arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

علی جنتی: قالیباف را یک رزمنده و جهادگر می‌دانم/ قالیباف: چرا فرهنگ مظلوم‌ترین بخش جامعه است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر ارشاد و محمدباقر قالیباف شهردار تهران در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

جنتی در ابتدای این برنامه گفت:‌ در دوره‌های قبل و از چند دهه بیش آقای قالیباف را می‌شناسم و خدمت ایشان ارادت دارم. در این دوره هم وقتی که در مسئولیت وزارت نبودم، ناظر بر کارهای شهرداری تهران بودم و همیشه این احساس را داشتم که شهرداری فقط در حوزه خدمات‌رسانی و فعالیت‌های شهری فعالیت نمی‌کند بلکه در زمینه‌ مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت پر رنگی دارد. این مساله همیشه با توجه ویژه‌ای که آقای قالیباف به حوزه فرهنگ داشت، برایم مطرح بود.

قالیباف را یک رزمنده و جهادگر می‌دانم

وی افزود: از آغاز این دوره و فعالیتم در ارشاد در سمت وزیر،‌ به دلیل این که به طور مستقیم با مسائل فرهنگی و هنری تماس پیدا کردم، احساس کردم مجموعه فعالیت‌های شهرداری در حوزه هنری، فرهنگی و اجتماعی، چشمگیر است و تمام این اقدامات هم عزم و اراده جدی شهرداری را برای ارتقای سطح فرهنگ شهروندان نشان می‌داد که البته جز این هم انتظاری از شهرداری نمی‌رود. آقای قالیباف را به عنوان یک رزمنده و جهادگر که در دوران دفاع مقدس در حوزه جهاد و مبارزه تلاش کرده، می‌شناسم. ایشان با همین روحیه وارد شهرداری تهران شده است و طبیعتا هم باید پاسدار ارزش‌های ملی و دینی باشد؛ همکارهای خوبی را هم برای همکاری در مجموعه شهرداری انتخاب کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت:‌ تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود مبنای همکاری‌های گسترده شهرداری و وزارت ارشاد است که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی انجام شود. در حوزه زیرساخت‌ها، فضاهای فرهنگی مورد نیاز شهروندان هستند که به وفور در تهران درباره‌شان کار شده است و در عین حال هنوز، به طور کامل پاسخگوی همه شهروندان نیستند. تامین محتوای فرهنگی محصولات فرهنگی برای شهروندان از جمله فیلم‌ها یا نمایشنامه‌های خوب در جهت ارزش‌های ملی و دینی، برای عرضه در فرهنگسراها نمونه‌ای از موارد این تفاهمنامه است.

جنتی گفت:‌ به علاوه زمینه‌سازی دسترسی همه شهروندان به فضاها و محصولات فرهنگی از دیگر موارد تفاهم است. به هر حال این کار هم نوعی هم‌افزایی است که همه در پی رسیدن به یک هدف واحد باشیم. امیدوارم این تفاهمنامه و نتایج آن مورد رضایت مقام معظم رهبری و مردم باشد و هر دو احساس کنند که حرکتی رو به جلو انجام شده است. شهرداری‌های دیگر در کشور، به شهرداری تهران نگاه می‌کنند. امیدوارم این تفاهمنامه، الگویی برای فعالیت شهرداری‌های مختلف کشور و شعبات استانی وزارت ارشاد باشد.

قضاوت خارجی‌ها درباره ایران با دیدن شهر تهران شکل می‌گیرد

در ادامه قالیباف گفت:‌ یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شهر تهران، در عین شهر بودنش، نقش مرکزیت و تجربه‌های گذشته آن است. برداشت‌های علمی نشان داده است که اقداماتی که در تهران انجام می‌‌شود، تاثیرات بین‌المللی و داخلی بسیاری دارد. هرکسی که از خارج، وارد ایران می‌‌شود عموما وارد تهران می‌‌شود و قضاوتش درباره ایران و نظام اسلامی، طبیعتا با دیدن این شهر شکل می‌گیرد. بنابراین تهران نقش برجسته‌ای در ایران دارد. در سال‌های اخیر یادداشت‌ها یا مصاحبه‌های شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و حتی مسافران سیاحتی به تهران را دیده‌ایم و نظراتشان را در این باره خوانده‌ایم.

وی افزود: هر کار خوب یا بدی که در تهران اتفاق بیافتد، بعد از چند ماه در دیگر شهرهای کشور نیز انجام خواهد شد. به هر حال بعضی از کارها هم مورد تائید نیستند ولی با همه وجودم در شهرداری تهران دیده‌ام که این فعالیت‌ها چه در یک ایستگاه اتوبوس یا جدول کنار خیابان تا بخشنامه و تصمیمات اداری، بر همه کشور تاثیر می‌گذارد. بنابراین اهمیت تهران و مردم این شهر، در پیکره کشور و قضاوتی که درباره آن می‌شود، منحصر به فرد است. طبیعتا با این شرایط، مسئولیت ما نیز سنگین‌تر شده و باید تصمیمات درستی اتخاذ کنیم.

شهردار تهران گفت: از منظر دیگر، در این شرایط سخت - از جمله شرایط اقتصادی و وضعیت فرهنگ که رهبری فرمودند «فرهنگ در این کشور مظلوم است»، و همچنین اشاره‌شان به این که فرهنگ در این سال‌ها کارنامه قابل دفاعی در کشورمان نداشته است- باید بر اتخاذ تصمیمات فرهنگی، توجه زیادی کنیم. اصلا ایران را در خارج از کشور، پیش از هر چیز با فرهنگ و هنرش می‌شناسند. اما چه شده که این فرهنگ، مظلوم‌ترین بخش جامعه ما شده است.

مردم از اختلاف میان مسئولان خوششان نمی‌آید

قالیباف گفت: مردم ما کلا از اختلاف و چالش بین مسئولان خوششان نمی‌آید و برایشان مهم نیست مقصر چه کسی است. چون مطمئن هستند اولین کسی که به خاطر این اختلافات آسیب می‌بیند، مردم هستند. مقام معظم رهبری هم بارها بر همدلی و همراهی تاکید کرده‌اند؛‌ به ویژه بین سازمان‌ها و به ویژه سازمان‌های فرهنگی که عرصه‌ای مظلوم دارد. این تاکید بر همدلی هم برای حفظ هویت انقلابی‌مان، شهرمان و کشورمان است. پس خواسته مردم چنین است و خواست رهبری هم همین است. یک نکته را صریح بگویم. اگر می‌خواهد برداشت سیاسی هم از این حرف بشود، عیبی ندارد. اما احساس من این است که با باوری که به فرهنگ جهادی دارم، شاید بیش از دیگران ملزم به همکاری با دولت باشم. البته برداشت‌های نفسانی و سیاسی به معنی بد آن، از این حرف نشود. منظورم از برداشت سیاسی، برداشت سیاست‌زده است چون سیاست به خودی خود به معنی خردورزی است و نیاز هر کشوری است. اما من به درون خود بیشتر نظر کردم و خود را برای حفظ هویت دینی و ملی و تمدن بزرگ ایران، ملزم به همکاری بیشتر با دولت دیدم.

شهردار تهران در پایان سخنانش و پیش از امضای تفاهم‌نامه با وزیر ارشاد گفت: حالا در کنار این ملزم دیدن، سابقه دوستی و ارادت به آقای جنتی را هم در نظر بگیرید. چند روز پیش نزد آقای دکتر هاشمی بودیم و خبرنگاری به شوخی به مشهدی بودن هر دوی ما اشاره کرد. حالا من و آقای جنتی هر دو مشهدی نیستیم و ایشان اصفهانی است. اما همکاری خوبی خواهیم داشت.

منبع: مهر
نظرات بینندگان