arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

معرفی مستند توران خانم

شاید به بهانه اول مهر و شروع مدارس تماشای مستند توران خانم (زندگی توران میرهادی) نه تنها خالی از لطف نباشد که یک ضرورت فرهنگی به حساب بیاید. استاد توران میرهادی مادر آموزش و پرورش نوین کودکان و نوجوانان نامیده می شود. در این مستند سالهای آخر عمر ایشان روایت می شود...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام مستند: توران خانم

سال انتشار: 1398

 ژانر: مستند و بیوگرافی

کارگردان: رخشان بنی اعتماد مجتبی میرتهماسب

تدوینگر: شیرین برق­نورد 

آهنگساز: پیمان یزدانیان

فیلمبرداران: مجید گرجیان، محمدرضا جهان­ پناه

امتیاز (IMDB) : 6.9 از 10

 

 

درباره مستند

شاید به بهانه اول مهر و شروع مدارس تماشای مستند توران خانم (زندگی توران میرهادی) نه تنها خالی از لطف نباشد که یک ضرورت فرهنگی به حساب بیاید. خوشبختانه حالا این مستند در پلتفرم فیلیمو در معرض نمایش همگان قرار دارد و چه خوب است که دست کم معلمان و متولیان تعلیم و تربیت کشور برای یکبار هم که شده این مستند را ببینند. قطعا آنکه دستی بر آتش تعلیم و تربیت دارد یا نسبت به نظام آموزشی و شیوه تربیتی کودکان این سرزمین دغدغه مند است توران میرهادی و دغدغه‌هایش را می‌شناسد و آن‌ها هم که او را نمی‌شناسند با تماشای این مستند نسبت به او و کارهای بزرگش برای کودکان این سرزمین آشنایی پیدا می‌کنند.

 

خلاصه فیلم توران خانم

توران میرهادی استاد ادبیات کودک و نوجوان، روانشناس و فعال حوزه کودک و نوجوان بود که یک مجتمع آموزشی تجربی به نام فرهاد را تاسیس کرد و پایه گذار شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودک و نوجوانان است. مجتمع فرهاد در زمان خود یکی از خاص ترین و جذاب ترین سبک آموزشی را ارائه می کرد. او با مدارس معلم محور مخالف بود.

 

موضوع مستند توران خانم

استاد میرهادی متولد سال 1306 در تهران است. او تحصیلات خود را در حوزه آموزش و پرورش (علوم تربیتی) و روان شناسی در فرانسه ادامه داد و در سال 1330 به ایران بازگشت و عضو شورای کتاب کودک شد. این معلم مهربان و دوست داشتنی در سال 95 درگذشت. این فیلم سینمایی ایرانی یا بهتر است بگوییم مستند فاخر زندگینامه استاد بزرگ توران میرهادی را بسیار زیبا به تصویر کشیده است.

 

یادداشت رخشان بنی اعتماد

توران خانم جایتان سبز

از سال ۱۳۹۱ این شانس را پیدا کردم که به بهانۀ ساخت فیلم مستند ” توران خانم ” به اتفاق مجتبا میرتهماسب، در سال های پایانی عمر پر بار “توران میرهادی” از نزدیک با ایشان آشنا شوم. تفکر و آموزه های خانم میرهادی در تعلیم و تربیت نوین و ادبیات کودکان برای دغدغه مندان و متخصصان حوزۀ کودک آشنا و الهام بخش است، اما در طول پنج سال ساخت فیلم “توران خانم” هر زمان که حضور بی بدیل‌شان در قاب دوربین قرار می‌گرفت، حسرتی عمیق بر دلم می‌نشست که اگر از کودکی شانس شاگردی ایشان را داشتم، بی‌شک انسان بهتری بودم و مادری شایسته‌تر.

شخصیت خانم میرهادی خود الگوی انسان آزاده و وارسته بود، نمادی که برای هر پدر و مادری آرزوی تربیت فرزندانی این چنین است. هرچند دیر، ولی از ایشان بسیار آموختم و ترجیع‌بند همیشگی‌شان که شکر نعمت‌های هرچند کوچک بود را به کار می‌گیرم که خدا را شکر این فرصت را یافتیم تا ذره‌ای از دریای وجود و شخصیت ایشان را در فیلم «توران خانم» ثبت و ماندگار کنیم.

 

نظرات بینندگان