arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴

رویترز: افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران طبیعی است

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران حدود 4500 سانتریفیوژ‌هایش را در سایت غنی سازی اورانیوم در فردو و نطنز بین 18 اکتبر و 15 نوامبر جمع کرده است؛ سرعتی که طی آن ایران سانتریفیوژها را جمع آوری می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز نوشت، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد ایران با شتاب برای اجرای توافق هسته‌ای، تقریبا یک چهارم سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم خود را در کمتر از یک ماه جدا کرده است.

رویترز: افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران طبیعی استبه نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس توافق هسته‌ای ماه ژوئیه، تحریم‌های علیه ایران در ازای اقداماتی شامل کاهش تعداد سانتریفیوژهای در حال فعالیت و نیز کاهش ذخایر اورانیوم برداشته خواهد شد.

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، مقامات درباره‌ی سرعتی که ایران می‌تواند سانتریفیوژها را جمع آوری کند به گمانه زنی پرداخته‌اند، اگر کار جمع آوری سانتریفیوژها بدون صدمه زدن به این تجهیزات انجام شود؛ جداسازی و انتقال این سانتریفیوژها روندی وقت گیر است که آنرا به یکی از مراحلی تبدیل می‌کند که احتمالا اجرای توافق هسته‌ای را به تاخیر می‌اندازد؛ بنابراین رفع تحریم‌ها نیز به عقب می‌افتد.

یک دیپلمات ارشد غربی با اشاره به هگزافلوراید اورانیوم، ماده اولیه سانتریفیوژها گفت: آنها (ایرانیان) سانتریفیوژهایی را که محتوای هگزافلوراید نبوده است جمع آوری کرده‌اند.

وی افزود: جمع آوری سانتریفیوژ‌هایی که هگزا فلوراید دارند یا داشتند بسیار پیچیده‌تر از دیگر سانتریفیوژها است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران حدود 4500 سانتریفیوژ‌هایش را در سایت غنی سازی اورانیوم در فردو و نطنز بین 18 اکتبر و 15 نوامبر جمع کرده است؛ سرعتی که طی آن ایران سانتریفیوژها را جمع آوری می‌کند.

موضوع اصلی این پرسش است که آیا تهران می‌تواند توافق هسته‌ای را که در ماه ژوئیه با آمریکا، روسیه، فرانسه، برتانیا، آلمان و چین به دست آمد تا قبل از انتخابات پارلمانی در ماه فوریه اجرا کند یا نه.

این دیپلمات ارشد اضافه کرد: این اولین بار در این برهه زمانی است که هیچ یک از سه نیروگاه غنی سازی اورانیوم مشغول به کار نیستند.

در گزارش آژانس آمده است: ذخایر اورانیوم غنی سازی شده پایین ایران از 460.2 کیلوگرم در سه ماه گذشته به 8035.6 کیلوگرم رسیده است.

با این حال این دیپلمات ارشد گفت که این افزایش یک نوسان طبیعی بود و چیز ویژه‌ و به خصوصی در آن وجود ندارد و امری طبیعی است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان