arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

وزیر دارایی انگلیس: قابلیت حمله سایبری علیه داعش را داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دارایی انگلیس در جریان یک سخنرانی هشدار داد، لندن می‌تواند براساس تکنیک‌های جدیدی که در آژانس‌های اطلاعاتی خود در دست توسعه قرار داده است برای نخستین بار علیه تروریست‌ها دست به حملات سایبری تهاجمی بزند.

به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، جُرج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس در جریان یک سخنرانی در سازمان اطلاعاتی دولت این کشور موسوم به "ستاد ارتباطات دولت انگلیس" (GCHQ) متعهد شد، قابلیت‌های جدید اطلاعاتی در انگلیس تضمین خواهند کرد که بتواند در زمانی که هدف حملات اینترنتی دشمنان قرار می‌گیرد، به حمله آن‌ها پاسخ دهد.

وی فاش ساخت که ستاد ارتباطات دولت انگلیس در حال حاضر 450 تهدید سایبری علیه شرکت‌های این کشور را تحت نظر دارد و این که تابستان گذشته نیز در هر ماه 100 حمله سایبری علیه انگلیس انجام شده است.

آزبورن همچنین هشدار داد: تروریست‌های داعش می‌خواهند با استفاده از فضای مجازی بتوانند در نیروگاه‌های برق، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و تاسیسات انرژی انگلیس اخلال ایجاد کرده و شهروندان انگلیسی را بکشند.

وی گفت:‌ داعش در حال حاضر از اینترنت استفاده می‌کند تا اهداف تبلیغاتی کثیف خود را به منظور به افراط کشاندن و همچنین برنامه ریزی عملیاتهایش اجرا کند.

آزبورن افزود: آنها هنوز نتوانسته‌اند از فضای مجازی برای کشتن مردم از طریق حمله به زیرساخت‌های ما با استفاده از حمله سایبری استفاده کنند. اگرچه آن ها این ظرفیت را ندارند اما ما می‌دانیم خواهان به دست آوردن آن هستند و حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند تا این ظرفیت را به دست آورند.

وزیر دارایی انگلیس در ادامه تاکید کرد: اینترنت موجب شده ما آزادتر و ثروتمندتر شده و جوری که حتی بنیانگذارانش هم تصور نمی‌کردند بتوانیم به هم متصل شده و از اخبار مطلع شویم اما این پدیده در عین حال ظرفیت حمله،‌ جاسوسی، جرم و آسیب زدن را نیز دارد.

وی افزود: این کاری درست است که ما حتی در زمانی که می‌بایست بودجه‌های دیگر را کاهش دهیم تصمیم گرفته‌ایم تا در تدابیر دفاعی مجازی سرمایه‌گذاری کنیم. این یک طرح فراگیر جسورانه است که به انگلیس نسل بعدی تدابیر امنیتی سایبری را می‌دهد.

وزیر دارایی انگلیس در ارتباط با حملات تروریستی روز جمعه پاریس اظهار کرد: این حمله تنها حمله به مردم فرانسه نبود بلکه حمله‌ای علیه همه ما که برای آزادی و دموکراسی ارزش قایل هستیم بود. ما در کنار مردم فرانسه ایستاده‌ایم و می‌دانیم که باید به طور متحد عمل کنیم زیرا دشمنان ما، ما را یکسان می‌پندارند.

وی افزود: همان طور که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفته است ما هرچه که بتوانیم انجام خواهیم داد تا به فرانسوی ها کمک کنیم. این کمک‌ها شامل در اختیار گذاشتن بهترین ظرفیت‌های ملی ما که شامل مهارت‌ها و ظرفیت‌های این ستاد می‌شود خواهد بود.

وی در خصوص نقش این سازمان اطلاعاتی در انگلیس خطاب به کارکنان آن گفت: یکی از روش‌هایی که شما می توانید ایمنی ما را حفظ کنید این است که گروه‌های تروریستی را ردیابی کرده و اطلاعاتی را که ما برای توقف حملات آن‌ها نیاز داریم جمع‌آوری کنید. آژانس‌های اطلاعاتی ما به طور سنتی و تاریخی تنها در سال یک توطئه تروریستی را خنثی می کردند اما امسال شما جلوی هفت توطئه را گرفته‌اید.

وی هشدار داد: بی رحمی مرگبار داعش اکنون یک عنصر دیجیتالی قدرتمند نیز به دست آورده است. در حالی که تعداد بسیار زیادی از دیگر افراد از اینترنت برای تقویت آزادی و خلاقیت و دیگر ارزش‌ها استفاده می‌کنند آن ها از آن برای شرارت استفاده می‌کنند. زمانی که ما درباره مقابله با داعش صحبت می‌کنیم به این معنی است که باید با تهدید سایبری آن‌ها نیز مثل تهدید بمب‌ها و سلاح‌های آن‌ها مقابله شود.

آزبورن گفت: برای امنیت بلند مدت، تدابیر دفاعی قدرتمند مورد نیاز است اما قابلیت حمله نیز یک نوع دفاع است. ما تنها نباید از خود در مقابل حملات دفاع کنیم بلکه باید کشورها و افرادی که می‌خواهند ما را هدف قرار بگیرند نیز از این کار منصرف کنیم. یکی از عوامل ایجاد بازدارندگی این است که خودمان را تبدیل به یک هدف دشوار برای آن‌ها کنیم تا ضربه زدن به ما در فضای مجازی برای آن‌ها ارزان تمام نشود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات برای ایجاد بازدارندگی این است که اطمینان حاصل کنیم هرکس به ما حمله می‌کند بداند ما می‌توانیم حمله او را پاسخ دهیم. ما باید این تفکر را که در فضای مجازی مجازات‌ناپذیری وجود دارد از بین ببریم. ما این حق را برای خود قائل هستیم که به حمله سایبری به طریقی که خودمان تصمیم می‌گیریم پاسخ دهیم و تضمین می‌کنیم که ابزارها و قابلیت‌های لازم را که برای چنین پاسخی احتیاج داریم در اختیار داریم زیرا ما باید از کشورمان در حوزه سایبری نیز مثل حوزه فیزیکی محافظت کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان