر داشتند، غیر نظامی بوده‌اند، نه نظامی.
 
روز گذشته پایگاه آی‌24 رژیم صهیونیستی با استناد به گزارش‌های تأییدنشده ادعا کرده پیجرهایی که امروز در لبنان منفجر شده‌اند از مدل Gold Apollo AR-924 model بوده‌اند که ساخت تایوان است.
 
با وجود این، این شرکت تایوانی امروز اعلام کرد که اجازه استفاده تجاری از برند خود بر روی پیجرهایی که در لبنان منفجر شده بودند را صادر کرده اما دستگاه‌های منفجرشده در اصل توسط شرکت BAC که در بوداپست مجارستان حضور دارد ساخته و فروخته شده است. 
 
شرکت Gold Apollo در بیانیه‌ای روی وب‌سایت خود تأکید کرد: «ما به BAC مجوز داده‌ایم از نشان تجاری ما برای محصولاتی که در برخی مناطق تولید می‌شوند استفاده کنند اما طراحی و تولید این محصولات تنها به عهده BAC است.»
 
در ادامه این بیانیه آمده است: «درباره مدل پیجر AR-924 که در گزارش‌های اخیر رسانه‌ای به آنها اشاره شده ما می‌توانیم این توضیح را بدهیم که این مدل توسط شرکت BAC تولید شده و فروخته می‌شود.»
 
بنیان‌گذار شرکت گلد هم روز چهارشنبه به شبکه آمریکایی ان‌پی‌آر گفت: «در این دستگاه‌ها چیزی وجود نداشت که ما تولید کرده و برای شرکت BAC صادر کرده باشیم.»
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته نوشته بود دستگاه‌های ارتباطی جدیدی که اعضای حزب‌الله به همراه داشته‌اند دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که منفجر شده‌اند. 
 
به نوشته این خبرگزاری، این باتری‌ها در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است دود کرده، ذوب شوند و دچار حریق شوند.
 
از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودروهای برقی استفاده می‌شود. 
 
آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند.
 
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از شرکت امنیتی «لوبک اینترنشنال» نوشته بود انفجار در دستگاه‌های ارتباط رادیویی در لبنان احتمالاً از طریق یک بدافزار صورت گرفته است.
 
روایت‌های مختلف دیگری هم درباره نحوه وقوع این انفجار از جمله احتمال هک دستگاه‌ها یا پدیده «فرار گرمایی» مطرح شده‌اند که البته هیچ‌کدام از این روایت‌ها هنوز به تأیید نرسیده‌اند. 
 
یک منبع لبنانی هم به شبکه الجزیره گفته که این دستگاه‌های پیجر از قبل بمب‌گذاری شده بود.  این منبع  به شبکه الجزیره گفت: وزن بسته‌ای که منفجر شده بیش از ۲۰ گرم حامل مواد منفجره نبوده است.
 
این منبع می‌گوید که دستگاه‌های ارتباطی که منفجر شدند پنج ماه پیش وارد لبنان شده بودند.
نظرات بینندگان