arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۲۸ آبان ۱۴۰۳
در گفت‌وگوی «انتخاب» با یک کارشناس خودرو مطرح شد:

افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در راستای ادعای زیان ده بودن خودروساز‌ها اعمال شده / افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار آزاد / واردات ۲۰ الی ۳۰ هزار خودرو به صورت پراکنده اثری بر قیمت‌ها در بازار ندارد

صدرایی درباره‌ی لزوم تغییر سیستم توزیع خودرو بیان کرد: ما الان یک بازار درگیر رکود داریم که تحت تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی قرار دارد. اگر در کوتاه مدت خودروساز سامانه‌ی توزیع را اصلاح کنند، افزایش قیمت‌ها اثر مثبت دارد، اما اگر توزیع اصلاح نشود و توان تولید هم کم شود، بازار به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند. افزایش قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در بازار آزاد اعمال خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش قیمت خودرو دوباره اعمال شد و حالا بازار منتظر افزایش قیمت است؛ بازاری که به موازات این افزایش قیمت‌ها درگیر رکود است و سیستم توزیع خودروساز‌ها نیز به بازار سیاه دامن‌زده است. 

بابک صدرایی، کارشناس حوزه خودرو، درباره افزایش قیمت خودروساز‌ها به «انتخاب» گفت: این افزایش قیمت‌ها در راستای ادعای زیان ده بودن خودروساز‌ها اعمال شده است. بخشی از این زیان‌ها به خاطر عدم بهره وری و قیمت‌های دستوری است. قیمت خودرو ۱۸ ماه فریز بوده و حالا شامل افزایش قیمت شده است. اگر سیستم سامانه وجود داشته باشد و این سامانه باعث شود مقداری تحویل خودرو طولانی مدت شود، خود به خود بازار سیاه ایجاد می‌شود. اگر شرایط تحویل خودرو عوض نشود، افزایش قیمت‌ها به نفع بازار آزاد خواهد بود. اگر در سیستم توزیع تغییر ایجاد شود، حباب قیمت بازار تخلیه می‌شود و حضور دلال‌ها کم می‌شود. 

وی درباره‌ی لزوم تغییر سیستم توزیع خودرو بیان کرد: ما الان یک بازار درگیر رکود داریم که تحت تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی قرار دارد. اگر در کوتاه مدت خودروساز سامانه‌ی توزیع را اصلاح کنند، افزایش قیمت‌ها اثر مثبت دارد، اما اگر توزیع اصلاح نشود و توان تولید هم کم شود، بازار به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند. افزایش قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در بازار آزاد اعمال خواهد شد. 

این کارشناس خودرو در رابطه با عدم توان دولت مبنی بر جلوگیری از تداوم زیان خودروسازان و اصلاح ساختار آنها اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران یک صنعت سیاسی است. جمع کردن صنعت خودرو‌سازی نتایج سیاسی به دنبال دارد و هیچ دولتی نمی‌تواند خودروسازی دولتی را جمع کند. اشتغال و صنایع وابسته و ارزش افزوده را درگیر زیان می‌کند. ما، چون خودرو را مانند بنزین با یک سیستم غلط توزیع کردیم، هر روز اصلاح آن سخت‌تر می‌شود. خودرو نباید دستوری توزیع می‌شد. خودرو باید در بازار رقابتی به اندازه کافی فراهم شود تا مردم قیمت آن را تعیین کنند. چون سیستم رقابتی برای توزیع خودرو وجود نداشته، وضعیت ما همین است. 

صدرایی درباره‌ی بی اثر بودن واردات خودرو گفت: تورم و قیمت ارز و شرایط اقتصادی ایران در چند ماه آینده بر افزایش قیمت‌ها اثر دارد. واردات هم چندان اثرگذار نبوده، چون ۲۰ الی ۳۰ هزار خودرو در پارکینگ نمایشگاه‌ها به صورت پراکنده اثری در بازار ندارد. اگر واردات با تعرفه‌ی درست به صورت انبوه و پیوسته انجام شود می‌تواند بر بازار اثر بگذارد.

نظرات بینندگان