پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این هفته در جهان خودرو: رونمایی از محصولات جدید آئودی در بازار چین با نشان جدید، تولید دوباره یک بنتلی مشهور پس از نزدیک به یک قرن، انتشار جزییاتی از مدلهای جدید بنز و تاثیر ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر بازار خودرو.
آئودی بدون چهار حلقه
آئودی با ایجاد تغییراتی در عرضه محصولاتش در چین، از سال آینده نشان همیشگی این کارخانه را از مدلهای جدیدش حذف خواهد کرد. آئودی همزمان با اعلام این خبر برای نمایش تصویری از مدلهای جدیدش در چین یک کانسپت الکتریکی به نام E رونمایی کرد.
نشان جدید آئودی به جای چهار حلقه پیوسته که حدود یک قرن لوگوی این شرکت بوده، نام آئودی را با حروف بزرگ نمایش میدهد. گرنوت دولنر، مدیر آئودی میگوید دلیل انتخاب نشان تازه ایجاد فاصله بین مدلهای جدید و مدلهای کنونی کارخانه است.
آئودی میگوید محصولاتی که با نشان جدید به بازار عرضه میشوند برای نیاز و سلیقه خاص مشتریان چینی طراحی شدهاند؛ مشتریانی که جوانتر هستند و به امکانات پیشرفته دیجیتال و فناوری خودران علاقه دارند.
آئودی با همکاری SAIC سه مدل الکتریکی جدید در دو سال آینده در چین عرضه خواهد کرد
مدلهایی که نشان جدید دارند با همکاری کارخانه SAIC، شریک چینی آئودی تولید میشود. خودروساز آلمانی میگوید این همکاری سرعت طراحی و مهندسی ماشین را سی درصد افزایش داده و هزینه تولید را کمتر کرده است.
کانسپت E ساده و مدرن است و اتاقش با ترکیبی از چوب و پارچه طراحی شده است. اطلاعات روی یک نمایشگر با وضوح بالا نمایش داده میشود که سراسر جلوی ماشین را پوشانده است. راننده و سرنشینان میتوانند با دستور صوتی بخشهای مختلف ماشین را کنترل کنند. سیستم عامل ماشین هم یک فروشگاه دارد که میتوان با خرید برنامههای مختلف امکاناتی به ماشین اضافه کرد.
ماشینها بر روی پلتفرمی ساخته میشود که با همکاری آئودی و SAIC طراحی شده است. قویترین مدل دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۷۶۴ اسب بخار نیرو تولید میکند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۷ ثانیه است. ماشین همچنین امکان شارژ سریع دارد و به گفته کارخانه میتوان باتریها را در ده دقیقه به اندازه ۳۷۰ کیلومتر حرکت شارژ کرد.
اتاق کانسپت E با ترکیبی از چوب و پارچه تزیین شده است.
چین با پیشبینی فروش حدود ۲۵ میلیون دستگاه ماشین در سال ۲۰۲۴ بزرگترین بازار خودروی جهان است. فروش ماشینهای الکتریکی در چین به سرعت در حال رشد است. سال گذشته در این کشور حدود حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخته شد.
با این حال آئودی نتوانسته از بازار ماشینهای الکتریکی به اندازه رقیبان چینیاش سهم بگیرد. این شرکت در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ کمتر از ده هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخت، در حالی که فروش زیکر و نیو، دو رقیب چینی آئودی در این مدت هشت برابر بود.
مدلهای جدید آئودی در دو سال آینده به بازار چین عرضه خواهد شد. این شرکت اعلام کرده فروش شاسیبلندهای الکتریکی Q4 و Q5 را با نشان همیشگی آئودی در چین ادامه خواهد داد و مدلهای بنزینیاش را هم در این بازار به روز خواهد کرد.
AMG این طرح را از اولین شاسیبلندش منتشر کرد
شاسیبلند اختصاصی AMG
AMG، زیرمجموعه ماشینهای اسپرت مرسدس بنز طرحی از شاسیبلند جدیدش منتشر کرده و میگوید آزمایشهای پیش از تولید این مدل از زمستان آغاز خواهد شد. این ماشین که موتور الکتریکی دارد، اولین شاسیبلندی است که به طور کامل توسط AMG طراحی شده و مدلی مشابه در محصولات معمولی بنز نخواهد داشت.
