arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴

تئاتر شهر کم‌کم به محلی برای برگزاری جشن عروسی تبدیل می‌شود / حرف‌های عوامل «ترور» در یک نشست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمیدرضا نعیمی معتقد است مجموعه تئاتر شهر سیستم اداری نامناسب و پیچیده‌ای دارد که تنها هدف آن راندن اهالی تئاتر از این مکان است و کم کم به مکانی برای برگزاری عروسی تبدیل می‌شود

نشست خبری نمایش «ترور» اثر حمیدرضا نعیمی با حضوراین کارگردان و  بهزاد فراهانی، کاظم هژیرآزاد، محمدعلی ساربان، فرید قبادی بازیگران نمایش و  سعید ذهنی آهنگساز، رضا مهدی‌زاده طراح صحنه، آیدین الفت طراح صدا، رضا حیدری طراح نور صبح امروز در مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار شد.

نعیمی: برای ساختن نمایش ترور چند صد میلیون بودجه نگرفته‌ام
حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان نمایش «ترور» ضمن اعلام این نکته که افتخار شاگردی بسیاری از بازیگران این نمایش را داشته است، درمورد پروسه تمرینات گروه نمایش گفت: «این گروه 90 روز و روزی هشت ساعت در دخمه‌ای به نام پلاتوی یک که بر طبق تعریف و تشبیه کارشناسان با بهترین پلاتوهای دنیا برابری می‌کند، تمرین کرده است. ده روز تمام بازیگران بزرگ این نمایش، با ماسک تمرین بدن و بیان می‌کردند؛ چراکه از تمام کانال‌های عبور هوا، ریزگردهایی در حد ریزگردهای آبادان و کرمانشاه به داخل پلاتو می‌آمد و آن را در بر می‌گرفت.»

نعیمی در ادامه افزود: «ما ناچار بودیم در جریان تمرینات، روزی ده بار در را باز کنیم تا هوا برای تنفس قابل تحمل شود، اما تمرین‌ها را ترک نکردیم. ما در زیر چهار لامپ 200 تمرین می‌کردیم. کارشناس 61 ساله مجموعه تئاتر شهر و طراح نور باسابقه، فرشید مصدق وقتی شرایط تمرین ما را دید گفت: «تمرین زیر این نور فاجعه است اما چون کابل‌ها امکان اضافه کردن لامپ دیگری را ندارند، افزایش میزان نور امکان‌پذیر نیست.»

او ضمن انتقاد از وضعیت برخورد مسئولان مجموعه تئاتر شهر با هنرمندان گفت: «باید هر چه سریع‌تر مدیران مرکز،‌ معاونت هنری و وزیر جلسه اضطراری برگزار کنند و مجموعه تئاتر شهر را از بازی‌های ناصواب اداری نجات دهند. بازی پیچیده سیستم اداری مجموعه تئاتر شهر گویا به این دلیل وجود دارد که هنرمندان تئاتر را فراری دهد. امام من فرار نکردم. سیستم نور سالن اصلی به‌قدری فاجعه است که من سه روز از زمانی که باید برای تمرین و یا آماده سازی دکور نمایش صرف کنم، را برای بیرون آوردن 20 پرژکتور از انبار و تعویض سیستم نور فرسوده آنجا صرف کردم.»

نویسنده و کارگردان نمایش «سقراط» در ادامه افزود: «در نهایت پس از ورود برخی از مدیران به این ماجرا، 20 پروژکتور را در اختیارمان گذاشتند تا از یک نور سالم بسیار معمولی برخوردار شویم. نکته جالب اینجاست که مدیر مجموعه تئاتر شهر حاضر نشد بیاید و ببیند اوضاع از چه قرار است و مشکل چیست! تا کنون 150 میلیون تومان هزینه کرده‌‌ام تا کار را به‌روی صحنه ببرم. افرادی که فکر می‌کنند من بودجه‌های چند صد ملیونی دریافت کرده‌ام، می‌توانند از مرکز هنرهای نمایشی بپرسند تا بدانند چه میزان از ملی‌ترین تئاتر ایران حمایت شده است.»

فراهانی: به‌زودی ایران را ترک می‌کنم

بهزاد فراهانی که در نمایش «ترور» نقش اشعث‌ابن قیس کندی را بازی می‌کند، گفت: «آقایان و بزر گان سیاست‌های کلان، توپ را در زمین اهالی تئاتر انداخته‌اند و ما را به جان هم. زمانی‌که نعیمی به من پیشنهاد کرد تا در این نمایش بازی کنم، بسیار خسته بودم چون نمایش زیبایی را به‌روی صحنه بردم اما حکایتم، «من بدو آهو بدو» شده است که چه موقع جناب وزیر، حق و حقوق بازیگران را می‌پردازد.»

 فراهانی با این اشاره که به‌زودی ایران را ترک می‌کنم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «ده سال است که مداوم از شما دعوت می‌کنم بیایید و مجانی تئاتر ببینید، لازم نیست به پشت‌ صحنه سر بزنید و مشکلات ما را ببینید بلکه مانند همه چیزهای حاضر و آماده‌ای که از آنها استفاده می‌کنید، تئتر حاضر و آماده ببینید. ما به شما تعظیم هم می‌کنیم، فقط بیایید و ببینید.»

وی در پایان درمورد رفتنش از ایران توضیح داد: «من دیگر تئاتر روی صحنه نمی‌برم. وقتی تئاتر را ترک می‌کنم، یعنی ایران را ترک کرده‌ام،  در این کشور نمی‌شود تئاتر کار کرد.»

هژیرآزاد: خوارج آنارشیست بودند

کاظم هژیرآزاد ضمن اعلام اینکه مسائل خارج از تئاتر را بهزاد فراهانی و حمیدرضا نعیمی گفته‌اند، درمورد این نمایش گفت: «هنوز هم ترور انتحاری انجام می‌شود که یکی از نمونه‌های آن روز گذشته در فرانسه اتفاق افتاد. 1400 سال پیش قبیله خوارج، چنین تروریست هایی داشتند، البته نمی‌توانیم بگوییم که آن‌ها ایدئولوژی‌هایی نظیر همتایان کنونی خود داشته‌اند، اما با سیاست و کشورداری مخالف بودند و طبق معیارهای امروز، می‌توانیم آنها را آنارشیست بدانیم.»

هژیرآزاد در مورد شرایط امروز هنر در ایران گفت: «هفت هنر ما چشم انتظار هدف‌گذاری و تنظیم سیاست‌های کلان دولتی هستند. امیدوارم پس از 30 سال این قوانین تدوین شوند تا معلوم شود مسائل هنرمندان عرصه‌های مختلف ناشی از چیست و کنسرت‌ها به چه دلیل لغو می‌شوند؟»

او با طرح این پرسش که انجام چنین  اقدامات و سیاست‌گذاری‌هایی کار شورای انقلاب فرهنگی است یا خیر؟ گفت:«در این حوزه باید سیاست‌ها مشخص شود.»

ساربان: امیدوارم استقبال از ترور به‌اندازه سقراط باشد

محمدعلی ساربان هم با اشاره به صحبت‌های دیگر هنرمندان در این نشست خبری گفت که همه این صحبت‌ها واقعیت‌های هنر ایران است. او افزود: «باید روزی برسد که دیگر از این مسائل خبری نباشد، امکانات تئاتر بیشتر شود تا ما نیز درمورد پیشروی هنری و امکانات بسیار گسترده‌ای که در اختیارمان قرار داده شده، صحبت کنیم. امیدوارم نگرانی‌های ما پایان پذیرد.»

ساربان ابراز امیدواری کرد که نمایش «ترور» مانند «سقراط» و به اندازه آن مورد استقبال قرار گیرد.

برچسب ها: تئاتر ، ترور ، پلاتو ، عروسی
نظرات بینندگان