پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : گمرک ایران جزئیات لایحه اصلاحی قانون امور گمرکی را اعلام کرد.
سید محمود بهشتیان مشاور عالی رئیس کل گمرک ایران در این خصوص گفت: قانون قبلی امور گمرکی مربوط به سال 1351 بود که بعد از انقلاب بارها برای اصلاح این قانون اقداماتی صورت گرفت و سرانجام در 22 آبان سال 1390 با تلاش همکارانمان در گمرک به تصویب مجلس رسید و به گمرک ابلاغ شد.
وی افزود: در این چهار سال که قانون جدید امور گمرکی ابلاغ شده است، مشکلات و کمبودهایی احساس می شد و علاوه بر آن موضوع پیوستن کشورمان به کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو نیز مطرح بود که عضویت ما در این کنوانسیون بعد از تصویب قانون امور گمرکی صورت گرفت.
به گفته وی، نزدیک به یک سال و نیم طول کشید که همکاران ما در گمرکات مختلف و سازمان های همجوار نظرات خود را اعلام کنند و استعلام های لازم در جلسه های متعدد در کمیسون های فنی و تخصصی صورت گرفت و سرانجام این اصلاحات در جلسه هیات وزیران دولت پذیرش شد.
بهشتیان در تشریح جزئیات این لایحه به موضوع فعالان مجاز اقتصادی اشاره کرد و گفت: این بخش در لایحه جدید پیشنهاد شده است.
وی افزود: فعالان مجاز اقتصادی(AEO) اصطلاح بین المللی است؛ همه کشورها تسهیلاتی را برای این گروه فراهم کرده اند و دلیل آن این است که تسریع در زمان ترخیص کالا سبب صرفه جویی در هزینه ها و قیمت تمام شده کالا می شود؛ بدین ترتیب دولت تولید را رقابت پذیر می کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال حدود 22 کشور در شرق و غرب اقیانوس آرام در سازمان اپک عضو هستند؛ کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا در این سازمان حضور دارند؛ در بیانیه پایانی این سازمان اشاره ای به تسهیلات گمرک برای ارائه به فعالان مجاز اقتصادی شده است؛ تسهیلاتی مانند حمل مستقیم کالای تولیدکنندگان معتبر به انبارهای خود و ارائه اظهارنامه اجمالی به گمرک برای کسانی که سوابق شان در گمرک موجود است و بعد از آن اظهار کامل صورت می گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: طبق محاسبات بین المللی، توقف کالا به ازای هر روز در گمرک که به آن هزینه های پنهان می گویند، مانند خواب سرمایه، هزینه های انبارداری، فساد کالا و... معادل یک درصد ارزش کالاست.
بهشتیان افزود: با پیاده شدن درست این برنامه (AEO) اقدامات مثبتی برای کمک به صنعت صورت می گیرد؛ گمرک و فعالان اقتصادی اگر همکاری مجدانه داشته باشند می توانند شاهد تاثیرات مثبتی در واردات و صادرات برای فعالان اقتصادی باشد.
مشاور عالی رئیس کل گمرک ایران افزود: قانون جدید امور گمرکی بعد از 40 سال تصویب شد؛ طبیعی است که در اجرا با مشکلات پیش بینی نشده ای مواجه شود.
وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه همزمان با اجرای قانون جدید امور گمرکی، ما به کنوانسیون کیوتو تجدیدنظر شده پیوستیم که این موضوع در قانون جدید امور گمرکی انعکاس کاملی نداشت و لازم بود که این کنوانسیون در این قانون دیده شود.
بهشتیان افزود: کشورمان بعد از تصویب قانون جدید امور گمرکی به کنوانسیون کیوتو تجدید نظر شده پیوست و فرصت برای لحاظ کردن موارد آن در قانون جدید نبود.
وی گفت: یکی از کارهایی که در این اصلاحیه انجام شد توجه به کنوانسیون هایی بود که در مدت چهار سال کشورمان به آنها پیوسته بود. در ماده یک، اصلاحیه این موضوع ها لحاظ و بر استانداردهای این کنوانسیون های تاکید شده است.
بهشتیان در پاسخ به این پرسش که این اصلاحیه شامل چند بند و چند ماده است و چه زمانی به تصویب مجلس می رسد، گفت: این اصلاحات در 62 مورد صورت گرفته و یک کلمه تا چند مساله اساسی و کلی را دربرمی گیرد. قرار است با توجه به مشورت هایی که با مرکز پژوهش های مجلس درخصوص این اصلاحیه صورت گرفته است این مصوبه به زودی در مجلس تصویب شود.
بهشتیان در ادامه در رابطه با اینکه این اصلاحیه چه تاثیری بر تسهیل ترانزیت دارد و چه اقداماتی برای شرکت های حمل ونقل در این زمینه انجام شده است، افزود: یکی از سازمان هایی که با تمام وظایف خود در قانون امور گمرکی به آن اشاره شده شرکت های حمل ونقل فعال در زمینه ترانزیت هستند.
وی ادامه داد: بنابراین نماینده انجمن های فعال حمل ونقل در ترانزیت در جلسات مربوط حضور داشتند و از آنان نظرخواهی شده است و به نظر می رسد این اصلاحات در تسهیل ترانزیت نقش به سزایی خواهد داشت.