پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : غلامحسین الهام سخنگوی سابق دولت نهم که به ابوالمشاغل همان دولت شهرت یافت و البته در دولت دهم، مورد غضب برخی نزدیکان رییس جمهور واقع شد و همه ی پست های خود را جایگزین مشاورت حقوقی رییس جمهور کرد، این روزها هر جا سخنی از او منتشر می شود، به راحتی می توان اتهامات تند وی علیه هاشمی و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دید.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری "انتخاب"، الهام که در دوران "ابولمشاغلی" دولت نهم، همسرش بار تهمت پراکنی علیه عمده ی مسئولان را به دوش می کشید، اینک با سکوت همسرش، به میدان آمده و یکه تاز عرصه ی مذکور است. او در تازه ترین سخنانش، "هاشمی" را در راس مدیریت جریایات ضد دولت خوانده است. جریانی که به ادعای الهام، در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، تشکیل جلسه می دهد.
هر چند، این سخنان ، مخاطبان را به یاد سخنان عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت سید محمد خاتمی می اندازد که دائم از تشکیل ستادهای ضد دولت خبر می داد و البته هیچ گاه، در مورد یافتن ردپای این ستاد و مدارک و دلایلش، سخنی به میان نمی آورد.
غلامحسین الهام نیز از این قاعده ی سخنگوی دولت خاتمی، مستثنی نیست، او ، در تازه ترین سخنان خود از نحوه عملكرد مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد كرد و
گفت كه اكثریتی در مواجهه با دولت با رویكرد حزبی و جریانی در این مجمع
شكل گرفته است.
به گزارش خبرگزاری انتخاب، غلامحسین الهام مشاور حقوقی رئیس جمهور ظهر امروز (پنجشنبه)
در حاشیه دیدار كاركنان مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با رئیس جمهور در
جمع خبرنگاران در خصوص نامه اخیر احمدینژاد به نمایندگان مجلس و انتقاد
وی از برخی عملكردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: مجمع تشخیص
مصلحت نظام برای استفاده از ظرفیت احكام حكومتی نظام اسلامی كه مغفول
مانده بود، تأسیس شد، اما پس از آن اتفاقی افتاد كه برخلاف مشی امام(ره)
بود كه معتقد بودند مجمع نباید در عرض قوای دیگر باشد؛ باید برای حل
معظلات نظام باشد.
وی افزود: در مسیری كه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای عبور از قانون اساسی
دنبال كرد و البته ناشی از برداشت آنان از اصل 112 قانون اساسی است، به
تدریج به سمتی میرود كه قانون اساسی را تعطیف كند كه طبیعتا این حرف
برخلاف فلسفه تأسیس مجمع است چراكه مجمع تشكیل نشد كه قانون اساسی را
تعطیف كند كه به نظر من بخشی از حرفهای رئیس جمهور همین موضوع است.
"امروز وارد عرصه قوه مجریه شدهاند و دارند اختیارات مسلم قوه مجریه را
محدود یا سلب میكند، جای دیگر وارد اختیارات شورای نگهبان خواهند شد و
در گام سوم نیز وارد اختیارات رهبری خواهند شد و چه تضمینی وجود دارد كه
با این روش، یكباره شاهد یك قانون اساسی جدید و یك نظام جدید نباشیم كه
اینرا باید از نظر حقوقی دقت و مراقبت كرد. "
مشاور حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام حق و صلاحیت ورود
به آنچه در اختیار مجلس شورای اسلامی نیست و منجر به تغییر قانون اساسی
میشود را ندارد.
الهام با بیان اینكه صلاحیت مجلس در چارچوب قانون اساسی است، یادآور شد:
معضلات باید از سوی رهبری ارجاع شود و آنچه بین مجلس و شورای نگهبان رد و
بدل میشود، معضل نیست، لذا در این شكل اصل 112 قانون اساسی، آنچه مجمع در
این عرصه وارد میشود، تصمیم نهایی را خودش میگیرد، اما آنچه به عنوان
معضل مطرح میشود، همان چیزی است كه امام فرمودند؛ "مشورت رهبری برای حل
معضلات نظام".
وی افزود: معضلات باید هم از سوی رهبری ارجاع شود و هم تأیید نهایی آن به
وسیله رهبری باشد كه این یك امر حكومتی ویژه است و در واقع پشت آن ولایت
مطلقه فقیه است، نه مستقیما مجمع تشخیص مصلحت نظام. بنابراین اتفاقاتی كه
مجمع رأسا برای نفی قانون اساسی تصمیم میگیرد، محل بحث است.
مشاور حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینكه اینها به گونهای عمل كردند كه
رهبری را در یك معضل قرار دهند، گفت: اینها از "هیچ "، معضل ساختند و
موضوعی را به معضل تبدیل كردند و رهبری نیز برای حل معضل وارد شدند.
الهام اضافه كرد: یكباره وارد عرصهای شدند و به قیمت نقض قانون اساسی
خواستند یك سیستم جدیدی را ایجاد و بانك مركزی را با یك مدیریت جدیدی خارج
از قوه مجریه مواجه كنند كه با این تصمیم مجلس، معضل درست شد و تصمیم
مجمع نیز "معضل در معضل " شد و معضل جدیدی درست كرد كه رهبری با یك ابتكار
بسیار خوب گفتند حال كه شما معضلی را درست كردید، آنرا به عنوان معضل حل
كنید، یعنی در واقع رهبری اختیار مجمع برای تصمیم نهایی در مورد بانك
مركزی را سلب كردند و آنچه حق بود را به خود آنها برگرداندند، چراكه اگر
معضل نبود، باید مجمع تصمیم نهایی را میگرفت، ولی الان اینطور نیست،
بنابراین آنها معضل ساختند اما رهبری این معضل را در اختیار خودشان گرفتند
تا مدیریت و حل كنند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه آیا نمیشد رئیس جمهور با حضور در جلسات
مجمع این مشكلات را حل كرد؟ گفت: با این تركیب مجمع مشكلی حل نمیشود،
چراكه اكثریتی در مواجهه با دولت بهخصوص با رویكرد حزبی و جریانی شكل
گرفته است و خود آقای هاشمی رأس مدیریت جریانات ضددولت است، بنابراین
ایشان در رأس مجمع و با اكثریتی كه اداره میكند، طبعا فرصتی برای دولت
نمیگذارد و بر اساس آنچه ما از گزارشات خود مجمع شنیدهایم و گرچه مجمع
آنرا تكذیب كرده است اما اگر خدای نكرده این حرف درست باشد كه حتی جلوی
اظهارنظر و پیام رهبری را در مجمع گرفته باشند، جای نگرانی دارد، البته
خوشحالیم كه مجمع تكذیب كرده و خدا كند اینگونه باشد، اما این موضوع نشان
میدهد كه با رفتن رئیس جمهور مشكلی حل نخواهد شد.
مشاور حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: باید اصلاحی در تركیب مجمع یا نظرگاه
صورت گیرد، یعنی مصلحت، مصلحت حزب یا جمعیتها نباشد بلكه مصلحت بایستی
مصلحت نظام باشد.
الهام در پاسخ به این سؤال كه با عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع،
نمایندهای از دولت نیست كه نظرات دولت را مطرح كند، افزود: رئیس جمهور از
دوره دولت دهم به بعد در جلسات مجمع شركت نمیكند، چراكه از این دوره
اتفاقاتی در مجمع افتاد كه مجمع میبایستی یك مقدار اینها را اصلاح میكرد
یا در مواضع اعلامی مقداری بازنگری میكرد و یا این اطمینان را ایجاد
میكردند كه حضور دولت به عنوان یك بخشی از كارشناسی اساسی و بخش عمده كشور
مطرح باشد ولی با این مواضعی كه بعد از دوره دولت دهم در مجمع صورت گرفته،
اگر بنده هم جای رئیس جمهور بودم، در جلسات مجمع شركت نمیكردم.