arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

امام جمعه اصفهان: نفس انسان بیشتر تابع خوشی‌ها است و امر به بدی می‌کند اما عقل و دین می‌تواند این صفات را کنترل کند

یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان گفت: اگر انسان غضب نداشته باشد نمی‌تواند از ناموس و مال خود دفاع کند اما باید مراقب باشد بی جا غضب نکند زیرا بسیاری از جنایت‌ها به دلیل غضب بی‌جا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: امام جمعه اصفهان گفت: اگر انسان غضب نداشته باشد نمی‌تواند از ناموس و مال خود دفاع کند اما باید مراقب باشد بی جا غضب نکند زیرا بسیاری از جنایت‌ها به دلیل غضب بی‌جا است.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان که در مصلی این شهر برگزار شد، اظهار داشت: اگر انسان غضب نداشته باشد نمی‌تواند از خود و ناموس و مال خود دفاع کند اما باید مراقب باشد بی جا غضب نکند زیرا بسیاری از جنایت‌ها به خاطر غضب بی‌جا است.

وی افزود: اصل حب و دوست داشتن مال خوب است اما گاهی حب مال انسان را از مسیر منحرف می‌کند و تمام کنترل اینها با کنترل هوای نفس ممکن است که بسیار کار دشواری است.

آیت‌الله طباطبایی نژاد ادامه داد: امیرالمومنین (ع) برای ما از دو چیز ترسیده است؛ یکی تبعیت از خواسته‌های نفس و دیگری آرزوی طولانی داشتن است و در همین رابطه امام سجاد (ع) فرمودند که با امروز و فردا کردن عمرمان را هدر ندهیم؛ هوای نفس معمولاً بر خلاف خواسته‌های خداست که باید کنترل شود.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: مراقبت نفس یعنی علاوه بر اینکه باید مراقب اعضای ظاهری باشیم، باید مراقب نفس باشیم که هوای نفس ما را از مسیر حق منحرف نکند.

وی با بیان اینکه بسیاری از صفات ظاهری نبوده و باطنی است، ادامه داد: باید مراقب باشیم برخلاف دستور الهی حرکت نکنیم؛ صفاتی مانند حسد، ریاست طلبی و … را خداوند در وجود انسان خلق کرده و برای انسان لازم است اما باید این صفات را کنترل کنیم.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: اگر حب مال نباشد انسان حرکتی نمی‌کند اما این صفت نیاز به کنترل دارد؛ نفس انسان بیشتر تابع خوشی‌ها است و امر به بدی می‌کند اما عقل و دین انسان می‌تواند این صفات را کنترل کند و لذا در قرآن کریم به حسودی که حسادت کند، به خدا پناه برده شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه تنبلی نشانه هوای نفس است، افزود: انسان ذاتاً راحت طلب است اما گاهی باید برای خدمت به جامعه حرکت کند.

وی ادامه داد: مساله شهوت یکی دیگر از موارد هوای نفس است و نباید با خوش آمدن‌ها از چیزی یا پیروی از خواسته دل برخلاف خواسته خداوند حرکت کرد.

امام جمعه اصفهان افزود: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که خداوند فرمودند هر بنده‌ای که هوای خود را بر هوای خدا مقدم بدارد نه به دنیا خواهد رسید و نه به آخرت و اما کسی که خواسته خدا را بر خواسته نفس خود مقدم بدارد، خداوند او را از کج‌روی‌ها حفظ کرده و رزق او از آسمان و زمین تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: دو چیز موجب شد خداوند ابراهیم خلیل را دوست خود بداند؛ یکی مردم داری و اطعام طعام و دیگری عبادت کردن در تاریکی شب بود؛ بنابراین کنار زدن هوای نفس و داشتن زندگی مومنانه موجب حمایت خداوند از انسان خواهد شد.

خطیب جمعه اصفهان با اشاره به روایتی از امیرالمومنین مردم را به اندیشیدن در روز و در شب به کنده شدن از زمین برای عبادت فراخواند و در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: افتخار ما این است که امت پیامبر اسلام هستیم؛ اما در خصوص عظمت پیامبر اکرم (ص) باید به چند نکته توجه کرد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم همه پیامبران را با اسم آورده است اما در خصوص پیامبر اسلام اینگونه نیست و ایشان را با تعابیری مانند یا رسول الله، یا نبی الله آورده است و در کنار آن صفاتی را مانند احسن الخالقین، اشداء علی الکفار برای ایشان بیان کرده است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به آیه ۵۶ سوره احزاب یادآور شد: خداوند و ملائکه بر پیامبر ما درود فرستاده‌اند و در این آیه تاکید شده که شما مؤمنین هم این کار را بکنید و تسلیم پیامبر باشید تا جایی که در آیه ۲ سوره حجرات تاکید شده اگر صدای خود را نزد پیامبر بالا ببرید همه اعمالتان محو خواهد شد و بنابراین مردم فهیم، مردمی هستند که در برابر پیامبر آرام و متواضع‌اند.

وی با اشاره به آیات ۳۳ و ۵۳ سوره احزاب گفت: خداوند تاکید کرده که ای اهل ایمان در خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید و به بحث و صحبت ننشینید چون این عمل، پیامبر را ناراحت می‌کند و همه این آیات و روایات نشان دهنده احترام و علاقه‌ای است که خداوند به پیامبر اکرم (ص) دارد.

آیت‌الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: آنقدر خداوند برای اهل کتاب از پیامبر اسلام گفته که آن‌ها پیامبر ما را مانند فرزند خود می‌شناسند اما حق را کتمان می‌کنند و امروز هم این مسئله در مورد امام زمان (عج) صدق می‌کند.

وی در بخش دیگری به تشریح روایتی از یک عالم اهل سنت پیرامون شخصیت امام صادق (ع) پرداخت و گفت: طبق این روایت امام صادق (ع) شخصیتی است که اصلاً دنیاطلب و به دنبال اندوختن مال نبود و به بالای قله معرفت رسیده بود که عالم سنی درباره ایشان چنین گفته است.

امام جمعه اصفهان در پایان با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس بر جوانان غیوری که با بذل مال و جان خود موجب پیروزی اسلام در هشت سال دفاع مقدس شدند درود فرستاد.

نظرات بینندگان