نام ماشین هنوز اعلام نشده و فعلا با اشاره به محل کارخانه AMG، «متولد آفالترباخ» نامیده شده است. این شاسیبلند بر روی پلتفرمی ساخته میشود که AMG قرار است دو مدل روی آن تولید کند. اولین مدل که یک سدان اسپرت است سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و گفته میشود حدود هزار اسب بخار نیرو دارد.
بامو XM نزدیکترین رقیب شاسیبلند AMG خواهد بود
شاسیبلند الکتریکی AMG سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد. رقیب اصلی این ماشین بامو XM است که در زیرمجموعه M کارخانه بامو طراحی و تولید شده است. XM قوای محرکه هیبرید-الکتریکی دارد که قویترین مدلش ۷۴۸ اسب بخار نیرو تولید میکند.
AMG شهرتش را مدیون موتورهای دوازده سیلندر و هشت سیلندر بنزینی است و این نگرانی وجود دارد که با الکتریکی شدن و حذف موتور درونسوز، محصولات جدید این شرکت نتواند انتظار مشتریان را برآورده کند. مایکل شیبه، مدیر AMG در واکنش به این نگرانیها گفته که مدلهای جدید شرکت «اول AMG و بعد الکتریکی هستند.»
اولا کالنیوس، مدیر بنز در یک ویدیو امکانات نسل جدید مدل CLA را نمایش داد
مرسدس بنز همزمان هفته گذشته با انتشار یک ویدیو اطلاعاتی درباره نسل جدید کوچکترین مدلش، CLA منتشر کرد. در این ویدیو اولا کالنیوس، مدیر بنز با یک مدل استتار شده CLA رانندگی میکند و میگوید این هوشمندترین ماشینی است که بنز تاکنون ساخته است.
نسل جدید CLA اولین مدل از چهار مدل کوچکی است که به ترتیب از سال آینده به بازار عرضه خواهند شد. این ماشینها روی پلتفرمی جدید ساخته میشوند که از پایه برای ماشینهای الکتریکی ساخته شده، اما میتوان با آن مدلهای هیبرید هم ساخت.
تصاویر استتار شده نشان میدهد که ظاهر نسل جدید CLA بسیار شبیه به کانسپتی با همین نام است که بنز سال گذشته رونمایی کرد. در ویدیویی که بنز منتشر کرده، آقای کالنیوس بخشی از استتار ماشین را کنار میزند و نشان میدهد که چراغ ماشین شکلی شبیه نماد بنز دارد.
CLA با سیستم عاملی کاملا جدید به بازار عرضه میشود. بنز میگوید کار کردن با این سیستم عامل که به هوش مصنوعی مجهز است پیچیده نیست و میتواند مانند یک انسان با راننده صحبت کند.
آقای کالنیوس میگوید با CLA دورهای تازه از تاریخ مرسدس بنز آغاز میشود و این شرکت در سالهای آینده به طور بیسابقهای مدلهای جدید به بازار عرضه خواهد کرد.
بنتلی مدل «اسپید سیکس» را در سال ۱۹۲۸ تولید کرد
بازگشت «اسپید سیکس» بعد از یک قرن
بنتلی پس از ۹۴ سال یکی از مدلهای مشهورش در دهه بیست میلادی به نام «اسپید سیکس» را به سفارش یک کلکسیونر آمریکایی تولید کرد. ساخت این ماشین بخشی از برنامهای به نام «تداوم» برای تولید مجدد مدلهای کلاسیک این خودروساز انگلیسی است.
اسپید سیکس دومین مدلی است که در برنامه «تداوم» تولید میشود. بنتلی در سال ۲۰۲۱ دوازده دستگاه از مدل «بلوور» (Blower) تولید کرد که هر کدام به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار پوند (نزدیک دو میلیون دلار) فروخته شد.
اسپید سیکس یکی از مهمترین مدلهای تاریخ بنتلی و از موفقترین ماشینهای مسابقهای این کارخانه است.
قدرت موتور ۲۰۵ اسب بخار است که پنج اسب بخار از مدل اصلی قویتر است
اسپید سیکس جدید با دست و همان روشی ساخته شد که بنتلی آن را در دهه بیست میلادی تولید میکرد
ساخت اسپید سیکس جدید کمی بیشتر از یک سال طول کشید
ساخت اسپید سیکس جدید کمی بیشتر از یک سال طول کشید و با دست و همان روشی ساخته شد که بنتلی آن را در دهه بیست میلادی تولید میکرد. مهندسان بنتلی برای اطمینان از درست بودن رنگ و جزییات ماشین، یک اسپید سیکس را که در موزهای در انگلیس نگهداری میشود بررسی کردند.
