arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

دبیر انجمن ذغال سنگ: معدن طبس بزرگترین معدن بخش خصوصی کشور است / انفجاری با این ابعاد به طور حتم برخورد با یک منبع گازی حداقل ۵۰ هزار متر مکعب وتصاعد گاز متان بوده / این اولین بار است که به منبع گازی به این حجم رسیدیم

سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ ایران گفت:این معدن بزرگ ترین معدن بخش خصوصی است. الان نمی‌توان در مورد علت حادثه با قطعیت صحبت کرد، اما انفجاری با این ابعاد به طور حتم برخورد با یک منبع گازی حداقل ۵۰ هزار متر مکعب وتصاعد گاز متان بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برنا: سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ ایران گفت:این معدن بزرگ ترین معدن بخش خصوصی است. الان نمی‌توان در مورد علت حادثه با قطعیت صحبت کرد، اما انفجاری با این ابعاد به طور حتم برخورد با یک منبع گازی حداقل ۵۰ هزار متر مکعب وتصاعد گاز متان بوده است.
 
سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ ایران در خصوص حادثه معدن ذغال سنگ طبس گفت: هنوز ابعاد حادثه به طور کامل مشخص نشده و اولویت خروج افراد باقیمانده در زیر آوار است.
 
وی در خصوص مشخصات این معدن گفت: به لحاظ استخراج این معدن بزرگترین معدن بخش خصوصی کشور بود و تجهیزات آن کاملا مکانیزه بودند اگر بخواهیم معادن بخش خصوصی را دسته بندی کنیم بدون شک این معدن به لحاظ استفاده از ماشین آلات اصول ایمنی و حفاظتی و استفاده از پرسنل متخصص در ۵ معدن اول کشور قرار می‌گیرد به طوریکه در ۲۰ سال اخیر هیچ اخطاری از سازمان‌های نظارتی دریافت نکرده است.
 
وی افزود:معدنی با ابعاد ذغال سنگ طبس که ۱۸۰۰ نفر پرسنل دارد و حوزه فعالیت آن ذغال سنگ است اگر در موارد ایمنی سهل انگاری کند هر ماه حادثه خواهد داشت آن هم استخراج ماده‌ای مانند ذغال سنگ که به طور طبیعی در هر تن آن ۱۵ متر مکعب گاز متان است.
 
صمدی افزود: یکی از اتفاقات معمولی در حوزه استخراج ذغال سنگ رسیدن به منبع‌های زیر زمینی گاز است به طور معمول معدنی در این حجم دستگاه تهویه در هر ساعت هزار متر مکعب گاز را به خارج هدایت می‌کند، اما اگر یک دفعه به یک منبع گاز متراکم برسند که به طور مثال ۵۰ هزار متر مکعب گاز متصاعد شود شاهد یک انفجار خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: الان نمی‌توان در مورد علت حادثه با قطعیت صحبت کرد، اما انفجاری با این ابعاد به طور حتم برخورد با یک منبع گازی حداقل ۵۰ هزار متر مکعب وتصاعد گاز متان بوده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان پیش بینی برخورد با یک منبع گازی را کرد گفت: معمولا در مناطقی که مخازن زیر زمینی گاز هست تمهیدات لازم و احتیاط بیشتری هنگام تخریب صورت می‌گیرد، اما در منطقه طبس این اولین بار است که به منبع گازی به این حجم رسیدیم.
نظرات بینندگان