arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۱ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم

گیر پدرسن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با ابراز نگرانی از انفجارها در لبنان و سوریه، گفت: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: گیر پدرسن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با ابراز نگرانی از انفجارها در لبنان و سوریه، گفت: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم.

گیر پدرسن فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره سوریه افزود: من مانند دبیرکل سازمان ملل از گزارش‌های مربوط به انفجار تعداد زیادی از وسایل ارتباطی در سراسر لبنان و همچنین در سوریه در 17 و 18 سپتامبر که منجر به تلفات از جمله کودکان شد، و حملات هوایی اسرائیل به لبنان و شلیک موشک از سوی حزب‌الله به اسرائیل, بسیار نگران هستم. من مانند دبیرکل سازمان ملل حداکثر خویشتنداری در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه را تکرار می کنم.

فرستاد ویژه سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرد: خطر آشکار و فعلی یک جنگ منطقه ای گسترده تر وجود دارد که مردم سوریه را در تیررس قرار می دهد.

او اضافه کرد: در داخل سوریه، خشونت همچنان بسیار بالاست. در ماه گذشته بار دیگر شاهد گلوله باران غم انگیز و حملات پهپادی، توپخانه، شلیک موشک و تک تیرانداز و درگیری در خطوط مقدم بودیم. در همین حال، شمال شرق و جنوب غرب همچنان شاهد تنش و خشونت جدی است. تهدید گروه تروریستی داعش در سوریه همچنان در حال افزایش است و این گروه تعداد حملات خود را افزایش داده است.

پدرسن افزود: در حال حاضر، در سراسر منطقه، از جمله در غزه، بیشترین نیاز این ساعت, کاهش تنش و آتش بس است. در خود سوریه نیز، همانطور که در قطعنامه 2254 شورای امنیت خواسته شده است، به یک آرامش سراسری و آتش بس سراسری نیاز داریم. در همه شرایط، همه طرف ها باید به طور کامل قوانین بشردوستانه بین المللی و تعهدات آن را برای حفاظت از غیرنظامیان رعایت کنند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: با ادامه خشونت و بی ثباتی، سوری ها نیز با نیازهای بشردوستانه سرسام آور دست و پنجه نرم می کنند. اقتصاد شکسته ای که به طور چشمگیری بر همه سوری ها و معیشت آنها تأثیر می گذارد. زیرساخت های آسیب دیده یا تخریب شده؛ تعطیلی مدارس و امکانات پزشکی؛ بدترین بحران آوارگی این قرن؛ و بحران بازداشت شدگان و مفقودین که کاملاً حل نشده است.

او افزود: دستگیری های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، بدرفتاری و شکنجه در بازداشت همچنان در تمام مناطق سوریه گزارش شده است.وضعیت پناهندگان و آوارگان در سراسر سوریه و منطقه همچنان نگران کننده است. مردم سوریه باید در هر کجا که هستند، از جمله در کشورهای میزبان، محافظت شوند.

پدرسن تاکید کرد: لفاظی ها و اقدامات ضد پناهجویان باید متوقف شود. پناهندگانی که داوطلبانه باز می گردند برای انجام این کار نیاز به حمایت دارند. اما بازگشت داوطلبانه در تعداد کمی انجام می شود و مردم به صورت همزمان سوریه را ترک می کنند. آنچه در سوریه مورد نیاز است، پیشرفت واقعی به سمت یک محیط امن، آرام و بی طرف است، که همچنین نوعی محیط مورد نیاز برای بازگشت امن، با عزت و داوطلبانه پناهندگان است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: راه حل نظامی برای درگیری وجود ندارد و راه حل دیپلماتیک مقطعی نیز وجود ندارد. از همه طرف ها می خواهم که همکاری خود را حفظ کنند.

نظرات بینندگان