برای ساخت موتور ۶۰۰ قطعه جدید طراحی و ساخته شده است. قدرت موتور ۲۰۵ اسب بخار است که پنج اسب بخار از مدل اصلی قویتر است، اما بنتلی تلاش کرده تا عملکرد موتور کاملا شبیه به مدلی باشد که حدود یک قرن پیش در مسابقات شرکت میکرد.
استقبال از سری ماشینهای «تداوم» بنتلی بسیار خوب بوده و مدل قبلی این سری پیش از اعلام عمومی همه پیشفروش شدند. بنتلی قرار است تعداد بیشتری اسپید سیکس تولید کند، اما قیمت ماشین را هنوز اعلام نکرده است.
بازار خودرو در دوران ترامپ
با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خودروسازان خود را برای وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی به این کشور آماده میکنند.
آقای ترامپ همچنین وعده داده که به محض شروع کارش در کاخ سفید برخی از قوانین مربوط به حفظ محیط زیست را لغو کند. او علاوه بر این اعلام کرده مشوقها و سوبسیدهای خودروهای الکتریکی را کم یا به کلی حذف خواهد کرد.
این تغییرات دست خودروسازان را باز میکند تا شاسیبلندها یا وانتهای بنزینی تولید کنند که آلودگی بیشتری دارند، اما سودشان زیاد است. از سوی دیگر، خودروسازان در ساخت ماشینهای الکتریکی میلیاردها دلار سرمایهگذاری کردهاند و آینده این سرمایهگذاریها با قطع مشوقها و سیاستهای جدید با تردید روبرو خواهد شد.
«انجمن حملونقل بدون آلایندگی»، سازمانی شامل تولیدکنندگان ماشینهای الکتریکی مثل تسلا و ریویان اعلام کرده که آماده است با دولت دونالد ترامپ همکاری کند. این سازمان تاکید کرده که در چهار سال آینده فناوری ماشینهای الکتریکی را در کارخانههای آمریکایی و با نیروی کار آمریکایی توسعه خواهد داد.
در صورت اعمال تعرفه توسط دولت ترامپ سرمایهگذاری شرکتهای کرهای در آمریکا بیشتر خواهد شد
تردید درباره تاثیر وضع تعرفهها بر خودروسازان باعث شد روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارزش سهام اکثر خودروسازان بزرگ جهان کاهش یابد. تسلا تنها خودروسازی بود که سهامش رشد کرد. حمایت ایلان ماسک از آقای ترامپ در رقابتهای انتخاباتی دلیل رشد سهام تسلا عنوان شد.
دونالد ترامپ در جریان رقابتهای انتخاباتی بارها هشدار داد که ممکن است تعرفههای بالای ۲۰۰ درصد بر خودروهای وارداتی از مکزیک اعمال کند و حتی این تعرفهها را برای خودروهای آسیایی و اروپایی هم وضع خواهد کرد.
آقای ترامپ با وضع تعرفههای سنگین میخواهد خودروسازان را وادار کند در آمریکا کارخانه بسازند و نیروی کار محلی استخدام کنند.
تویوتا سالانه ۲۳۰ هزار دستگاه وانت تاکوما در مکزیک تولید و به آمریکا صادر میکند
بسیاری از خودروسازان برای سود بردن از قیمتهای ارزان در مکزیک محصولات خود را در این کشور تولید و به آمریکا صادر میکنند. مثلا تویوتا وانت تاکوما را در دو کارخانه در مکزیک تولید میکند و هر سال ۲۳۰ هزار دستگاه از این وانت به آمریکا صادر میشود. هوندا هم هشتاد درصد تولید کارخانهاش در مکزیک را به آمریکا صادر میکند. هر دو کارخانه گفتهاند در صورت وضع تعرفه بر ماشینهای ساخته شده در مکزیک، تولید خود را به آمریکا منتقل خواهند کرد.
وزیر تجارت کره جنوبی هم گفته که در صورت اعمال تعرفههای بالاتر توسط دولت ترامپ انتظار دارد شرکتهای کرهای سرمایهگذاریهای بیشتری در آمریکا انجام دهند.
منتقدان سیاستهای آقای ترامپ میگویند کارهای او باعث میشود کشورهای دیگر از جمله چین هم بر محصولات آمریکایی تعرفه وضع کنند و بدون تشویق سرمایهگذاری در فناوریهای پاک و ماشینهای الکتریکی، آمریکا در این عرصه از رقیبان جهانیاش عقب خواهد افتاد.
منبع: بی بی سی